28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    AE86_Martin

Windows op mac zonder bootcamp en OSX

Omdat ik nieuwsgierig ben aangelegd ben ik wel benieuwd of dit mogelijk is?

Heb een macbook pro late 2007 en zou hier Windows Server 2008 op willen zetten, maar dan wel zonder bootcamp en OSX, dus enkel Windows erop.
    Is dit mogelijk om te doen?
    En zou er dan nog een mogelijkheid bestaan om terug te gaan naar OSX?

:innocent:

Bijdrager
    PowerMacje

Voor alleen Windows koop je toch een Dell?:P

Bijdrager
    iPatjj

Het zal misschien kunnen maar er kan mogelijk ook geen weg meer terug zijn. Ik weet het niet helemaal zeker dus ik zoek het even uit.

Maar waarom wil je dit?:P Koop dan gewoon een Dell kast ja:P

Edit:
    http://derekh.com/index.php/2008/06/12/install-vista-on-a-macbook-without-bootcamp/

Het kan dus wel. Alleen dat is op een Macbook. Ow en het is Vista:x

Bijdrager
    iJeroen

Altijd leuk. Die-Hard Apple-fans?
    Nee, we draaien Windows erop, en dan nog zonder BootCamp ook.

:satisfied:

Bijdrager
    AE86_Martin

Vanwaar die reacties, daar vraag ik toch niet om?
    Heb nooit gezegt dat ik die-hard apple-fan ben ;-), rare apple-fan met LPI en MCSE haha.. Omschrijf me eerder die-hard linux-fan, maar heb Adobe CS nodig voor mijn opleiding helaas.

Overigens snap ik de link tussen Windows en Dell niet. Ik roep Windows, onemorething roept Dell :?
    Dell levert ook systemen met linux :wink:

Bijdrager
    dddfnfjefefle

Via Bootcamp Windows installeren, opstartschijf = Windows. Klaar.

Bijdrager
    iPatjj
    ”AE86_Martin”

Heb nooit gezegt dat ik die-hard apple-fan ben ;-), rare apple-fan met LPI en MCSE haha.. Omschrijf me eerder die-hard linux-fan, maar heb Adobe CS nodig voor mijn opleiding helaas.

In mijn reactie zit toch informatie;) Kan mijn reactie ook wel verwijderen hoor;)

Bijdrager
    AE86_Martin
    ”iPatjj”
    ”AE86_Martin”

In mijn reactie zit toch informatie;) Kan mijn reactie ook wel verwijderen hoor;)

Jou reactie heb ik ook wel wat aan, maar begrijp het gebash niet, als je een audi rijd ga je toch ook niet iedere andere auto afzeiken.

Bijdrager
    iPatjj

Ze reageren hier vaak bot.
    Zometeen krijg je nog gezeik van dat je de post boven je quote:x

Bijdrager
    iJeroen
    ”AE86_Martin”

Jou reactie heb ik ook wel wat aan, maar begrijp het gebash niet, als je een audi rijd ga je toch ook niet iedere andere auto afzeiken.

Nee. Wel als je in een BMW of een Porsche rijdt. :innocent:

Waar het om gaat: Waarom koop je in vredesnaam een dure Macbook als je Windows er als enig OS op wilt zetten? Een gemiddelde Windowsbak is sneller, en nog goedkoper ook.

”iPatjj”

Ze reageren hier vaak bot.
    Zometeen krijg je nog gezeik van dat je de post boven je quote:x

iPatjj blies het forum zojuist nieuwe moed in.

Toch moet je het me nog eens uitleggen. Voorbeeld? Waar zie jij die vele botte reacties?

Bijdrager
    iPatjj

Hier bijvoorbeeld;)

Misschien is vaak niet het goede woord om te gebruiken. Ben niet echt vrolijk vandaag. Misschien dat ik ergens moet afreageren:P

Bijdrager
    AE86_Martin

Heb er misschien wel spijt van dat ik een macbook gekocht heb, overigens wel een goede aanbieding gehad dus was kwa prijs niet duurder uit dan een Windows laptop.
    Maar wou graag Mac OSX uitproberen, vind het redelijk werken maar werk ondertussen zeer veel met Windows bedrijfsmatig en kan niet goed tegen de overschakeling iedere keer (ben autistisch). Bovendien zijn er een aantal programma’s die ik toch wel erg mis, zoals MS Project en Mediamonkey.

