30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    Niek1986

Windows – Mac OSX

Hallo mensen,

Ik ben nieuw op deze website en ook nog nieuw met het hele Mac gebeuren. Mijn plan is om over te stappen van een Windows laptop naar een Mac laptop.

Op mijn huidige laptop draai ik een aantal programma’s die ik ook graag op de Mac weer zou willen draaien (CS2, Macromedia studio enz.). Maar nu is mijn vraag of ik dezelfde programma’s kan blijven gebruiken of dat ik er een Mac versie van zou moeten hebben. (Bestaan die?)

En hoe zit het met de compitabiliteit van de overige programma’s?

Bijdrager
    Milottegirl

Van al deze programma’s is een Mac versie. Microsoft Office is compitable. Ook daar is een Mac versie van.

Bijdrager
    magic-with-mac

Hoi Niek

Windows programma’s kun je niet onder OSX gebruiken. Als je een Mac met een Intel processor neemt, kun je daar wel Windows op installeren.
    Je kunt wel een mailtje sturen naar de makers van de software om te vragen of ze je licentie over kunnen zetten naar de OSX versie van het programma.

Over de compatibility: De programmas zelf kun je niet uitwisselen, maar met Word bestanden, afbeeldingen, muziek e.d. zul je geen problemen krijgen.

Bijdrager
    Niek1986

Ow oké bedankt.

Dat vind ik wel een beetje veel werk om allemaal weer te downloaden.

Maar dat neemt niet weg dat ik wel graag een Mac wil en deze programma’s op te draaien.

Bijdrager
    Niek1986

Raden jullie me wel een Mac aan?:?

Ik ga hem voor school (office) en de reeds genoemde applicaties gebruiken (CS 2 en Macromedia Studio 8).

Of kan ik beter een Windows laptop kopen? Al ben ik niet meer zo’n fan van Microsoft.

Bijdrager
    505
    ”Niek1986″

Ik ga hem voor school (office) en de reeds genoemde applicaties gebruiken (CS 2 en Macromedia Studio 8).

Of kan ik beter een Windows laptop kopen? Al ben ik niet meer zo’n fan van Microsoft.

Wat voor Apple laptop zat je dan naar te kijken?

CS2 en andere Adobe programma’s (oa van het oude Macromedia) zijn er in een Mac versie zoals hierboven staat.

Houd er wel rekening mee dat Apple geswitcht is van de PowerPC processor van IBM naar Intel processors. Dit heeft als gevolg dat je nu ook Windows kan draaien op je Mac.

Je bent nu Windows gebruiker, dus kan het misschien handig zijn dat je af en toe nog een Windows programma nodig hebt, wat niet voor OSX is.

Door de switch naar Intel, moeten programmamakers hun software aanpassen voor gebruik op Intel-Macs. CS2 is geschreven voor PowerPC Macs, ook hier kunnen de nieuwe Intel Macs mee overweg. Alleen emuleren ze de code voor de PowerPC naar die voor een Intel. Dat kan snelheidsverlies opleveren.

De volgende versie van CS, CS3 zal ook native op Intel Macs kunnen draaien. Dan heeft Adobe het voor Intel Macs aangepast.

Kortom een nieuwe Intel Mac is veelzijdiger, omdat die ook Windows aan kan. Alle programma’s van Apple zijn al Universal (de benaming voor software die draait op PowerPC (G3,G4 en G5’s) en op de nieuwe Intel Macs).

Bijdrager
    Niek1986
    ”CoreDuo”
    ”Niek1986″

Wat voor Apple laptop zat je dan naar te kijken?

CS2 en andere Adobe programma’s (oa van het oude Macromedia) zijn er in een Mac versie zoals hierboven staat.

Houd er wel rekening mee dat Apple geswitcht is van de PowerPC processor van IBM naar Intel processors. Dit heeft als gevolg dat je nu ook Windows kan draaien op je Mac.

Je bent nu Windows gebruiker, dus kan het misschien handig zijn dat je af en toe nog een Windows programma nodig hebt, wat niet voor OSX is.

Door de switch naar Intel, moeten programmamakers hun software aanpassen voor gebruik op Intel-Macs. CS2 is geschreven voor PowerPC Macs, ook hier kunnen de nieuwe Intel Macs mee overweg. Alleen emuleren ze de code voor de PowerPC naar die voor een Intel. Dat kan snelheidsverlies opleveren.

De volgende versie van CS, CS3 zal ook native op Intel Macs kunnen draaien. Dan heeft Adobe het voor Intel Macs aangepast.

Kortom een nieuwe Intel Mac is veelzijdiger, omdat die ook Windows aan kan. Alle programma’s van Apple zijn al Universal (de benaming voor software die draait op PowerPC (G3,G4 en G5’s) en op de nieuwe Intel Macs).

