14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    campzzz

Windows => Mac => Windows => Mac

Het leven van een switcher gedurende 1 jaar.

Ik wil toch graag eens mijn verhaal doen na 2x switchen tussen Windows en Mac.

Eind december 2007 had ik mijn eerste Macbook besteld. Ik had er meteen ook Windows Vista Ultimate (studentenlicentie) op gezet via Bootcamp. Mijn bedoeling was om kennis te maken met OS X (na de vele positieve dingen die ik er al over had gehoord + het feit dat ik gek ben op mijn iTunes). Nog niet zo lang daarvoor had ik een nieuwe supersnelle Vista PC gekocht die ik nog steeds als hoofdcomputer gebruikte. Ik had geen klagen van Vista (toch niet niet meer na SP1) maar ik ondekte steeds meer dingen in OS X die ik enord leuk vond. Vooral dan Time Machine en het zaaalige om nooit een onderhoud te moeten doen, niet te sukkelen met virussen, wormen, trojans en noem maar op. Nadat ik mijn PC eens volledig had moeten formatteren had ik opnieuw probleem en toen was het voorbij. Mijn Macbook die ik voor school gebruikte zou met OS X mijn hoofdsysteem worden! De PC werd meteen verkocht want technologie daalt snel in waarde en ik zou de PC toch niet meer nodig hebben. Sommige Windows programmas zijn wel noodzakelijk voor mij maar die kon ik dan makkelijk in Bootcamp draaien.

Ik heb in al die tijd eigenlijk nooit problemen gehad met OS X (ongezien). Af en toe wel eens wat kleine zaken maar dat kwam vooral omdat ik een switcher was. Via dit en andere Mac forums kon ik die problemen snel oplossen. Maar na verloop van tijd had ik vooral voor mijn studies en een bijberoep zeer veel Windows nodig. MS Acces, MS Visio, MS Outlook, MS Expression Web werden plots onmisbaar. Enkel voor Outlook is er een Mac alternatief. Ik moet zeggen dat na die paar maanden Windows nog steeds in me zat ingebakken. Ik ondekte snel dat het denkproces toch wel makkelijker verliep, bij de moeilijkere dingen. hup naar de program files wat aanpassen, hopla ginder iets veranderen en hupla daar weer iets bijstellen…terwijl ik bij OS X toch wel steeds deed wat ik dacht, maar vaak niet helemaal zeker wist dat ik “goed” bezig was. Als ik dat programma nu naar de prullenbak versleep is het dan echt wel helemaal weg? Of blijft er ergens nog iets hangen? Dat is één van de vele dingen die ik mij afvroeg. Tevens was ik hevig Office-gebruiker voor mijn noodzakelijke bezigheden. Ik merkte snel op dat Office 2007 in Vista meteen opstart terwijl Office 2008 in Mac eventjes moet inladen. Door al die zaken ben ik gaan twijfelen over de “meerwaarde” van OS X. Het werkte wel allemaal prima en het deed wel wat ik wou maar er was geen echte meerwaarde want al die dingen gingen ook op Windows. (behalve enkele zaken dan)
    Toen had ik besloten van Windows mijn hoofdbesturingssysteem te maken op mijn Macbook. Gelukkig heb ik een harde schijf van 250 GB. Dankzij Camp Tune betà heb ik gratis en probleemloos mijn Bootcamp partitie fors kunnen uitbreiden!

Nu één maand later ben ik Windows alweer zat. Ik vind Windows nog steeds functioneler dan OS X, al komt dit vooral omdat Windows gewoon in me zit ingebakken. Al die jaren dagelijks urenlang Windowsgebruik kan je niet wegsteken. Zonder foute dingen te doen heb ik door het downloaden weer een aantal virussen heel wat spywere binnengekregen. Er zijn mappen die ik niet meer van mijn computer kan verwijderen, iTunes is in Windows gewoon een ramp. Mijn DVD/Cd drive verdwijnt geregeld. Ik weet hoe ik het via het register kan oplossen maar dat is toch geen efficiënte manier van werken meer… Ik zit nu al 3 dagen aan mijn computer om in Vista alles weer in orde te krijgen maar als het eene opnieuw in orde is, duikt er weer een nieuw probleem op. Desondanks dat ik moet bekennen dat Windows me meer ligt, is OS X gewoon een betere keuze. Zodus ben ik opnieuw overgeschakeld naar OS X en zal ik Windows enkel gebruiken als ik het nodig heb, jammer genoeg is dat redelijk vaak. Ik heb indertijd een Macbook gekocht omdat “volgens veel Mac-gebruikers OS X gewoon werkt” en dat vond ik toch wel belangrijk. Want een computer moet “werken voor de gebruiker”. Het is niet de “gebruiker die voor de computer moet werken”. Als ik mijn Macbook aanzet wil ik meteen kunnen werken zonder problemen op te lossen. Dit kan in OS X, maar duidelijk niet in Windows.