Bijdrager
    boerke

In dat geval zou ik zeggen, verkopen, en een PC – laptop halen.

Bijdrager
    iJeroen
    ”iPatjj”

Hier bijvoorbeeld;)

Ik vond ‘um eigenlijk wel grappig.

”iPatjj”

Misschien is vaak niet het goede woord om te gebruiken. Ben niet echt vrolijk vandaag. Misschien dat ik ergens moet afreageren:P

In dat geval, het afreageerdraadje.

Bijdrager
    sypie

Je kunt simpelweg proberen om Windows als native te installeren, er is ALTIJD een weg terug, namelijk opstarten met de T ingedrukt zodat je met een andere Mac de hele boel weer leeg kunt halen. Bewaar wel de installatie DVD goed die bij de Mac zat.

Bijdrager
    AE86_Martin

Daar zit dan ook een beetje het probleem, heb de mac 2de hands gekocht en er geen installatieschijf bij gekregen :(
    En ook geen andere mac om vanaf te installeren.

Bijdrager
    MouseMighty

Koop bij de dichtsbijzijnde reseller een 10.5 exemplaar… Klaar…

Bijdrager
    iJeroen

Of, nogmaals, wissel ‘m in voor een windows-pc. Dan heb je nog een snellere ook.

Bijdrager
    AE86_Martin

Hij staat al een paar dagen op marktplaats maar krijg alleen belachelijke laptops ter ruil aangeboden..
    En betalen voor een OS waar ik geen gebruik van ga maken, nee dankje :lol:

Bijdrager
    iJeroen

Als je ‘m niet als ruil, maar gewoon voor een prijs op marktplaats zet? Dan kan je er altijd nog een mooie voor terugkopen. Ruilen gebeurt vaak niet zo eerlijk op Marktplaats (en op andere tweedehandssites, zoals Speurders.nl).

Bijdrager
    GrizzDesign
    ”NickSmits”

Via Bootcamp Windows installeren, opstartschijf = Windows. Klaar.

Of iest uitgebreider:

Start je Mac op, ga naar Boot Camp (ik neem aan dat er op dit moment wel Mac OS X opstaat) en installeer Windows met een merendeel van de hardeschijf. Bijvoorbeeld 20 GB voor OSX en de rest voor Windows.

Dan in MacOSX of Windows de standaard opstartschijf Windows maken, zodat je niet elke keer Alt/Option hoeft in te drukken.

Op deze manier heb je een prachtige Apple machine die jij standaard in Windows laat opstarten, en eventueel ook nog de mogelijkheid heeft om MacOS op te starten

Adobe applicaties (inclusief CS) bestaat al sinds jaar en dag voor de Mac. Als ik me niet vergis waren ze zelfs later pas voor Windows beschikbaar. Ook is Adobe CS4 al langer voor de Mac dan de PC. Maar hoedanook, geen Windows nodig alleen voor Adobe toepassingen !

Bijdrager
    JohnH

Volgens mij is het voor TS handig om windows vanaf een externe HD op te starten.
    Uitleg op deze site.

Bijdrager
    cmegens

Jongens Jongens…. wat een lekker handig commentaar toch weer. De TS wil native windows op zijn Macbook draaien, zonder nog OS X te hebben. Dat is zijn vraag, geef daar dan ook antwoord op AUB.

Goed het antwoord:
    Bootcamp is niet echt een programma, dus het is niet zo dat je bootcamp draait (in tegenstelling tot VMWare Fusion en Parallels). Bootcamp is wel een samenvoeging van een aantal features, namelijk de assistent voor de installatie, de EFI firmware die Windows kan booten, en de bootcamp drivers voor Windows, waardoor je Mac Hardware in Windows wordt herkent.