De bedoeling was een.. MacBook met dus een Intel Core Duo en gGb RAM. Maar dat zal dus zeer waarschijnlijk niet lekker soepel draaien?
    Het bestaan van Bootcamp weet ik. Daarom lijkt het me ook wel erg makkelijk. Maar het was niet de bedoeling om het veel te gaan gebruiken. :o (Omdat ik nu kots op Windows omdat mn laptop voor de zoveelste keer een blauw scherm gaf ) En ik wil sowieso een betere laptop.

Wanneer zal CS3 uitkomen?

Bijdrager
    empoor
    ”Niek1986″

[..] Wanneer zal CS3 uitkomen?

Mid volgend jaar ofzo :?

Bijdrager
    empoor
    ”Niek1986″

Dat soort grafische programma’s werken over het algemeen véél beter onder Mac OS X dan onder Windows. Dus een MacBook is een goede keuze denk ik (hoewel een MacBook Pro ze uiteraard beter zal draaien :) )

Bijdrager
    Niek1986
    ”empoor”
    ”Niek1986″

Dat soort grafische programma’s werken over het algemeen véél beter onder Mac OS X dan onder Windows. Dus een MacBook is een goede keuze denk ik (hoewel een MacBook Pro ze uiteraard beter zal draaien :) )

Ja zoiets heb ik ook ergens opgevangen, vandaar dus ook mijn keuze voor Mac OS X. Wat ik wel jammer vind is, is dat CS2 dus niet 100% op de MacBook zal draaien.
    Een MacBook Pro zit er voor mij helaas niet in. Ik ben ook maar een studentje (multi media design) nu en zit met een beperkt budget.. Had inderdaad liever een MacBook Pro gehad:oops:

Bijdrager
    empoor
    ”Niek1986″

Ja zoiets heb ik ook ergens opgevangen, vandaar dus ook mijn keuze voor Mac OS X. Wat ik wel jammer vind is, is dat CS2 dus niet 100% op de MacBook zal draaien.
    Een MacBook Pro zit er voor mij helaas niet in. Ik ben ook maar een studentje (multi media design) nu en zit met een beperkt budget.. Had inderdaad liever een MacBook Pro gehad:oops:

Tsja, prijs vind ik zelf ook hoog :P

Voor CS2 maakt het ook maar net uit wat voor filter je toepast enzo. Per situatie blijft het natuurlijk altijd weer anders :? Maar ik denk niet dat je een miskoop zou begaan met een MacBook in combo met CS2, want het is niet zo dat je performance in CS2 opeens door de helft zal gaan ofzo.. En aangezien de MacBook nog een lange tijd meegaat, haal je het makkelijk tot de release van CS3 die :apple: wel native runt..

Bijdrager
    Niek1986

Oké:lol: Dus er is nog hoop.. lol..

Nou ik was van plan een 2.0 Ghz Dual Core te halen met 1 Gb aan RAM geheugen. Dat moet voldoende zijn en dat is wat mijn budget nu toelaat.

Of heeft iemand een tip? Ik ben student. Heeft apple studentenkorting? En hoe kom ik er aan?

Bijdrager
    Milottegirl

Bij de Apple store online op de Apple site kun je naar de onderwijsstore. Daar moet je de naam van je school invullen. Dan krijg je 6% korting. Gemakkelijker kan het niet. De ram zou ik als ik jou was niet bij Apple kopen maar bij Mail-a-mac, omdat de ram bij Apple veel duurder is.

Bijdrager
    505
    ”Milottegirl”

De ram zou ik als ik jou was niet bij Apple kopen maar bij Mail-a-mac, omdat de ram bij Apple veel duurder is.

Mail a Mac prijzen zijn exl. BTW!

Apple rekent 100 euro extra voor de 1GB ram. Dat is dus echt niet duur. Ik vraag me af of het Mail a Mac goedkoper is.

Maar als je 2GB zou willen, dan rekent Apple je 500 euro aan. Terwijl de 1GB reepjes slechts 100 euro per stuk kosten, en het dus eigenlijk 200 euro bijelkaar zou moeten kosten.

Bijdrager
    empoor
    ”CoreDuo”
    ”Milottegirl”

De ram zou ik als ik jou was niet bij Apple kopen maar bij Mail-a-mac, omdat de ram bij Apple veel duurder is.

Mail a Mac prijzen zijn exl. BTW!

Apple rekent 100 euro extra voor de 1GB ram. Dat is dus echt niet duur. Ik vraag me af of het Mail a Mac goedkoper is.

Maar als je 2GB zou willen, dan rekent Apple je 500 euro aan. Terwijl de 1GB reepjes slechts 100 euro per stuk kosten, en het dus eigenlijk 200 euro bijelkaar zou moeten kosten.

