10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Zeezicht

windows pc verbinden met HD en printer via Time Capsule

Ik maak gebruik van een MacBook Pro (MBP) en van een Windows pc. Ze zijn beiden met internet verbonden via een draadloos netwerk. Dit draadloos netwerk draait op een Time Capsule (TC). De TC is via de usb-poort verbonden met een extra harde schijf (HD) en een printer (via een hub). Op de Mac maak ik gebruik van de HD en van de printer. Nu wil ik met de windows pc ook gebruik maken van de printer en de HD. Op de windows pc heb ik het airportconfiguratieprogramma voor windows gezet om daarmee de zaken te kunnen regelen. Het airportconfiguratieprogramma gaat vervolgens het draadloze Apple apparaten zoeken. Het probleem dat ik heb is dat de windows pc de TC niet ziet. De windows pc staat minder dan 1 meter van de TC. Wat moet ik doen om dit probleem op te lossen.

Bijdrager
    J-P-H

Heb je Bonjour ook geïnstalleerd?

Je kan proberen in het Airport-configuratieprogramma de assistent aan het werk te zetten.
    (staat onder basisstation)

Mogelijk heb je de beveiliging te ver dicht getimmerd.
    Moet je met behulp van je Mac ff tijdelijk alles open zetten en TM herstarten.
    Als het eenmaal met elkaar praat kan je proberen de beveiliging weer op te krikken.
    Ik heb mijn airport extreme alleen beveiligd op mac-adres.
    Dus alleen mijn eigen machines waarvan het nummer in de lijst staan, worden toegelaten.

Bijdrager
    Volkie
    ”J-P-H”

Heb je Bonjour ook geïnstalleerd?

Je kan proberen in het Airport-configuratieprogramma de assistent aan het werk te zetten.
    (staat onder basisstation)

Mogelijk heb je de beveiliging te ver dicht getimmerd.
    Moet je met behulp van je Mac ff tijdelijk alles open zetten en TM herstarten.
    Als het eenmaal met elkaar praat kan je proberen de beveiliging weer op te krikken.
    Ik heb mijn airport extreme alleen beveiligd op mac-adres.
    Dus alleen mijn eigen machines waarvan het nummer in de lijst staan, worden toegelaten.

Hopelijk heb je niet voor het wifi gedeelte alleen mac adres “beveiliging” toegepast. Dit is namelijk eigenlijk geen beveiliging omdat hij zo enorm makkelijk is te hacken (er zijn legio tooltjes waarmee zelfs mijn moeder het kan). Niet lullig bedoelt maar meer als tip.

Bijdrager
    J-P-H

Bedankt voor de tip.
    Ik dacht met mac-beveiliging redelijk safe te zitten.

Ga toch maar weer wpa instellen.
    Had ik eraf gegooid omdat een oude pc van mijn kinderen xp servicepach 1 draait.
    En dan heb je problemen met wpa.

Bijdrager
    J-P-H

@Zeezicht:
    Dat is waarom ik voorstelde om proberen verbinding te maken zonder enige beveiliging.
    Dat weet je in ieder geval dat de boel met mekaar kan praten.
    Zo ontdekte ik dat xp moest wrden geupdate.
    Moet je daarna natuurlijk wel de beveiliging instellen.

Bijdrager
    Jello

Als je met de Windows verbonden bent met de TC (dus gewoon het netwerk)

-> Printer toevoegen
    Start -> config -> printers -> RMT (rechtermuistoets) -> voeg printer toe
    -> lokale poort (dus GEEN netwerk printer!) -> nieuwe poort: TCP/IP -> server: 10.0.1.1 (of dus het IP van je TC), dan de standaard ethernet kaart laten staan (dus volgende), dan jouw printer model kiezen: bv. HP : Deskjet 5550 en klaar ben je!

Voor de HD:
    Software van de CD installeren (inc. bonjour etc),
    vervolgens krijg je een klein programma “Airport Schijven” (of gelijkaardig).
    -> Start -> systeemvoorkeuren -> Airport Schijven starten…
    TC selecteren en verbinden (eventueel wachtwoord)…
    vervolgens komen de schijven bij ‘Deze Computer’ te staan met een eigen letter.

Veel succes!

Bijdrager
    Zeezicht

J-P-H en Jello: Helaas. Ik heb de draadloze beveiliging van “WPA/WPA2 – persoonlijk” op “Geen” gezet. De TC stopt vervolgens en slaat deze nieuwe gegevens op. Nadat het nieuwe (onbeveiligde) netwerk was gestart, heb ik geprobeerd het airportconfiguratieprogramma op de windows pc te gebruiken. Zonder resultaat. De pc ziet de TC niet. Wat ik niet snap is waarom niet. De pc is immers al verbonden met de TC (draadloos netwerk).
    Ondanks het niet werken van het airportconfiguratieprogramma op de pc heb ik geprobeerd de printer toe te voegen (nieuwe locale poort met het ip-adres van de TC). De installatie verloopt goed, maar er komt geen print. Het Bonjour programma dat ik eerder installeerde werkt niet. Waarschijnlijk omdat de TC niet wordt gezien. Op de Mac staat bij de printer ‘delen’ aangevinkt.

Bijdrager
    J-P-H

Ik heb op mijn timemachine WDS op WDS-primair staan.
    Misschien dat het daarmee te maken heeft?

Bijdrager
    J-P-H

Bedoel natuurlijk op mijn airport extreme (’t is zondag he);-)

Bijdrager
    Zeezicht

Ik heb er niet veel verstand van maar heeft WDS niet te maken als je meerdere routers toepast? Ik lees in de helpfunctie van Airport: “Een WDS bestaat uit meerdere AirPort Extreme- of AirPort Express-basisstations. Bij het opzetten van het WDS kunt u elk basisstation instellen als primair basisstation, extern basisstation of relaisbasisstation.’.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.