4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    joppie2014

WinXP server benaderen met iMac en software uit laten voeren

Beste lezers,

Als compleet nieuw Apple gebruiker heb ik een vraag;

Is het mogelijk om vanuit een op het bedraadde netwerk aangesloten iMac een windows server te benaderen en de daar aanwezige software op een iMac te laten draaien (al dan niet in een virtuele omgeving). Deze normale windows computer draait onder winxp professional, welke als server fungeert.

Het gaat om een POS (point of sale/kassa) programma, welk nu naar tevredenheid nog steeds onder windows draait, maar aangezien het feit dat m.i.v. 8 april a.s. Microsoft geen ondersteuning meer biedt (lees updates…) is het wellicht verstandiger om op een ander platform over te gaan. Van dit kassa programma bestaat geen Apple versie en ondersteuning vanuit de leverancier kan ik vergeten aangezien ik een aantal jaren geleden een geschil heb gehad waarna zij de relatie hebben verbroken.

Als nieuwe Apple gebruiker besef ik dat ik nog een hoop kennis heb in te halen en ik ken dus niet de mogelijkheden en de eventuele onmogelijkheden van dit besturingssysteem.

Er maken 3 netwerkstations gebruik van dit programma en deze computers zijn voorzien van de nodige randapparatuur zoals kassabonprinter, barcodescanner en uiteraard een gewone laserprinter.

Iemand misschien tips, ideeën of een goed computer service bedrijf in de driehoek amsterdam/hoorn/alkmaar?

Het liefst doe ik alles zelf, als het met mijn windows kennis te doen is tenminste, maar ik ben ook bereid om voor het verzorgen van de noodzakelijke handelingen te betalen.

Vriendelijke groeten,

Joppie2014

Bijdrager
    macpro

Dat wordt een leuke uitdaging. Eerste advies is om hier iemand bij te halen, want je moet wel wat gaan regelen.
    Windows XP bevat wel wat lekken en de verwachting is dat daar na 8 april gebruik van wordt gemaakt.
    Dus je moet zorgen dat je Windows machines geen internet toegang meer krijgen.

Maar je moet vanaf je Macs wel weer toegang krijgen tot je Windows omgeving waar je POS op draait.
    Dus je zult het moeten zoeken in virtuele omgevingen met XP op de Macs in combinatie met gescheiden netwerken.
    Draait de POS ook op Windows 7 of 8? Dan is het zeker aan te raden om daar op over te stappen.
    Maar uit jouw verhaal maak ik op dat je daar zelf e.e.a. voor zult moeten uitzoeken / proberen.

Bijdrager
    madcat

Ik denk dat het verstandig is om een consultant hier bij te halen, een forum zoals dit is hier niet geschikt voor.
    Persoonlijk zou ik kijken of de software geudate kan worden of dat er geswitched kan worden naar een andere POS systeem.

Maar om antwoord op je vraag te geven, in principe kan je de windows services benaderen vanuit OSX. je kan prima de printer op windows xp delen en op OSX gebruiken, of andersom.

Ik heb mijn twijfels of de oude software nog meegaat met je huidige wensen en het aanpassen zal waarschijnlijk meer gaan kosten als het aanschaffen van nieuwe software. Je moet daar de businesscase maar eens van uitrekenen.

Bijdrager
    joppie2014

Ik ga de diverse opties even op me in laten werken en ga inderdaad bedenken of ik verder ga met het bestaande systeem en Microsoft of een nieuw Apple gebaseerd systeem aan ga schaffen.

Vriendelijke bedankt voor de reacties!

Joppie2014

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.