22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    waupiman

Windows virussen op je mac.

Graag zou ik willen weten wat jullie doen tegen Windows virussen die op je opvangt via een download, email of wat dan ook.

Ik wens deze eigenlijk niet verder te verspreiden via mail of upload etv maar vind een virusscanner op mijn OS X installatie draaien weer overdreven gezien het feit deze er voor OS X niet “echt” zijn.

Hoe denken jullie er over? Moeten de ontvangers maar gewoon een actueele virusscanner hebben draaien en hopen dat ze er geen last van hebben of doen jullie ook wat tegen het verspreiden?

Op mijn windows installatie(bootcamp) heb ik gewoon AVG Free staan, gaat goed maar ik doe liever geen scan in vmware of er voor moeten rebooten.

Mark

Bijdrager
    tinus_omt

Het is heel gemakkelijk iets te doen tegen het verspreiden van deze mails, namelijk, ze niet verspreiden. De virussen werken niet op je Mac, dus vanzelf zullen ze dat niet doen.

Als je ze niet wilt ontvangen, zijn er diverse filters die mailtjes met Windows programma’s in de attachments meteen in de prullenbak gooien, want dat zijn waarschijnlijk virussen en je kunt er sowieso niets mee beginnen. Ik weet dat deze filters er voor Linux zijn, ik ga er vanuit dat ze ook wel bestaan voor Mac OS X.

Bijdrager
    julesp

Je moet gewoon velig surfen en niet uit de meest donkere piraten-download-plekken van alles downloaden
    Anders gebruik ik Avira Antivir, een hele lichte app.

http://www.free-av.com/

Bijdrager
    Account Zonder Naam AZN

Ik gebruik niks. als een windows gebruiker wat van mij krijgt mogen ze het zelf scannen

Bijdrager
    Maced.2

Windows :cry:

Bijdrager
    maclover111
    ”Account

Ik gebruik niks. als een windows gebruiker wat van mij krijgt mogen ze het zelf scannen

Moeten ze maar Macosx gebruiken:P

Verder doe er niks aan :D

Bijdrager
    Zenn
    ”Account

Eigenlijk vrij ironisch dat virussen je computer o.a. trager maken en dat anti-virus software voor windows ook de grootste reden is dat je pc traag loopt :D !
    Koop Mac :wink:

Bijdrager
    R-Flow

Gewoon een kwestie van geen vreemde .exe en andere bestanden doorsturen toch? Je gezond verstand gebruiken is in veel gevallen voldoende genoeg, en het scheelt de noodzaak om een virusscanner te installeren.

Bijdrager
    waupiman

Totnutoe geen vreemd antwoord gezien eigenlijk. Bedankt voor de attachment tip(wel logisch), het plaatje op de het OMT artikel hierover werkt alleen niet.:? Even zoeken en je vind genoeg.. :)

Bijdrager
    mblokhuis

Ik denk er zo over, als Windows gebruiker moet je gewoon een goede virusscanner hebben.

Verder denk ik gewoon ik heb nergens last van, en als een andere Windows gebruiker een virus heeft “jammer de bammer” voor hem dan:evil: :evil: :evil: :evil: !

En tja anders moeten ze maar gewoon een Mac kopen, heb je nergens last van:P :

Bijdrager
    Steff

Waarom moet ik als Macintosh gebruiker een pakket installeren, configureren en ook nog eens uitvoeren omdat er een goedkoop systeem is dat zich bij het minste al geïnfecteerd noemt? Nou, als je het weet mag je het zeggen topic starter.

Bijdrager
    mblokhuis
    ”Steff”

Waarom moet ik als Macintosh gebruiker een pakket installeren, configureren en ook nog eens uitvoeren omdat er een goedkoop systeem is dat zich bij het minste al geïnfecteerd noemt? Nou, als je het weet mag je het zeggen topic starter.

Ik denk er net zo over, ik heb geen probleem (de mensen de Windhoos gebruiken hebben last van virussen, dus dat lossen ze maar lekker zelf op)

Als ik een keer een bestand door mail met een virus, en hij infecteerd hun systeem, dan moeten ze maar een betere scanner nemen.

Dit is mijn mening, dus ieder ander kan een andere mening hebben!

Bijdrager
    macpro
    ”julesp”

Je moet gewoon velig surfen en niet uit de meest donkere piraten-download-plekken van alles downloaden.

Was het maar zo makkelijk. Ik krijg dagelijks zo’n 300 spam mails binnen en daar zit met enige regelmaat ook iets bij met een virus. En daarvoor ben ik echt niet naar die donkere hoeken gegaan waar jij het over hebt.

Of je je ertegen moet wapenen moet je zelf beoordelen. Als je alleen bent met je Mac, dan hoef je je niet veel zorgen te maken. Maar als je, zoals ik, in een Windows wereld werkt met je Mac, dan is het een ander verhaal. De kans dat ik wat ontvang met een virus is aanwezig en als ik een mail doorzet naar collega’s, dan loop ik daarmee het risico dat ik een virus verspreid. Om dat te voorkomen gebruik ik zelf ClamXAV en dat doet zijn werk prima.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb met een zekere regelmaat wanhopige windows-klanten aan de telefoon die al huilend hun zoveelste door virussen vastgelopen computer melden.

Zou dat door mij komen? :mrgreen: 8)

Anyway. Ik doe niets aan preventie op mijn Macs.
    Omdat ik het niet nodig heb. Iemand die het wel nodig heeft moet daar maar zorg voor dragen.