Zijn er mensen die zich kunnen vinden in mijn analyse ?

Met vriendelijke groeten. 8)

Bijdrager
    Xenophon

Voor een deel kan ik je wel volgen. Het is een Windows-wereld waarin we leven, en sommige software van Microsoft is gewoon erg goed: Visio, VisualStudio, Access. Veel andere tools zijn op Mac een stuk beter.

Het mooie van een Mac is dat er veel opensource alternatieven bestaan, en dat het altijd werkt. Maar of een Mac geschikt voor je is hangt heel erg af van de software die je wenst te gebruiken.

Bijdrager
    MouseMighty

Dus je betn er na een jaar eindelijk achter dat Windows ballen zuigt? :P Even serieus, leuk geschreven, geinig idee maar denk niet dat er hier mensen zijn die het niet met je analyze eens zijn.

Bijdrager
    beach

Ik heb zelf Leopard draaien op mijn i-mac met 4 GB en tevens paralles geinstalleerd, indien het echt niet anders kan start ik windows XP op naast OSX. Maar ik ben iedere keer weer blij dat ik het kan afsluiten.

Waarom zet je geen SSD schijf in je Macbook. (Bij de Pro versie kan dat), de SSD schijven zijn veel goedkoper geworden en starten volgens mij sneller op.

Volgens mij zijn er voor Viso en Acces wel alternatieven, Voor Visio kreeg ik er onlangs op deze site heel wat gepresenteerd.

MS Expression Web ken ik niet.

Bijdrager
    chatsmit

Ja ik kan mezelf er ook in vinden. Ik heb vanaf de eerste Windows versies gewerkt en nu pas een aantal jaren OSX gebruiker. Ik moest ook flink omschakelen, merkte dat ik pas na maanden intensief gebruik van het ‘windows denken’ af was en vertrouwen kon opbouwen voor een besturingssysteem…

Inactief
    Anoniem

ik ben inmiddels een half jaar geleden geswitcht
    en ik heb ook een tijd met de windows denkmanier gewerkt
    maar bijna voor alles is een alternatief

en het grote voordeel is dat OSX vele malen stabieler en in mijn ogen beter is dan windows
    juist dezelfde problemen die jij had (virussen, fouten in register, spyware, niet kunnen verwijderen van mappen)
    was mijn reden om over te gaan naar Mac

inmiddels is windows volledig uit mij hoofd verdwenen, je moet gewoon goed zoeken want je kan echt zonder!
    nu een half jaar na aanschaf van me eerste macbook staan er 2 imacs hier in huis en me macbookje natuurlijk
    en vraag ik mijzelf af waarom ik pas een half jaar geleden ben overgestapt!

ik zeg niet dat Apple met alles erom heen “HEILIG” is.
    maar beter dan windows, zeker wel.

maarja succes iig met je macbook en je overstap “problemen”

Bijdrager
    GrizzDesign

De office programma’s die je noemt zijn inderdaad niet letterlijk ook voor de Mac beschikbaar…

…want de heren bij Microsoft hebben naast Word, PowerPoint, Excel en Messenger de rest niet meegenomen in Office for Mac.
    Maar er zijn meer dingen dan alleen de Microsoft programma’s, want daarom ben je juist geswitched naar de Mac.

Denk hierbij aan: iWork, iLife, FileMaker (of Bento), AppleWorks e.d.
    En mocht je graag toch de officiele Windows Office wilen gebruiken zonder in Boot Camp te hoeven…. doe dat dan !
    Installeer VMware en Windows XP SP2 (whatever) in een middagje en laat het opstarten in een tweede Space. Of zoals ik standard in Unity-modues en je merkt niet eens dat je met windows bezig bent !

