7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Willumpie

Windows via Parallels Mac warm, ventilator veel aan

Hallo,

Ik heb Window’s onder parallels draaien. Sinds de update naar nieuwste versie van Parallels en OS X naar El Capitan gaan de ventilator ineens heel vaak aan en wordt de mac behoorlijk warm… Ook als ik helemaal geen window’s programma’s aan het gebruiken ben.

Toen het weer gebeurde en ik bij Activiteiten weergave keek zag ik dat Window’s op dat moment veel CPU gebruikte (109,5%), ondanks dat ik op dat moment geen enkel window’s programma open had staan…

Eerder gebeurde het wel eens als ik veel programma’s in zowel OS X als window’s tegelijk aan het gebruiken was. Maar ook maar zelden en nooit heel lang.

Kan ik hier iets aan doen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  Willumpie.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  Willumpie.

Moderator
    Night

Nee, en dat hoeft ook niet; je Mac is prima in staat om de processorbelasting zelf te regelen. Pas als je echte problemen constateert, wordt het tijd om aan de bel te trekken. Overigens is 109% niet verontrustend veel. De meeste Macs hebben tegenwoordig 4 processoren dus dat betekend dat er nog een kleine 300% capaciteit over is voor de “rest”.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Willumpie

@night: misschien had ik de verkeerde titel gekozen (aangepast)
    Het gaat me niet zozeer om het CPU gebruik, maar om de ventilator die ineens erg vaak enorm staat te loeien.
    Eerder heb ik op diverse fora gevonden dat dat voor een Mac niet erg gebruikelijk is en de oorzaak hiervan dan het programma kan zijn dat veel CPU gebruikt. Vandaag mijn verwijzing ernaar. En i.d.d. als ik window’s afsluit gaat de ventilator weer uit.

M.a.w. waarom gaat de ventilator ineens zoveel aan door window’s, zelfs als ik geen windows app’s gebruik. Eerder gebeurde dat zelden. En nu heel erg vaak.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  Willumpie.

Moderator
    Night

Ik zou hier niets aan willen doen; de temperatuursensors registreren warmteontwikkeling en sturen vervolgens een signaal naar de fans om harder te gaan draaien om oververhitting te voorkomen. Ook dit doet je Mac allemaal automatisch. Als een programma (Parallels icm Windows is en blijft een flinke belasting) veel CPU rekenkracht gebruikt zal de de CPU warmte produceren die afgevoerd moet worden. Dat dit nu ‘ineens’ vaker’ gebeurt kan overal aan liggen: Yosemite > El Capitan, Parallels 10 > Parallels 11 maar zelfs stof-opbouw in je Mac dat telkens een heel klein beetje meer wordt en nu ervoor zorgt dat de luchtstroom nét iets minder optimaal is kan hiervan de oorzaak zijn.

Bijdrager
    Willumpie

Beste Night, bedankt voor het mee denken.
    Ik ben niet het type dat zomaar denkt ‘het zal wel zo horen’ Helemaal niet als iets ineens extreem veranderd. En dat is wat er aan de hand is. Mijn MacBook was altijd heel stil en lijkt ineens op een optrekkend vliegtuig.

Als het door de tijd steeds vaker was geworden zou ik dat kunnen begrijpen. Maar van bijna nooit naar ineens loeiende ventilator moet voor mijn gevoel een oorzaak hebben waar wat aan te doen is.
    Deels ben ik daarachter via cpu gebruik en het blijkt Windows te zijn.

Dus de vraag is: waarom gebruikt Windows zoveel cpu als ik geen Windows apps gebruik.

Bijdrager
    Eagle1972

Je zou het kunnen voorleggen aan Parallels zelf, in je account kun je nazien of je nog binnen de 30 dagen van support zit.
    Ik heb recent ook contact met ze gehad, omdat ik na de update naar de laatste versie problemen kreeg met file sharing.

Ik ben prima geholpen, al moet het probleem nog verder onderzocht worden in de tweede lijn. Want er zou en probleem kunnen zijn met de update.
    Elke vraag wordt serieus genomen door hun. Dus als je nog recht heb op support, give it a try.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  Eagle1972. Reden: Edit

Moderator
    Night

Zulke extreme verschillen zijn inderdaad neit normaal. Als je alles hebt uitgesloten kun je (indien je geen support meer hebt) kunnen overwegen Parallels geheel te verwijderen en eens opnieuw te installeren. Dat staat los van je .pvm file waarin Windows zich bevind.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  Night.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.