30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    Wilfried

windows toepassing in Mac

Hallo,

Dit is mijn eerste post hier, ik hoop dat ik dit op de juiste plaats post. Ik ben software ontwikkelaar en heb een toepassing geschreven voor Windows. Een collega van mij wil die draaien op Mac. Ik heb haar gezegd van WineBottle te installeren (gevonden op internet). Blijkbaar wilt het niet installeren, het blijft hangen.

Is WineBottle geen goede keuze? Zijn er andere of betere toepassingen om Windows applicaties te draaien (freeware)? De toepassing is niets speciaals, het is een *.exe en een *.dll, niets speciaals voor schermbesturing zoals 3d of andere foefjes. Het schrijft wat PDF rapporten naar de harde schijf.

Alle advies is uiteraard welkom. Groetjes, Wilfried

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb Wine en WineBottler geïnstalleerd, en de eerste de beste simpele app (Fotowall) erop geslingerd.

En dat gaat inderdaad… voor geen meter.

Bijdrager
    fred44nl

een goeie oplossing is om Windows virtueel te draaien in bijv. VirtualBox.

https://www.virtualbox.org

Bijdrager
    KarelWillem

Of eigenlijk wel. De app draait al.

Alleen het ‘converteren’ naar een Mac-app werkt niet echt.

Inactief
    Anoniem

Hoe doe je dat, een app ‘draaien’ ?

Bijdrager
    Q-collective

Wine is al behoorlijk “hit and miss” (vooral veel misses) op Linux. Op macOS verwacht ik er weinig meer van. Een simpel programma met wat DLL’s zou gewoon moeten werken, maar geen garantie natuurlijk.

Hoe groot is het programma? Is het een optie om het “crossplatform” te herschrijven?

Bijdrager
    KarelWillem
    koen op 19 juli 2017

Hoe doe je dat, een app ‘draaien’ ?

Zo.

Inactief
    Anoniem

:lol::nerd:

Bijdrager
    sedikit

En Wineskin (gratis, wat hebben die programma’s toch met wijn? :) )
    https://goo.gl/B5tHwp
    Wineskin Winery (gratis)?
    https://goo.gl/B5tHwp

PlayOnMac (gratis)?
    https://goo.gl/fi1aTg
    CrossOver (niet gratis)
    https://goo.gl/GWFT6f

Bijdrager
    Q-collective
    sedikit op 19 juli 2017

En Wineskin (gratis, wat hebben die programma’s toch met wijn? :) )

Het is een afkorting: Wine Is No Emulator;)

Bijdrager
    TheBigZ
    Wilfried op 19 juli 2017

Ik ben software ontwikkelaar en heb een toepassing geschreven voor Windows.

Wellicht valt jouw programma te bouwen op macOS. In welke taal en met welke tools, GUI libs e.d. is het programma geschreven?

Bijdrager
    Wilfried

@Q-collective: Het programma werkt perfect onder Wine onder Linux Mint. Dus ik ga ervan uit dat het met Wine ook onder Mac moet draaien. Het is niet groot, een *.exe van 800Kb en een *.dll van 100Kb. En ja het is een optie om het crossplatform te herschrijven maar nu nog niet, het gaat om een beta versie. De ontwikkeling is in Delphi en crossplatform zal in Lazarus gebeuren maar dat is vanaf productie. En dan zou ik het liefste ook een Mac hier installeren met een dual opstart of een virtual machine onder Linux. Maar op dit ogenblik kan het er bij mij niet af om een Mac licentie te kopen.

@KarelWillem
    : Maar bij haar is het de WineBottle die niet geinstalleerd geraakt. Ik heb het vermoeden (of beter: de hoop) dat als dat geinstalleerd geraakt, dat het programma zonder meer gaat draaien.

@fred44nl
    : Inderdaad, een VM zou een oplossing zijn, maar dan moet ze een Windows licentie hebben en ik weet niet of ze voldoende skills heeft om dat allemaal te installeren. Daarmee dacht ik aan Wine(bottle).

Ik vind op internet ook nog PlayOnMac en WineSkin. Maar ik heb geen idee wat ik moet adviseren. Ik kan spijtig genoeg zelf niets proberen bij gebrek aan Mac bij mij. Wat zouden jullie aanraden voor iemand die niet echt computerminded is?

Ik zag in 1 van de reply’s ook Wine in plaats van WineBottler. Euh ik zie even door het bos de bomen niet meer;-)

Toch al bedankt voor de vele antwoorden, woow dat is een forum om U tegen te zeggen;-)

Groetjes, Wilfried

Bijdrager
    Wilfried

@TheBigZ: Inderdaad, het is geschreven in Delphi. Delphi is compatible met Lazarus. Lazarus heeft een Mac versie en ik dacht ook een cross-compiler naar Mac. Maar dat is nu nog even niet aan de orde.

Groetjes, Wilfried

Bijdrager
    KarelWillem
    Wilfried op 19 juli 2017

@KarelWillem
    : Maar bij haar is het de WineBottle die niet geinstalleerd geraakt….

WineBottler.

En die hoef je niet te gebruiken.

Sleep de .exe op Wine, dan opent het (als het werkt) direct.

Bottler is alleen om er een .app schil omheen te leggen. Maar dat is niet noodzakelijk dus.

Dus, even samenvattend:
    Wine is de app waarmee je .exe kunt openen. Ofwel: een Windowsprogramma kunt openen.
    WineBottler is de app waarmee je een .exe kunt vermommen als .app.

