25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    HvD

Windows, of toch over naar OS X.

Ik heb de afgelopen 15 jaar zelf mijn en andermans computers gebouwd van zorgvuldig geselecteerde en op elkaar afgestemde kwaliteitsonderdelen. Tot grote tevredenheid, nooit virussen of aanverwante problemen gehad, en mocht er al sporadisch een onderdeel kapot gaan, of, waarschijnlijker, verouderen; vervanging in eigen handen, efficiënt en snel.

Toch ben ik in principe geïnteresseerd in een overstap naar een PC met OS X. (PC staat voor “Personal Computer”; is elke Apple dus ook). Het gaat dus puur en alleen maar om het OS, niet om de hardware!
    Het “dan hoor ik ook bij de familie”- gevoel interesseert me geen bal, en design en uiterlijk evenmin. Prestatie, stabiliteit, kwaliteit, dat zijn mijn criteria. Ik gebruik een PC naast het “gewone” werk vooral voor foto- en videobewerking.

Ik heb enkele topics gelezen, uiteraard ook de FAQ over switchen, en de website van Apple Store bezocht. Het zou dan een iMac 27″ dan wel een Mac-Pro moeten worden, in een hogere configuratie. Ondanks het in de FAQ beweerde bouw ik een Windows-PC met dezelfde kwalificaties voor ruim tweederde van de prijs van een Apple.
    Maar ik heb de meerprijs er voor over als het OS me véél beter zou bevallen.

Probleem; als je iemand een vraag stelt, zal die bijna nooit een eerlijk antwoord geven om zijn smoel niet te verliezen. Gaat op voor de meeste zaken. Toch vraag ik hier een eerlijk antwoord op een duidelijke vraag.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik snap 1 ding al meteen niet, waarom zou je een hele dure Mac kopen als je alleen maar met Mac OS X kennis wilt maken?

Het lijkt me dan handiger met een goedkope Mac te beginnen, mocht het niet bevallen, dan ben je ook niet zo’n ontzettende smak geld kwijt.

Bijdrager
    1984
    HvD op 24 oktober 2011

Niet echt het juiste moment om juichend over MacOsx Lion te schrijven :Lion is de Vista van Apple

Bijdrager
    youp.c

@SunKeeper, mogelijk omdat zijn criteria stabiliteit, kwaliteit en PRESTATIE zijn. Daarnaast staat nergens dat hij kennis wil maken met het OS, maar dat het OS de enige reden is waarom hij overstapt, wat dan eigenlijk de eerste opmerking weer tegenspreekt.

@TS
    Echter stabiliteit bij de Mac* zit ‘em vooral in de combinatie hardware en software. Het OS alleen maakt het nog geen stabiel systeem, zo zal een hackintosh nooit zo stabiel zijn als een echte mac; alhoewel je héél dicht in de buurt kan komen en een mac ook niet 100% stabiel is.

Een volledig onpartijdig antwoord zal je niet zo snel op een Apple forum vinden, en daarbij blijft het maar een mening. Het best zou je eens achter een Mac moeten kruipen bij een Apple verkooppunt of bij een vriend en mss het beste: een mac van iemand voor een wat langere tijd moeten lenen om het zo zelf te ervaren.

*= en bij smartphones, consoles, mp3-spelers enz. Zoals het door Steve Jobs vaak gebruikte citaat van Alan Kay: “People who are really serious about software should make their own hardware” en vice versa.

Bijdrager
    iHam

Mijn mening is in eerste instantie dat het inderdaad “gewoon werkt.”
    Daarnaast kun je verder gaan over hoe gebruiksvriendelijk osx is, en hoe vorm en functie goed bij elkaar gebracht zijn. Dat is vaak ver te zoeken.
    Om eerlijk te zijn is het strikt persoonlijk of je een Apple computer fijn vind werken of niet. Ik ken mensen die buiten het feit dat Apple duurder is, het gewoon niet fijn vinden werken.
    Ook moet ik zeggen, omdat Apple zijn hardware ook zelf kiest, dat de simpele en geavanceerdere dingen veel beter gaan. Onlangs was er visite en moesten er wat vakantiefoto’s op de tv komen. Met Windows was dit een hele exercitie. Hoewel ik precies wist wat ik moest doen ging het gewoon fout.
    Toen was ik het zat en sloot de Apple aan. Zette even overscan uit en in 30 seconden was het gepiept en zaten we leuk over Corsica praten.
    Gebruiksvriendelijkheid was een belangrijke rede om over te gaan, en mijn familie wil niet anders meer sinds.