En als je dan ook nog grotere programma’s onder Windows nodig hebben (Games etc.) dan installeer je naast VMware ook Boot Camp en koppel je deze aan elkaar. Dan heb je 1 Windows partitie die je aanspreekt in Boot Camp én in VMware.

Just my thoughts,.
    Grizz

Inactief
    Anoniem

Eigenlijk kan ik mezelf niet vinden in je analyse. Op het moment van switchen van Windows naar Mac heb ik besloten om geen Windows te installeren en eerst alles te proberen met Mac. Vergeet niet, de iMac die ik kocht (februari 2007) was de eerste computer die ik gehad heb. Daarvoor werkte ik altijd met de pc’s die we gezamenlijk hadden thuis.

Ik merkte dat er voor alles wel een alternatief te vinden was. Op dit moment ben ik zelfs zo ver dat ik nooit meer een Windows computer hoef, ik erger me gewoon aan allerlei zaken (ook al zijn er ook prima software-pakketten voor, zoals Office). Mijn tip voor switchers is dan ook om gewoon een maand volledig over te schakelen op OS X. Mijnsinziens is dat de enige manier om volledig over te stappen. Als je al direct via Bootcamp Windows installeert is dat toch anders.

Bijdrager
    Lustigson
    ”Xenophon”

Voor een deel kan ik je wel volgen. Het is een Windows-wereld waarin we leven, en sommige software van Microsoft is gewoon erg goed: Visio…

Natuurlijk is dat goeie software. Dat hebben ze niet zelf ontwikkeld!

Sorry, kon het niet laten.;-)

Nu terug on-topic.

Bijdrager
    Xserve

Ik kan me zeker ook vinden in je analyse. Het is niet zo dat je met Mac OS X ‘meer’ kan dan met windows, maar het werkt toch een stuk aangenamer. Het feit dat je je niet meer met virusbeveiliging moet bezighouden is voor mij al een reden op zich om voor OS X te kiezen.

Bijdrager
    Chiel1990

ik ben het hier wel mee eens, mac OS X is een ‘veel’ beter OS dan windows. de office-producten van MS zijn alleen ontzettend goed uitgevoerd. vooral Excel, waar ik veel mee te maken heb. ik gebruik dit liever dan numbers.
    tuurlijk ieder zijn eigen idee, maar het OS van Apple is beter dan windows maar de complete lijn van Office is echt beter van MS dan van Apple.
    al bij ik wel lekker bij mijn appletje zitten thuis en zonder bootcamp, want MS is voor op me werk, voor office.:wink:

Bijdrager
    Maersk
    ”campzzz”

Want een computer moet “werken voor de gebruiker”. Het is niet de “gebruiker die voor de computer moet werken”.

Dat is nu echt iets waar Microsoft goed over na moet gaan denken…;)

Bijdrager
    AST
    ”C.

Eigenlijk kan ik mezelf niet vinden in je analyse. Op het moment van switchen van Windows naar Mac heb ik besloten om geen Windows te installeren en eerst alles te proberen met Mac. Vergeet niet, de iMac die ik kocht (februari 2007) was de eerste computer die ik gehad heb. Daarvoor werkte ik altijd met de pc’s die we gezamenlijk hadden thuis.

Ik merkte dat er voor alles wel een alternatief te vinden was. Op dit moment ben ik zelfs zo ver dat ik nooit meer een Windows computer hoef, ik erger me gewoon aan allerlei zaken (ook al zijn er ook prima software-pakketten voor, zoals Office). Mijn tip voor switchers is dan ook om gewoon een maand volledig over te schakelen op OS X. Mijnsinziens is dat de enige manier om volledig over te stappen. Als je al direct via Bootcamp Windows installeert is dat toch anders.

Mee eens!

Bijdrager
    djpwich

Ik snap alleen niet waarom je niet eerder BootCamp in combinatie met VMware Fusion of Parallels gebruikt hebt, dan had je helemaal niet terug hoeven switchen. (Dan had je wel natuurlijk regelmatig nog eens je Windows herinstallatie kunde kunnen botvieren maar ondertussen kon je onder OS X wel verder werken dus je had niet echt downtime)

Ik kan me op dit moment (switcher sinds 2 jaar) niet indenken dat ik geen OS X meer zou willen gebruiken als primair OS.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.