Bijdrager
    Wilfried

@karelwillem: Aha, het wordt mij duidelijker. Dan heeft ze alleen Wine nodig. Moet ze dat installeren of is dat standaard geleverd in Mac?

groetjes, Wilfried

Inactief
    Anoniem
    Inactief
    Anoniem
    Wilfried op 19 juli 2017

Maar op dit ogenblik kan het er bij mij niet af om een Mac licentie te kopen.

Mac heeft geen licenties, het OS is gratis te downloaden.

Bijdrager
    KarelWillem

Een licentie van Lazarus koen. .:)

Bijdrager
    HJ

Heb Acestream via een winebottle ‘draaiend’, werkt als een tiet.

Je moet in winbottler ook specifieke ‘winetricks’ installeren.

Er bestaat ook een voorgekookte Wine, PlayOnMac.

https://www.playonmac.com/en/

Heeft als het ware al eigen werkende winebottles gemaakt.

hth

Bijdrager
    abbenhui

Heb Acestream via een winebottle ‘draaiend’, werkt als een tiet.

Melk geven ho maar …

Bijdrager
    Wilfried

@Koen: ik heb haar de link gegeven om te installeren. Hopelijk installeert dit vanzelf;-)

En ik wist niet dat je Mac gewoon kon downloaden. Ik zal het eens proberen in een VM. Is Mac OS X 10.10.1 Yosemite de laatste versie? Als ik problemen heb kom ik terug in een nieuwe thread. Dank voor alle hulp aan iedereen.

Groetjes, Wilfried

Bijdrager
    TheBigZ
    Wilfried op 19 juli 2017

Is Mac OS X 10.10.1 Yosemite de laatste versie?

Nee. 10.10 –> 10.11 –> 10.12 –> 10.13 (binnenkort)
    https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS_version_history#Releases

Bijdrager
    Wilfried

@TheBigZ: oke, download canceled;-) Maar van die nieuwere versies vind ik alleen maar updates. Misschien is het mijn dag niet;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Wilfried op 19 juli 2017

En ik wist niet dat je Mac gewoon kon downloaden.

Het besturingssysteem heet Mac OS X, OS X, of macOS naar gelang de versie (de huidige is macOS). „Mac” verwijst naar de computers waar dat systeem voor bedoeld is.

Wilfried op 19 juli 2017

Ik zal het eens proberen in een VM.

Grote kans dat dat niet lukt, behalve als de VM op een Mac draait. Apple’s licentievoorwaarden zijn onder meer dat macOS alleen gebruikt mag worden op hardware die door of voor Apple geproduceerd is, en als ik het goed heb controleert bijvoorbeeld VirtualBox of het inderdaad op zo’n computer draait voordat het macOS installeert.

Bijdrager
    Wilfried

@Jakko Westerbeke: Ik denk dat dit in een nieuwe thread thuishoort maar ik weet niet goed in welk van de forums.

Maar dit zou spijtig zijn. Dat wil zeggen dat ik cliënten die een Mac hebben niet kan helpen omdat ik het zelf niet kan proberen. Wil dat ook zeggen, dat “als” het me lukt, dat ik illegaal bezig ben? Zelfs al is het maar voor “educatie”? Ik hou er niet van om iets illegaal te doen met software, ik zou ook niet willen dat anderen mijn software illegaal gaan gebruiken.

Dat wil eigenlijk ook zeggen, dat als ik het probeer te installeren en er moeilijkheden mee heb, dat ik hier in principe geen hulp mag verwachten. Is dat juist?

Bijdrager
    Wilfried

Ik heb de link naar Wine doorgegeven en geadviseerd om “installer voor Wine stable 2.0.1” te downloaden. Als ze dit wil openen meldt ze me dat ze volgende message krijgt: You need to install XQuartz 2.7.7 or higher first.

Is dat ook iets dat ze apart moet downloaden en installeren?

Vervelend dat ik zelf geen Mac heb… Vervelend dat dit met omwegen gaat… Ik hoop weer op wat hulp om iemand te helpen;-)

Ik heb ondertussen al een website gevonden met instructies om hoe een macOS op een VM te installeren, maar dat blijkt ook een heel gedoe te zijn, dus zeker niet iets wat “eventjes kan” – spijtig. Dank je voor alle hulp.

groetjes, Wilfried

Sleutelbeheerder
    Night

Kon je met Parallels niet een VM Mac draaien onder Windows?

Bijdrager
    GoeieDag

Windows software is voor op een Windows systeem, Mac software is voor op een Mac, and never the twain shall meet.
    Dus òf je gaat de software ook voor de Mac ontwikkelen, òf je zegt eerlijk tegen die klanten dat het niet draait op een Mac.

Sleutelbeheerder
    Night

@Goeiedag: Dus Parallels, VMWare en hun PC tegenhangers hebben totaal geen bestaansrecht volgens jou?

Bijdrager
    GoeieDag

Best wel. Alhoewel je je kunt afvragen of het niet vooral leuk is voor OSM (=Ons Soort Mensen), dus piepels die het leuk vinden te pielen en ook wel naar de ‘andere kant’ willen kijken en/of gebruiken, zonder pc.

Maar je kunt niet aankomen met het verhaal dat Windows software daardoor ook op de Mac draait. Doodlopende weg.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.