17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    wmac

Windows/Mac?

Hallo allemaal,

Ik heb een Toshiba-laptop, dus een ”gewone laptop”:roll:
    Kan ik een ”full install” voor en mac-versie vinden waarop ik Apple op een ”gewone laptop” kan installeren? Want ik zie overal versies voor een upgrade vanuit een mac-laptop :cry: ?

Bijdrager
    Larz

Nee, MacOSX is alleen voor apple, dus je kunt het niet installeren op een Windows computer. Wel kun je emulators proberen, maar die gaan heel sloom.

Lars

[edit] Typo’s![/edit]

Bijdrager
    MacBeer

Er zijn wél weer skins te krijgen voor Windows die deze het uiterlijk geven van MacOSX. Maar je draait gewoon Windows.

Bijdrager
    Larz

Zie ook Fly-A-Kite voor een skin.

Bijdrager
    Hobbes

of dit
    een tutorial hoe je Windows een Mac uiterlijk te geven

Bijdrager
    Paradiddle

Die Fly a kit is erg mooi gemaakt
    echt mooi ik had vroeger ook wel eens Style XP maar je pc gaat er zo traag van:oops:
    Met fly a kit dus ook is wel jammer maja

Moderator
    Poezenbeest
    ”wmac”

Kan ik een ”full install” voor en mac-versie vinden waarop ik Apple op een ”gewone laptop” kan installeren? Want ik zie overal versies voor een upgrade vanuit een mac-laptop :cry: ?

Op zich logische gedachte… waarom zou het uitmaken op welke hardware je welk systeem installeert…

Het kan dus gewoonweg niet, dat heeft te maken met de manier waarop het centrale rekenbrein, de processor, wordt aangestuurd door de software. Er zijn grofweg twee soorten processoren, die ieder apart moeten worden aangestuurd. Vergelijk het met fietsbellen; bij de ene fietsbel moet je een hendeltje terughalen en bij de andere bel moet je draaien. Als je aan de bel draait, waar een palletje aan zit, bereik je je doel niet, je draait de kap van de bel, maar je krijgt niet de gewensde output, namelijk een belgeluid.

Zo heb je dus IBM-processoren (zeg maar de computers waar windoos op draait) en de rest, waarvan een groot deel Apple is. De software van Apple kan niks met de IBM-processoren, omdat er simpelweg de verkeerde codes (of juist de goede) geschrewven staan, andersom kan je DOS of Windows niet op een Apple installeren.

Voor beide systemen zijn er overigens wel programma’s, die een processor nadoen, emulators zoals Virtual PC en MacOpen (meen ik). Daarmee kan je dus wel Windows op een Mac draaien, maar binnen OSX. Van de snbelheid worden veel mensen niet vrolijker.

Om de kommaneukers ook tevreden te stellen: systemen als Unix en Linux zijn wat soepeler, als het om processoren gaat. Het bovenstaande verhaal is trouwens een schets, voor de exacte details moet je bij de techneuten zijn.

Bijdrager
    Van Cot
    ”Zerk”
    ”wmac”

Op zich logische gedachte… waarom zou het uitmaken op welke hardware je welk systeem installeert…

Het kan dus gewoonweg niet, dat heeft te maken met de manier waarop het centrale rekenbrein, de processor, wordt aangestuurd door de software. Er zijn grofweg twee soorten processoren, die ieder apart moeten worden aangestuurd. Vergelijk het met fietsbellen; bij de ene fietsbel moet je een hendeltje terughalen en bij de andere bel moet je draaien. Als je aan de bel draait, waar een palletje aan zit, bereik je je doel niet, je draait de kap van de bel, maar je krijgt niet de gewensde output, namelijk een belgeluid.

Zo heb je dus IBM-processoren (zeg maar de computers waar windoos op draait) en de rest, waarvan een groot deel Apple is. De software van Apple kan niks met de IBM-processoren, omdat er simpelweg de verkeerde codes (of juist de goede) geschrewven staan, andersom kan je DOS of Windows niet op een Apple installeren.

Voor beide systemen zijn er overigens wel programma’s, die een processor nadoen, emulators zoals Virtual PC en MacOpen (meen ik). Daarmee kan je dus wel Windows op een Mac draaien, maar binnen OSX. Van de snbelheid worden veel mensen niet vrolijker.

Om de kommaneukers ook tevreden te stellen: systemen als Unix en Linux zijn wat soepeler, als het om processoren gaat. Het bovenstaande verhaal is trouwens een schets, voor de exacte details moet je bij de techneuten zijn.

een beetje foute uitleg, op windows machines zijn het amd, intel en via (naäperij van de oude modellen van intel) processoren

In Mac’s zitten IBM processoren.

Bijdrager
    remier

In theorie is het gewoon mogelijk om OSX te draaien op een i386 (Intel Platform) alleen heeft Apple de code nu alleen nog geschreven voor de Power processor.

Dit is natuurlijk logisch omdat Apple het verkoop van hun eigen hardware wil stimuleren, anders zouden veel mensen gewoon zelf een goedkoop x86 systeem in elkaar steken en hier OSX op knallen…

Bijdrager
    vogel
    ”Van

In Mac’s zitten IBM processoren.

Die zitten in de G5’s. De G4’tjes hebben Motorola’s. Het heeft iets met de architectuur van de processor te maken. Windows draait op x86 chips, OS X niet.

Bijdrager
    ela

Hallo,

Ik heb een laptop van het merk Apple. Maar ik wil graag weten of Windows xp geschikt is voor Apple-laptops:? Ik had vroeger een Dell en ben nu overgeschakeld naar Apple :wink:

Bijdrager
    vogel

:lol: LOL! Ik weet niet hoor, maar dit is wel vooroordeel bevestigend! Ik dacht gelijk: die komt uit België… :lol:
    Okee, nu ff serieus. Je kan Windows op een Mac draaien, maar via Virtual PC. Vraag is alleen, waarom in hemelsnaam? Het is Windows en het werkt traaaaag. Dit is volgens mij alleen nuttig als je per se programma’s wil draaien waarvoor geen Mac versies zijn.

Bijdrager
    Macinspire

of net zoals ik het gedaan heb, PearPC installeren om mac os te draaien om te kijken hoe mac os eruit ziet en de programma’s die erin zitten en hoe die werken.

Bijdrager
    G3Lay-Z

reken er dan wel op dat je een snelle pc nodig hebt en een beetje kennis van hoe je het moet instelen, want zo 1-2-3 gaat dat ook weer niet, maar ik zeker het overwegen waard.

Bijdrager
    Macinspire

PearPC is het programma dat je dan moet instellen maar daar is een zeer duidelijke documentatie over dus..

http://pearpc.sourceforge.net staat voldoende informatie.:wink:

Bijdrager
    Turver

Jongens, ela maakte gewoon een grapje hoor…

Bijdrager
    WouterP

Hehe, al die XP stylers, ik geef mn vader er eens een voor op zn XP laptop (eehh, ik ben de enige macgebruiker thuis) en dan kan ie er misschien nog iets aan doen, aan die ramp die hij zijn laptop noemt. :oops:

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.