9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

Windruis verwijderen in Garageband (of iMovie)?

Ik heb een AVCHD opname gemaakt met mijn Sony HD cam in de open lucht van een bruiloft.
    Nu was het behoorlijk winderig en is er nogal wat windgeruis te horen, waardoor de gesproken tekst haast niet hoorbaar is.
    Kan ik ergens de windruis mee verwijderen (verminderen) en het stemgeluid versterken?
    Ben zelf een leek met Garageband en heb inmiddels wel het e.e.a. met iMovie gedaan.

Bijdrager
    Yvesm007

hhmm…
    Ik vrees dat dat dat niet zo makkelijk is.
    Ikzelf ben een pro in iMovie, maar een totale leek in de andere (proffesionelere?) tools en programma’s.

Bijdrager
    Fester

In de versie 6 HD van iMovie kan je wat rommelen met je geluidsinstellingen, je kan het allicht proberen.

Bijdrager
    sally

AUGraphicEQ
    Apple Graphic Equalizer
    Audio Units zijn volgens mij zowel vanuit iMovie als GarageBand te benaderen.

31 bands. Je kunt dan kijken op welke frequenties de spraak het meest te benadrukken valt en misschien dan in andere gebieden (hoger en lager) de ruis wat naar beneden brengen.

Bijdrager
    OMT-fan

Kun je iets meer vertellen, Sally?
    Is dat een programma of bedoel je “ducking” in iMovie?
    Versiontracker vindt niets

Bijdrager
    sally

Nee, een audio unit is een soort plugin om geluid te bewerken..
    Ik weet niet welke allemaal met iLife geinstalleerd worden.
    Maar via de help van GarageBand zie ik bij
    adding effects:
    Using the Visual EQ effect.
    Hiermee kun je wel iets proberen wat betreft verstaanbaarheid, denk ik.

GarageBand heeft trouwens ook een noise gate maar dat werkt alleen goed als de ruis echt veel zachter is dan het voorgrond geluid.

Bijdrager
    ckafe

Onlangs heb ik met succes achtergrondgeruis dat veroorzaakt werd door passerende auto’s, uit een filmpje verwijderd met behulp van iMovie 6HD > Audio-effecten > Ruisonderdrukking. Ingesteld tussen het tweede en derde streepje van rechts. iMovie 6 rules!
    iMovie 9 gebruik ik vrijwel uitsluitend om te croppen als er zwarte balken in beeld zijn gekomen bij tv-opnamen gemaakt met ‘Vidi’.

Bijdrager
    OMT-fan

maar kan iMovie 6HD wel AVCHD aan?

Bijdrager
    Brambo1978

Hoi Hans, mag ik je ervaringen (offtopic ) verder met avchd en imovie vragen. Hoe zijn je exportinstellingen bv om de beste kwaliteit te behouden. Ik ervaar hier erg veel verlies, maar ben geen pro dus wat doe ik verkeerd (ander mischien naar mijn mailbox zodat ik je topic niet verpest.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.