21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Jean Er

Windows op Macbook (SSD+HDD)

Beste OMT’ers,

Ik kom er maar niet uit, methoden op internet lijken verouderd en werken niet voor mij, of is zo moeilijk in het engels geschreven dat ik het niet kan volgen.
    Mijn situatie: Ik heb mijn SuperDrive vervangen voor een optical bay en daarin mijn originele HDD geplaatst. De SSD zit op de plek waar normaal gesproken de HDD zit.
    Ik wil echter Dual boot. Zoals veel van jullie weten werkt bootcamp dan niet. Kunnen jullie mij de weg wijs maken?

Gr
    Jean

Bijdrager
    klonic

Niet dat je hier iets aan hebt, maar hoezo werkt Bootcamp niet?

Bijdrager
    Sanjeev

Voor zover ik weet werkt Bootcamp alleen op de HDD waarop OSX is geïnstalleerd, daarna zijn er wel manieren om de Windows installatie te verplaatsen naar de andere HDD, dit is volgens mij wel lastig.

Bijdrager
    MacKevin11

Ik denk dat de ts bedoeld dat, omdat hij geen superdrive heeft, hij windows niet kan installeren. Is dat correct?
    Het is via verschillende methoden mogelijk om een opstartbare usbstick te maken, echter wel zonder de ‘bootcamp’dingetjes.
    Stuurprogramma’s kun je later gewoon installeren hoor.

Bijdrager
    Jean Er

Het zit zo, als de macbook weet dat er geen superdrive meer aanwezig is in de macbook staat hij het niet toe om windows te installeren, vandaar mijn vraag.

Bijdrager
    computer space

Wat wil je draaien onder windows. Als het niet heavy-duty is, probeer dan lekker VM met Virtual Box oid.

Bijdrager
    iHam

Windows kun je natuurlijk alleen installeren op de schijf van waaraf geboot wordt, oftewel waar Mac OSX op staat. Die schijf moet je partitioneren en dan moet je daar windows op installeren.
    Maar inderdaad zoals gezegd: als het geen té zware taken zijn, gebruik dan gewoon virtualisatie. Dan draai je windows NAAST Mac OSX. Ik gebruik VMWare op mijn 13″MBP met 4gb ram en kan gewoon windows met daarbinnen programma’s draaien en daar bovenop onder Mac OSX een IDE en safari en pages e.d. Ook al vind die dat niet altijd even leuk met zo een druk.

Bijdrager
    MacKevin11

Waarom zou je windows alleen op diezelfde schijf kunnen installeren?
    Ik heb vaak genieg windows op een fysiek andere schijf geinstalleerd dan waarop Mac OS X stond. Daat heeft nooit problemen en alleen maar voordelen opgeleverd.

Bijdrager
    neokb

Sorry het te moeten mededelen, maar ik vrees dat het je niet gaat lukken. Het heeft me drie avonden hoofdpijn gekost en toen heb ik de handdoek in de ring gegooid. Het heeft idd waarschijnlijk te maken met je bootdrive maar ook met het afwezig zijn van de DVD speler en met het probleem dat de USB poorten in het begin niet worden herkent. Wat volgens mij de enige optie is is de volgende.

DVD speler verwijderen, HDD in de DVD bay plaatsen SSD plaatsen op de plaat van de HDD, opstarten en MacOs X installeren op je SSD want dit moet immers je boot drive worden. Daarna zet je al je gegevens van de HDD over naar je SSD. Dan kun je je HDD formatteren. Vervolgens maak je je macbook weer open. Zet je DVD drive erin ipv je HDD en je start hem weer op, dan installeer je bootcamp en windows op de SSD, en zorg je ervoor dat je zeker weet dat alles werkt. Hierna maak je je macbook weer open en verwijder je weer je DVD spelen en plaats je je HDD.

Alle andere dingen die je maar kunt bedenken heb ik geprobeerd behalve de bovenstaande omdat ik nou ook weer niet zo graag windows wilde installeren. Maar ik ben er vrijwel zeker van dat de bovenstaande manier lukt.

Bijdrager
    MacKevin11

Ik denk niet dat het probleem ligt bij het ‘op een andere schijf installeren’ maar bij het afwezig zijn van de dvdspeler inderdaad.
    Als je een Mac met meerdere schijven hebt kun je gewoon kiezen om windows op een andere schijf te installeren.
    Kun je dan niet gewoon je DVD drive aansluiten via de usbpoort? (moet je natuurlijk wel zo’n omvormertje hebben.

