14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    JohnHenry

Windows via VMware traag, geheugen toevoegen ?

Windows xp via VMware 3 is soms behoorlijk traag.
    Ik gebruik een macbook pro 2.4 GHz met 4GB geheugen.
    En ik heb de setting van VMware staan op 1.6 GB geheugen en 4 cores

Ik zit er over te denken mn mac uptegraden naar 8gb geheugen, zal dit de snelheid van windows onder vmware ten goede komen ?

Bijdrager
    App-ie

Wat je kunt doen is eerst je VM naar hooguit 512MB zetten en slechts 1 of 2 cores te gebruiken. Speel er nog eens mee en dan moet het voor basic Win dingen echt wel genoeg zijn. Je hoeft m.i. niet aan een mem upgrade te denken. Kijk ook naar hoe je je Mac zelf verder belast.

Bijdrager
    Soulshaker

Bij vmware is een geheugen upgrade steeds welkom.
    Tegenwoordig kost 8GB ram niet meer zoveel.

Bijdrager
    JohnHenry

Nee precies 8GB is goed te doen.
    Ja mn mac gebruik ik dan dus niet, alleen chrome ofzo en verder VMware dus.
    Zal is kijken of het veranderen van die settings nog wat helpt.

Bijdrager
    iep

Dat het traag is komt doordat je de verkeerde instellingen gebruikt voor je vm. Het toewijzen van cores is niet mogelijk in Virtualbox, VMware Fusion en Parallels Desktop. Wat je met die programma’s wel kunt doen is virtuele cpu’s (soms ook virtuele cores genoemd) toewijzen aan een vm. Daarbij hanteert men bij VMware de vuistregel dat dit maximaal de helft van het aantal fysieke cores van je systeem moet zijn. Voor een dual core cpu betekent dat je niet meer dan 1 virtuele cpu mag toewijzen, bij een quad core cpu is dat maximaal maar 2. Je zit er met 4 stuks dan ook ruimschoots er boven. Er meer geheugen tegenaan gooien zal dan ook niets uit maken.

De aanbevolen instellingen voor XP zijn dan ook 1 virtuele cpu en 512MB aan geheugen (als je een nieuwe vm maakt en zegt dat deze XP draait zal dit ook standaard geconfigureerd worden). Hier 1GB aan toewijzen werkt ook nog prima maar meer lijkt het eerder wat langzamer te maken dan sneller (tenzij je apps in de vm draait die hier baat bij hebben natuurlijk).

Afgezien hiervan is meer geheugen bij virtualisatie wel fijn maar eigenlijk alleen wanneer je aan de vm veel geheugen toewijst en/of meerdere vm’s tegelijkertijd wil draaien. Een snelle schijf is dan ook cruciaal, een ssd doet wonderen vanwege de hoge lees/schrijfsnelheid, lage latency en het hoge aantal iops.

Edit: even de aanbevelingen die VMware zelf doet opgesnord: Choosing the Right Virtual Machine Settings.

Bijdrager
    JohnHenry

Thx iep!

Kan ik trouwens ook de windows XP welke ik nu via VMware draai, in bootcamp draaien ?
    Ik bedoel dat ik dus geen osx meer draai maar alleen windows ?

Bijdrager
    Stirf

Ja, dat kan. Maar waarom heb je een Mac en geen goedkopere Windows machine?

Bijdrager
    Soulshaker

omdat je dan over beide OS’en beschikt op een enkele machine.
    Dat kan wel eens handig zijn onderweg.

Dus ja Johnhenry , je kan zelfs de windows in bootcamp ook via vmware gebruiken.

Bijdrager
    Stirf

Tja Soulshaker, de TS zegt toch echt:

Ik bedoel dat ik dus geen osx meer draai, maar alleen windows

Bijdrager
    Soulshaker

Hij bedoelt dat hij via bootcamp enkel windows draait , als native systeem.
    Dus geen twee systemen tegelijk !

Bijdrager
    JohnHenry

Ja precies, enkel windows draaien zodat het wat soepeler loopt wanneer ik met windows bezig ben.

Ik heb alleen die windows CD zo even niet bij de hand.
    Kan ik via VMware ergens zeggen dat die bij n herstart enkel windows opstart ofzo ?

Bijdrager
    Stirf

@Soulshaker: verkeerde interpretatie van mij. :ftim:

Bijdrager
    Soulshaker

yes indeed .

Kan gebeuren:grin:

Bijdrager
    iep
    JohnHenry op 08 augustus 2012

Thx iep!

Kan ik trouwens ook de windows XP welke ik nu via VMware draai, in bootcamp draaien ?

Beetje lastig. Je hebt een Mac met OS X Snow Leopard of eerder nodig omdat die nog support hebben voor XP (en dan ook nog een paar specifieke versies, zie verder dit: Boot Camp 3.0, Mac OS X 10.6: Frequently asked questions). Je zult dan eerst middels bootcamp WinXP moeten installeren waarna je de bootcamp partitie weer in VMware Fusion kunt openen. Op die manier hoef je niet nog een Windows vm aan te maken. Andersom is het met XP niet mogelijk (XP zet je dan over op andere hardware, dat is Bill Gates vragen om BSOD’s; Win7 kan dat juist weer wel, stukken robuuster).

JohnHenry op 08 augustus 2012

Kan ik via VMware ergens zeggen dat die bij n herstart enkel windows opstart ofzo ?

Nee. Het werkt alleen andersom: bootcamp in VMware Fusion. Een vm naar bootcamp kan niet, dat vereist een totaal andere aanpak die bij XP dus weinig succesvol is.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.