Bijdrager
    karelschapie
    1984 op 24 oktober 2011
    HvD op 24 oktober 2011

Niet echt het juiste moment om juichend over MacOsx Lion te schrijven :Lion is de Vista van Apple

Dat topic werd geschreven toen lion nog nieteens uitwas, inmiddels draaien we op 10.7.2 en ik moet zeggen dat het zeer stabiel draait! De vista van mac? Doe normaal man.

Ik kun je ten zeerste aanraden een mac aan te schaffen. Die iMac die jij zou willen kopen, als je een computer met de zelfde specs zou aanschaffen zou die nog niet zo sterk draaien als die iMac. Mac os X wordt voornamelijk geroemd door designers e.d. waaronder ik zelf

Bijdrager
    Hansi2124
    1984 op 24 oktober 2011
    HvD op 24 oktober 2011

Op een forum zoals dit is het ook niet meer dan logisch dat je hier topics tegenkomt waarin staat dat men problemen heeft met een Mac, in welke vorm dan ook.
    Voor wat betreft Lion heb ik zelf geen bijzondere negatieve ervaringen. Mag ook weleens gezegd worden toch? !

Bijdrager
    Raddie

Wat is de duidelijke vraag nu precies, ik zie hem niet?

Bijdrager
    poing

En wat is de vraag?

Bijdrager
    Lauwrence

Je wilt dus in principe OS X op een kloon installeren.

Daarmee ondermijn je mijns inziens de hele gebruikersbeleving van OS X. Een Mac met OS X is een totaalpakket nl.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat zegt hij niet persé nee.

Ondanks het in de FAQ beweerde bouw ik een Windows-PC met dezelfde kwalificaties voor ruim tweederde van de prijs van een Apple.

Dat betekent dus dat Apple slechts één derde van de prijs extra reserveert voor dealer-marge, verkoopwinst, product-development, het in elkaar zetten van het product, garantieafhandeling, en het bijleveren van de fantastische software.

Dat tegenover jouw avonden geknutsel van losse spullen tot een PC, waarop je als totaal geen garantie hebt.

En dan beweert men nog steeds dat Apple (te?) duur is?:wink:

Bijdrager
    ro_me
    KarelWillem op 25 oktober 2011

Dat tegenover jouw avonden geknutsel van losse spullen tot een PC, waarop je als totaal geen garantie hebt.
    :

Rare bewering. Je krijgt gewoon garantie op de aparte onderdelen, die je los hebt aangeschaft. Gaat onderdeel A kapot, dan krijg je op onderdeel A ook gewoon garantie.

@TS Omdat een Apple behuizing incl. beeldscherm etc. niet in de winkel te koop zijn is het onmogelijk dat jij überhauptmet een pc bouwt met de zelfde ‘kwalificaties’. Het dichtste zou je bij een Mac Pro in de buurt komen, losse behuizing etc. Maar een ‘all in one’ ga je echt niet zelf in elkaar kunnen draaien.

Bijdrager
    KarelWillem
    ro_me op 25 oktober 2011
    KarelWillem op 25 oktober 2011

….waarop je als totaal geen garantie hebt….

A: …Rare bewering. Je krijgt gewoon garantie op de aparte onderdelen, die je los hebt aangeschaft. Gaat onderdeel A kapot, dan krijg je op onderdeel A ook gewoon garantie. …

B: @TS … Het dichtste zou je bij een Mac Pro in de buurt komen, losse behuizing etc. …A: Bij 23 verschillende fabrikanten ja.*
    Waarbij je de spullen eerst zult mogen uitbouwen, en dan weer opnieuw mag beginnen.

B: Ik denk dat hij dat in dat geval ook bedoeld.