Nu, wil je dus windows zonder OS X installeren, dan stop je de Windows CD in je Macbook en start je op met de ALT toets ingedrukt. Je kiest dan de CD om vanaf op te starten, en de Windows Installatie zal beginnen. Nu is het een kwestie van je hele Harde Schijf formatteren, met NTFS. Nu zal de installatie beginnen, en staat er enkel Windows op je Macbook. Het kan wel zijn dat je in begin weer met alt op moet starten en dan de windows partitie moet kiezen om op te starten.

Nu, in windows moet je dan nog even de Bootcamp drivers installeren, zodat alle Hardware bruikbaar is. Deze drivers staan echter wel op de OSX installatie CD. Das dus mooi niet handig, want die heb je dus niet. Probeer dan dus of je CD nog te achterhalen, of er een te lenen. De drivers staan ook vast online, maar volgens mij is dat niet legaal.

Zoals je ziet kun je windows dus redelijk simpel installeren, bijna net zoals op iedere andere laptop. Het installeren van de drivers gaat, mits CD aanwezig, ook een stuk makkelijker dan vele andere Hardware aanbieders.

Ik hoop dat het zo voor je lukt, zo niet dan vraag maar raak. Succes

Bijdrager
    iJeroen

Dit is volgens mij al vaker in dit topic gezegd, in kortere versie.

Bijdrager
    Edwin
    ”iJeroen”

Dit is volgens mij al vaker in dit topic gezegd, in kortere versie.

Misschien wel maar deze lange versie is zeer duidelijk en inderdaad er wordt vreselijk gereageerd zodra het woord Windows in positieve zin valt.

Ga er bijna ook overdenken, mijn dochter wil tenslotte wel mijn ‘oude’ black MacBook maar geen Mac OS X (en ook geen Vista). Kan ik mooi een reden verzinnen voor de nieuwe MacBook Pro.

Bijdrager
    AE86_Martin

Bedankt voor je reactie cmegens, daar kan ik wat mee! :D
    Zal er vanavond eens naar kijken.

@GrizzDesign
    :
    Ik bedoelde natuurlijk niet dat Adobe niet op Mac draait, maar niet op Linux.

Bijdrager
    Xserve
    ”AE86_Martin”

Bedankt voor je reactie cmegens, daar kan ik wat mee! :D
    Zal er vanavond eens naar kijken.

@GrizzDesign
    :
    Ik bedoelde natuurlijk niet dat Adobe niet op Mac draait, maar niet op Linux.

Belangrijk! Formateer NOOIT je volledige harde schijf met Windows! Als je dat doe wis je ook de EFI-partitie (enkele 100Mb’s van de firmware). Dat is geen onherstelbare beschadiging ofzo, maar je moet dan wel een OSX DVD hebben om dat terug in orde krijgen… en dat is net een probleem bij jou

Hier bv een topic over iemand die hem heeft weggedaan: http://forum.insanelymac.com/index.php?s=5e60eb7291231f3f657aa83f6ccb56e6&showtopic=19522&pid=967132&st=0&#entry967132

Bijdrager
    iJeroen
    ”Biker”

en inderdaad er wordt vreselijk gereageerd zodra het woord Windows in positieve zin valt.

Hier kan ik nou zo ongelofelijk slecht tegen…

Mensen. Dit is een Mac-Forum. Voor degenen die dit niet wisten, bij deze. Mensen die het over Windows gaan hebben moeten niet zeuren dat er soms eens ‘bot’ op gereageerd wordt. Sterker nog, ik mag net nog geeneens ‘bot’ noemen, eerder komisch. Soms komt er gewoon een droge grap uit voor, en dat is alleen maar leuk voor de sfeer op het forum. Waar ik dan een hekel aan heb is mensen die deze reacties serieus gaan nemen, en boos worden dat Windows altijd zo gebashed wordt, en dat er altijd vreselijk wordt gereageerd als het over Windows in positieve zin gaat. Als er eens zo’n reactie voorkomt, ga a.u.b. niet lopen zeiken maar lees er overheen, i.p.v. weer eens een reactie te plaatsen met dat Windows altijd zo gebashed wordt op dit forum. Klopt, Windows wordt gebashed door OMT, als je alleen de berichten leest die je niet wilt zien.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.