Bijdrager
    JeePee

Persoonlijk ga ik ook geen antivirus installeren om Windows-vrienden te beschermen, maar ik denk ook wel 10 keer na voordat ik iets, wat ikzelf krijg toegestuurd, doorstuur. Daarbij komt ook nog dat de meeste Emailproviders de emails die ze binnenkrijgen scannen, dus de kans dat je een virus per email binnenkrijgt is daardoor een stuk kleiner. De enige virussen die er doorheen komen, zijn gloednieuwe virussen die nog niet herkend worden of virussen die het antivirus van de provider niet kent of ziet… Het kan hierdoor dus nog wel.

Datzelfde kan uiteraard ook met een eigen antivirusprogramma gebeuren en je ziet dat ook in testen terugkomen. Er is eigenlijk geen enkel antivirus dat echt 100% scoort. Je zou er dan dus eigenlijk 2 moeten draaien.:P Maar dan nog ben je niet 100% zeker.:roll: Behalve van het feit dat je computer een stuk trager zal reageren.:wink:

Maar goed. Gebruik je Microsoft Ofiice op je Mac, dan ben je alsnog kwetsbaar. Er bestaan namelijk Macro-virussen en die werken op alle platforms, zolang je maar Microsoft Office gebruikt. Zolang je hebt ingesteld dat je Macro’s niet automatisch wilt openen, krijg je van tevoren een waarschuwing, maar die waarschuwing krijg je bij iedere Macro, dus…:D

Zelf heb ik op dit ogenblik wel een antivirus draaien, maar niet voor Windowsvirussen en ook niet omdat ik bang ben om zelf een virus op te lopen. Ik test het om te kijken of het goed draait, zonder dat het teveel opvalt. Zo weet ik of ik het, mocht het op ons platform nodig zijn, bij een aantal anderen moet installeren. Dit antivirus heet iAntivirus van PC Tools (op dit moment een gratis en betaalde variant), maar detecteert op dit ogenblik alleen oude MacOS-virussen en malware voor Mac OS X, zoals trojaanse paarden, scareware, keyloggers en bijvoorbeeld de DNS-changer, die een poos geleden opdook en waarover MacFixit de afgelopen dagen schreef, in totaal 85 stuks. De keyloggers kun je zelf zoeken en installeren en enkele trojaanse paarden ook, maar komen niet, zoals ze dat zeggen, in het wild voor, alleen de DNS-changer kun je, door een codec te installeren, wat makkelijker ‘oplopen’… :D

Maar goed, bij mij ook zeker geen paniek of angst, als er wat voor ons zal verschijnen, dan zullen dat trojaanse paarden zijn, verstopt in handig ogende programmaatjes, die ons proberen te verleiden om hen te installeren. Virussen zullen zo’n vaart niet lopen, maar er zijn wel mogelijkheden om schade te veroorzaken. Als je een programmaatje start en het blijkt een script te bevatten om je gebruikersaccount te wissen, dan kan het dat zonder wachtwoord en het bestaat al jaren. Een voorbeeld is de zogenaamde Webinstaller voor Word 2004. Inmiddels is het zo goed als niet meer te vinden, maar het deed prima z’n werk…:(

Bijdrager
    R-Flow
    ”macpro”

Was het maar zo makkelijk. Ik krijg dagelijks zo’n 300 spam mails binnen en daar zit met enige regelmaat ook iets bij met een virus. En daarvoor ben ik echt niet naar die donkere hoeken gegaan waar jij het over hebt.

Toch vind ik dat vrij apart.:P Ik heb sinds mijn switch naar een andere provider geen junk mail meer ontvangen. Daarvoor was ik zelf zo dom geweest om m’n adres op een nogal louche site in te vullen, toen werd ik inderdaad overspoeld met junk.

”JeePee”

Persoonlijk ga ik ook geen antivirus installeren om Windows-vrienden te beschermen, maar ik denk ook wel 10 keer na voordat ik iets, wat ikzelf krijg toegestuurd, doorstuur.

Dat is zo’n beetje het beste advies wat je kunt geven.:)

Bijdrager
    macpro

Ik krijg die mail binnen op mijn zakelijk e-mail adres. En de enige manier om daar een ander adres te krijgen is door van baan te veranderen. Heb ik op dit moment absoluut geen behoefte aan…

Bijdrager
    Josebo.

Geen dingen openen die je niet kent. Wegblijven van gevaarlijke sites. Dan ben je al een heel eind en heb je eigenlijk geen software nodig om je te beschermen.

Bijdrager
    macpro

Helaas. Je hebt vast en zeker van die collega’s/vrienden/kennissen die je dat geweldige leuke mailtje sturen want dit moet je absoluut even zien! En ze gebruiken uiteraard niet de BCC optie, maar slepen elk e-mail adres dat ze maar kennen in de TO header van hun mail programma. Dat mailtje gaat naar al die mensen en die vinden dat dat geweldige leuke e-mailtje toch echt door al hun vrienden/collega’s/kennissen moet worden gelezen. Dus forwarden ze dat mailtje en binnen een mum van tijd heb je een e-mail waarin tientallen e-mail adressen worden genoemd. Zo’n mailtje komt op een besmette machine binnen en je bent het bokje. Zonder dat je er zelf schuldig aan bent.

Bijdrager
    R-Flow

Tja ik snap doorgaans niet zo heel erg goed waarom zakelijke en bijv. college emailaddressen voor allerlei privé doeleinden worden gebruikt worden.

Maar goed dit bovenstaande verhaal heb ik gelukkig in al die jaren nog nooit mee mogen maken.

Bijdrager
    iFolkert

het is in ieder geval heerlijk dat je nooit meer last hebt van virussen, spyware, corrupte software en andere rommel:)

Bijdrager
    tinus_omt

De spammers kunnen ook aan je adres komen doordat een andere pc op je werk gehackt wordt en ze via die gebruiker het hele outlook adresboek downloaden (van die gebruiker, of als je Exchange gebruikt de Global Address List van het hele bedrijf). Daar kun je zelf niks aan doen.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.