* Niet dat je bij een fabrikant als Apple nu zoveel beter uit bent met garantie.:wink:

Bijdrager
    puchelaar

Ik denk dat ik in dezelfde situatie heb gezeten als jij (althans, zo voelt het als ik je verhaal lees), en volgens mij komt het er op neer dat de moeite, precisie en zorg die je neemt bij het zelfbouwen, uiteindelijk terug blijken te komen in de filosofie van Apple.

Nou is een besturingssysteem maken een stuk moeilijker en ingewikkelder dan een pc bouwen met al bestaande onderdelen, dus er zullen ongetwijfeld ook zaken in OS X zitten waar je niet meteen blij van wordt; uiteindelijk is OS X niet zo maat gemaakt als een zelfbouwpc. Maar je merkt in alles dat er wel dezelfde zorg en gevoel voor detail in zitten.

Voor mij zit die filosofie niet in Windows. Maar het heeft wel even geduurd voor ik het zag; mijn eerste Mac (een MacMini) heb ik uit frustratie binnen 2 weken doorverkocht…

Nu met Lion bijvoorbeeld heb ik in het begin zitten vloeken op ‘natural scrolling’ op de trackpads. Maar nu denk ik ‘ze hebben er vast goed over nagedacht; laat ik het in ieder geval een dag of twee een kans geven’. En dat werkt. In Windows durf ik beduidend minder vaak te zeggen dat ze ergens goed over nagedacht hebben…

Bijdrager
    Maverick9898

Ik denk dat je eigenlijk alleen maar adviezen krijgt die pro-OS X zijn. Het is gewoon een Apple forum. Dus ja die afweging moet je zelf maken. Wij vinden allemaal dat OS X het geld waard is, anders zouden we het niet kopen;).

Natural scrolling kan je gewoon uitzetten;).

Bijdrager
    KarelWillem

Het zou dan een iMac 27″ dan wel een Mac-Pro moeten worden, in een hogere configuratie.

Je kunt twee dingen doen:

– Koop een Mac die naar je wens is, en ga aan de slag met OS X.
    Bevalt het je niet, dan heb je toch een mooie PC in huis, en ga je even zo vrolijk met Windows verder op die mooie Apple hardware.

– Koop een tweedehands iMac, en gebruik die naast je Windows PC.
    Bevalt het Apple OS je, dan verkoop je hem weer, en neem je de stap naar een ‘pro’-machine.
    Bevalt het Apple OS je niet, dan verkoop je hem weer, en ga je verder met je Windows PC.

Bijdrager
    puchelaar

@Maverick9898; weet ik wel, maar als ik alle vernieuwingen probeer terug te draaien zonder ze echt te proberen, verbeter ik nooit de manier waarop ik mijn computers gebruik, met informatie omga, etc.

Ik probeerde aan te geven dat ik bij Windows veel vaker koppig oude werkwijzen aanhield zonder vernieuwingen een kans te geven, omdat ik (nog steeds) niet geloof in de aandacht voor detail en synergy tussen mens en machine bij Windows. Bij Apple is die aandacht er wel.

Dat wil niet zeggen dat Apple geen missers heeft, maar voor mij is Windows daar minder zorgvuldig in.

Bijdrager
    computer space

Als zeer lang applegebruiker (vanaf 1984), kan ik zelf niet anders dan concluderen dat het Windows 7 nu toch is gelukt OSX voorbij te streven. Ik draai het dan ook naar alle tevredenheid om mijn Core i7 MacMini (beste computer ooit). Ik was helemaal klaar met de door Apple aangejaagde ratrace van updates en incompatible OSX-en met oude software. De nieuwe App-store benadering en overkill aan eyecandy van Lion deed de das om. Ik heb nog geprobeerd Snow op de mini te draaien, maar dat was net zoveel ellende als een hackmac configureren. Windows 7 boot gewoon native, en draait als een zonnetje. Alle software werkt gewoon, en ik kan eindelijk in 30-bit kleur werken (zit nog steeds niet in OSX, en voor fotobewerking is dat wel lekker).

Bijdrager
    App-ie

@youp.c

…zo zal een hackintosh nooit zo stabiel zijn als een echte mac; alhoewel je héél dicht in de buurt kan komen en een mac ook niet 100% stabiel is…

Lache man!

Bijdrager
    Blurk

kan ik zelf niet anders dan concluderen dat het Windows 7 nu toch is gelukt OSX voorbij te streven.

