9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    jozefus

windows ziet macpro niet, wel andersom

Mijn macpro (met Yosemiti) ziet wel alle bestanden van mijn WIndows 7 PC, maar windows ziet de macpro niet. Alle bestanden en mappen zijn op de mac zijn gedeeld en te gebruiken door zowel alle gebruikers als administrators als mijzelf.

Bijdrager
    McPim

Heb je bij de opties bij File Sharing ook ‘SMB’ aangevinkt?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  McPim.

Bijdrager
    jozefus

Kan File Sharing en SMB niet (meer) vinden. Wel vroeger met Leopard, nu met Yosemite is het verdwenen.
    Enig idee hoe ik dit weer kan instellen??

Bijdrager
    McPim

‘Systeemvoorkeuren’ -> ‘Delen’ -> ‘Bestandsdeling’ voor je gedeelde mappen en users…, en -> “Opties’ voor het SMB vinkje.

Ik vraag me af hoe je dan weet dat alle bestanden en mappen op je Mac gedeeld zijn voor gebruikers en admin, maar dat terzijde. Even daar kijken dus of alles goed staat.

Bijdrager
    jozefus

dank McPim. Heb het gevonden en ingesteld! Door een hele schijf te selecteren zijn alle bestanden daarop gedeeld als je aangeeft dat älle onderliggende bestanden” gedeeld moeten worden.
    Maar..het werkt nog steeds niet. Windows ziet de hele Macpro niet en nu ook ineens geen van de andere (Windows, Mac-computer, Mediaplayer) niet meer. Ziet alleen de eigen computer. Ik heb een zgn thuis-netwerk geconfigureerd. De vraag is: zit het bij de Mac of zit het bij Windows 7?
    Geen idee meer wat te doen. Trouwens een andere Mac die Windows wel zag, is n u ook verdwenen. En natuurlijk heb ik nauwkeurig de instellingen van die andere Mac gekopieerd naar de MacPro.

Bijdrager
    McPim

SMB dus ook aangevinkt neem ik aan? Veel meer valt er niet in te stellen op de Mac, ik zou dan eerder bij Windows gaan zoeken. Of de ‘verdwenen’ computers met deze verandering te maken hebben kun je simpel uitsluiten door file-sharing op die Mac weer even uit te zetten. Als ze nog steeds onzichtbaar zijn is er iets anders mis.

En verder moeten de Mac en de Windows PC op hetzelfde netwerk zitten uiteraard, met IP nummers in dezelfde range dus dat zou ik ook even controleren. Netwerkinstellingen en opties voor Windows ben ik al járen geleden vergeten dus daar kan ik je niet mee helpen :wink:

Bijdrager
    jozefus

Inmiddels ziet de PC alle ander computers in het netwerk…..ehalve dus die gewraakte Macpro.
    Mijn vrouw heeft ook een MacPro (ouder type) en die is wel altijd zichtbaar. Het wonderlijke is dat tot een halfjaar geleden ik ook een oude macpro in gebruik had die van tijd tot tijd wel zichtbaar was maar soms niet. De laatste maanden van het gebruik van die oude MacPro was deze verdwenen en nooit meer teruggekomen. SNap jij het snap ik het!

Bijdrager
    jozefus

Wat betreft zelfde netwerk: ja, SMB aangevinkt: ja. Geprobeerd met vaste IP-nummers: ja geen resultaat. PC ziet ook het (vaste) IP-adres van de MacPro niet. ZIet wel bijv. het IP-adres van een NAS die in het netwerk hangt. Datzelfde IP-adres ziet de MacPro ook dus dat werkt allemaal.

Bijdrager
    McPim

Vergelijk op beide Mac’s nog even wat er staat onder ‘System Preferences’ -> ‘Network’ -> ‘Advanced’ en dan de ‘WINS’ tab, en dan de ‘Workgroup’ naam. Kijk of deze op de wel zichtbare Mac hetzelfde is als op de niet-zichtbare Mac. En verder geeft deze link misschien nog wat info, gaat over de user accounts voor netwerk-deling die op Mac en Windows hetzelfde moeten zijn:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-networking/still-cant-get-windows-7-to-see-mac-on-home/d6bd510c-a956-4984-8e80-66f784c904c3?auth=1

Maar ik ga nu wel heel ver door een Microsoft link te plaatsen hè :-P

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.