6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    systeemtester

Windows XP + Mac OS X

Hey allemaal!

Ik heb een vraag.

Ik heb Windows XP op me laptopje staan, en ik wil naast XP ook Mac OS X

Die heb ik onlangs ook gekocht.

Maar hoe kan je het beste het nou installeren zonder problemen?

Ik bedoel, als je je laptop opstart, dat je dan kan kiezen uit een van de twee besturingssystemen.

Moet je daar een programma voor hebben ofzo? of doet die dat automatisch nadat je mac geinstalleerd hebt?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    iDog

Hoi.. en welkom.

Op een laptop die niet van Apple komt, kun/mag je geen Mac OS X installeren. Zeker als je Mac OSX officieel gekocht hebt is dit niet mogelijk. Er zijn wel bepaalde hacks en speciale versies, maar die zijn illegaal en worden hier niet besproken.

Als je wel een Apple laptop (MacBook dus, als je al XP hebt draaien in bootcamp.), dan heb ik niks gezegd:)

Bijdrager
    Nikita

Als je een DVD versie hebt gekocht in een winkel, dan heb je dubbel pech want dat is een PPC versie en die draait sowieso niet op Intel-processors. Er is wel een ‘project’ genaamt OSX86 wat probeert om OSX op een niet-Mac te draaien. Momenteel zitten ze geloof ik op 10.4.5, terwijl 10.4.7 uit is. Dit is omdat ze telkens nieuwe beveiligingen moeten omzeilen. Daarbij ondersteund OSX lang niet zoveel hardware als bijvoorbeeld Windows, omdat het alleen op bepaalde systemen hoeft te draaien. Daardoor kan het dus heel goed voorkomen dat een bepaalde videokaart of geluidskaart niet werkt.

Als je OSX wilt uitproberen, zou ik op Marktplaats gaan kijken naar een iMac G3 van meer dan 500 MHz of een Mac mini G4 (die zijn stukken sneller en ook niet zo onwijs duur – misschien 400 euro). Zulke systemen moeten dan wel 512 MB geheugen hebben om OSX 10.4 Tiger te draaien (met minder gaat het ook wel, maar trager). Bij de Mac mini moet je alleen wel weer een apart beeldscherm etc. bij hebben.

Bijdrager
    systeemtester

Ik heb windows XP, en heb geen hacks ofzo.
    Ik heb inderdaad de DVD versie….

Dus ik heb pech? :cry: zoveel betaald voor niks

Bijdrager
    MacBeer

MacOSX draait alleen op een Apple Computer en niet op een PC.

Windows XP daarintegen kan wél op een Mac geinstalleerd worden, athans op een nieuwe Intel Mac.

Bijdrager
    t.leffers

Tsja; echt handig heb je het niet aangepakt natuurlijk. Waarom heb je niet even aan de verkoper gevraagd of het op je computer zou gaan werken. En verbaasde het je niet dat er in de winkel geen enkele niet-Apple computer stond? (ervanuitgaande dat je in een Apple Store was)
    Verder had je misschien even moeten kijken naar de systeemvereisten op de doos van OSX.
    Al met al: Helaas Pindakaas

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.