Ik ben ook erg teleurgesteld over de stabiliteit van W7 op mijn werk laptop :wink:. Ben ik daarvoor overgestapt naar OSX? Hopelijk wordt W8 weer ouderwets bagger. Ziet er op het eerste gezicht een beetje uit als het Lion van Mickysoft:lol:

en on-topic: Doen! Het is gewoon belachelijk hoe kinderachtig blij ik iedere keer weer wordt als ik mijn MB openklap en direct aan de slag kan. Ik geloof niet dat ik een uitzondering ben.
    Je Windows programma’s waarvoor je geen (beter) alternatief kunt vinden draaien trouwens prima op OSX via Parallels Desktop of Vmware Fusion.

Bijdrager
    1984
    karelschapie op 25 oktober 2011

Dat topic werd geschreven toen lion nog niet eens uitwas,

Correctie, Lion kon je op 20 juli 2011 downloaden (voor het eerst via de App Store) De eerste post op het bewuste topic was 6 dagen later @karelschapie.

Bijdrager
    SunKeeper

En je kunt in 6 dagen bepalen of een upgrade van een besturingssysteem goed of slecht is?

Ten eerste blijft dat altijd persoonlijk, en ten tweede heeft het voor mij langer geduurd dan 6 dagen om aan Lion te wennen. Het is normaal dat dat enige tijd kost.

En er zaten toen zeker bugs in, maar nu met 10.7.2 zijn er al een heleboel opgelost, en draait het systeem ook nog eens sneller dan onder 10.7.1.

Zo is hetzelfde met Windows 8, ook daarvoor is het nu nog te vroeg om te oordelen of het een goed of slecht systeem is. Ten eerste zit het vol bugs, en ten tweede zijn er niet genoeg mensen die er genoeg tijd mee hebben gewerkt, om te kunnen oordelen of er aan de nieuwe werkwijze (Metro interface, en het schakelen tussen de 2 interfaces) te wennen valt, of niet.

Bijdrager
    Artell

Volgens mij is het met Mac en Windows net zo als met moderne auto’s; echt slechte auto’s worden niet meer gemaakt. Het komt dus op persoonlijke voorkeur neer. Ik was jarenlang onderdeel van het anti-Apple kamp en ben pas 4 jaar geleden uit nieuwsgierigheid na kennismaking met een iPod overgestapt. En nu is er geen Windows in mijn huis te vinden. Ik geniet elke keer als ik mijn MacBook Pro openklap of mijn MacPro opstart van de doordachte vormgeving, functionaliteit en stabiliteit.

Ik werk bijna dagelijks ook met Windows 7, en dat is zeker de beste Windows tot nu toe en er zijn zeker zaken te noemen die Microsoft beter/handiger heeft uitgevoerd (bijvoorbeeld de Finder blijf ik een ramp vinden) maar overall geef ik toch echt de voorkeur aan OSX. Ik ben niet Anti Windows maar een OSX genieter.

Maar het opnoemen van zaken die ten voor of nadele van een van beide OSsen spreekt is eigelijk onbegonnen werk. Waarom rijdt iemand in een Opel of in een Alfa Romeo??

Bijdrager
    Maverick9898

Waarom rijdt iemand in een Opel of in een Alfa Romeo??

Die eerste is inderdaad een goede vraag, de tweede niet echt;). Maar niemand rijdt meer Opel, het is gewoon een Saturn/Buick met een Opel logo erop:P.

Bijdrager
    computer space
    Blurk op 25 oktober 2011

Ik ben ook erg teleurgesteld over de stabiliteit van W7 op mijn werk laptop .

Corporate Sysops kunnen de boel behoorlijk verkloten. Ik heb daarom van mijn werklaptop maar een hackintosch gemaakt. Die staat na het booten van XP normaal 6 minuten aan te melden voor het netwerk. Onder OSX moet ik inloggen in webaccess ipv automatisch starten van Outlook: werkt kut, maar webaccess 2008 werkt ook niet meer op IE8, dus op een windows laptop heb je er ook niks aan. En de iPod houdt de agenda wel bij, dat is de enige die een beetje normaal synct.

Snoep gewoon van het walletje dat het lekkerst is voor iedere taak.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.