Bijdrager
    MacKevin11

Hier een video hoe je een install-usb kan maken voor een Mac die standaard een dvd-drive bevatte.
    https://www.youtube.com/watch?v=8z1gqw0ougo

Bijdrager
    neokb

@mackevin11 nee ook dat gaat helaas niet ook al geprobeerd. Je kunt dan prima de windows installeren alleen op de 1 of andere manier kent hij dan de USB poorten niet. Dus dan kun je de drivers niet installeren en is je macbook niet te gebruiken. En als er twee schijven in je computer zitten herkent bootcamp op de 1 of andere manier niet waar hij de windows op moet zetten. Gevolg is na het opstarten van de windows install kun je geen schijf formatteren en dus windows niet installeren. Ik heb echt werkelijk alles geprobeerd.

Bijdrager
    neokb

ook via de bootable usb

Bijdrager
    MacKevin11

Naja, mij is het wel gelukt om Windows te installeren op een tweede hardeschijf op de volgende manier:

– Computer aanzetten
    – Alt inhouden
    – CD kiezen (je windows cd, of in dit geval de usb)
    – Installeren zoals je gewend bent (zorg dat je ’t op de goede hdd zet)
    – Later heb ik de drivers geinstalleerd, weet niet meer hoe.. je kan ze via internet downloaden of via usb stick er op zetten, in extreme gevallen kan je ook je bootcamppartitie met een vm openen in Mac en dan de bestanden er heen slepen.

Ik heb het hier over een computer met twee fysieke andere schijven waarbij op de ene schijf MacOS X 10.7 draaide en de andere schijf Windows 7 64 bit draaide. Ik heb hierbij GEEN gebruik gemaakt van de bootcamp assistant, dat is niet nodig als je geen partitie hoeft te maken.

Bijdrager
    neokb

Ja dat klopt maar dat is een ander verhaal. Dan ga je er dus vanuit dat je 1 van de twee schijven in zijn geheel als windows en de andere in zijn geheel als apple schijf gaat gebruiken. Dat heb je idd bootcamp niet nodig, maar het is natuurlijk de vraag of je dat wilt, ik wilde dat in iedergeval niet, want ik wilde nog een deel van mijn HDD gebruiken als macschijf dus dan moet je wel gebruik maken van bootcamp

Bijdrager
    MacKevin11

Tegenwoordig heb ik een nieuwe MacBook Retina, dus met maar 1 SSD en geen optische drive.
    Ik heb een partitie van 30GB gemaakt en daar Windows op geinstalleerd (Windows 7). Ik gebruik dit voor al m’n games, zoals ik dat eerst ook deed toen ik twee schijven geinstalleerd had. Het probleem was echter dat ik nu niet genoeg ruimte zou hebben voor mijnn 200GB aan games, dus heb ik een USB3 externe schijf gekocht waar ik al mijn games op installeer. Werkt prima! Snelle opstarttijd door de SSD, en ook de games werken best snel omdat het een USB3/5400rpm schijf is.

Bijdrager
    MacKevin11

Ooohh zoo, oke dan begreep ik je verkeerd. Maar dan nog hoeft dat niet toch?
    Je kan tijdens de installatie van windows kiezen om die hele schijf te wissen, vervolgens kan je die in twee partities verdelen en daarvan 1 partitie voor windows gebruiken. Later koppel je met schijfhulpprogramma die partitie weer aan je Mac door hem als HFS+ te formatteren?
    Lijkt mij eigenlijk niet zo moeilijk, maar waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd? Ik kan het helaas niet uit proberen omdat ik geen tweede schijf in mijn Mac kan stoppen.

Bijdrager
    neokb

Same here ik heb ook een macbook retina 15” late 2013, werkt prima met bootcamp en werkt ook prima via bootable USB windows te installeren. Ik had dit ook al voordat ik mijn vorige macbook ombouwde op een andere macbook retina gedaan. Dat werkte ook prima, dus ik kon me niet voorstellen dat het niet zou lukken met een dual boot macbook pro. Maar helaas was dat wel het geval waar het aan ligt weet niemand, het internet staat er vol mee. Maar de enige oplossing is het wisselen van de schijf met de dvd speler

Bijdrager
    MacKevin11

Hmm okey, als jij het zegt geloof ik het wel hoor;) Toch zou ik het dan altijd nog zelf willen proberen om het tegendeel te bewijzen:evil:
    Maargoed, voor de topic starter: Het schijnt dus de enigste oplossing te zijn om je schijven een voor een te installeren.

Bijdrager
    neokb

Haha die laatste oplossing van jou is een interessante maar ik kan mij iets herinneren dat dat ook niet ging omdat je via de windows installer die schijf niet kon wissen. Maar dat is het proberen waard! Want ik ben er niet zeker van.

Bijdrager
    MacKevin11

Een Mac is gewoon een computer, als je in de windowsinstaller zit heb je toegang tot alle schijven en kun je alles wissen. Lijkt me dat dat wel werkt dus. Als de topic starter meer informatie wil over die methode die werkte voor mij moet je t maar even zeggen, dan zal ik t wat uitgebreider beschrijven.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.