Niet echt duur? Die 100 euro is niet voor de 1 GB aan RAM, maar voor een extra 512 MB aan RAM erbij. Daarvoor krijg je bij Mail a Mac een Kingston 1 GB-module: 120 euro incl. :lol:

Bijdrager
    505
    ”empoor”

Niet echt duur? Die 100 euro is niet voor de 1 GB aan RAM, maar voor een extra 512 MB aan RAM erbij. Daarvoor krijg je bij Mail a Mac een Kingston 1 GB-module: 120 euro incl. :lol:

Nee.

In de MacBook zit 2 keer 256MB. Dus ze moeten om er 1GB in te krijgen wel degelijk 2 keer 512MB erin stoppen.

Bijdrager
    Neproadie

Als je hier kijkt, dan zie je dat je inderdaad een 1GB module hebt voor 99 euro.
    http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=I&A=130575

en bij Alternate zijn ook diverse merken te koop vanaf 79 euro per 1GB module:
    http://www.alternate.nl/

Bijdrager
    empoor
    ”CoreDuo”
    ”empoor”

Nee.

In de MacBook zit 2 keer 256MB. Dus ze moeten om er 1GB in te krijgen wel degelijk 2 keer 512MB erin stoppen.

Ja, maar omdat er al standaard 512 MB inzit betaal je enkel voor de upgrade. En die is een extra 512 MB :)

Bijdrager
    505
    ”empoor”

Ja, maar omdat er al standaard 512 MB inzit betaal je enkel voor de upgrade. En die is een extra 512 MB :)

Als Apple het doet:
    Haalt 2 keer 256MB eruit, stopt 2 keer 512MB erin. Maar houd zelf 2 keer 256MB.

Als je het zelf doet:
    Haalt 2 keer 256MB eruit, stopt 2 keer 512MB erin. Dan zit je met 2 keer 256MB.

Wat jij zegt is waar, maar je telt het verkeerd op. Tuurlijk zijn die 2 keer 256MB samen 512MB, maar het zijn er wel 2, niet 1 reepje van 512MB.

Of bedoel je het helemaal anders?

Misschien snap ik het: Jij zegt dat die 2 keer 256MB samen 512MB maken. Die kun je dus verkopen om zo de kosten te dekken van 1 reepje 512MB? Zit wat in, maar ik denk dat veel mensen dat doen.

Ik zal eens bellen met een Applecentre om te vragen of het goedkoper kan.

Bijdrager
    empoor
    ”CoreDuo”
    ”empoor”

Als Apple het doet:
    Haalt 2 keer 256MB eruit, stopt 2 keer 512MB erin. Maar houd zelf 2 keer 256MB.

Als je het zelf doet:
    Haalt 2 keer 256MB eruit, stopt 2 keer 512MB erin. Dan zit je met 2 keer 256MB.

Wat jij zegt is waar, maar je telt het verkeerd op. Tuurlijk zijn die 2 keer 256MB samen 512MB, maar het zijn er wel 2, niet 1 reepje van 512MB.

Of bedoel je het helemaal anders?

Ik bedoel het ongeveer zoals je het precies opneemt. Alleen word je al consument niet geconfronteerd met die overblijvende 256 MB als Apple het zelf doet, maar je “betaalt” er wel voor zeg maar. En bij bijvoorbeeld de iMac (waar er wel 1 module in zit, geloof ik) betaal je ook rechtstreeks voor één extra module van 512 MB € 100 (en 1 cent .:mrgreen: )

Bijdrager
    Marresc
    ”Neproadie”

Als je hier kijkt, dan zie je dat je inderdaad een 1GB module hebt voor 99 euro.

http://www.alternate.n….e=HARDWARE&Level1=Geheugen&Level2=SO-DIMMS&

Kort die link even wat in, wil je?

Bijdrager
    Neproadie
    ”Marresc”
    ”Neproadie”

nou, bij deze dan, aangezien je er duidelijk last van hebt ofzo?

Bijdrager
    505

Ik heb net even gebeld met een Apple Centre in Rotterdam.

Ik had gevraagd wat bij hen 1GB en 2GB ram kosten voor een MacBook van 1,83Ghz.

1GB ram was 138 euro erbij, en 2GB was 258 euro erbij! Voor 1GB ram is het dus goedkoper om bij Apple te bestellen.

Bijdrager
    505

Ik heb ook even gebeld met Mac Support in Uitgeest. Hier komt er 100 euro extra bij voor 1GB, en rond de 200 euro voor 2GB.

Het verschilt dus ook nog bij welk Apple centre je het koopt of besteld.

Bijdrager
    empoor

Handig om te weten :lol: Thnx voor de check-up :wink:

Bijdrager
    empoor
    ”Neproadie”
    ”Marresc”
    ”Neproadie”

nou, bij deze dan, aangezien je er duidelijk last van hebt ofzo?

Het beeld was uitgerekt :wink:

Bijdrager
    Neproadie

hehe, ah ok, dan isset wel vervelend:)

Zag ik zelf niet namelijk:)

Bijdrager
    dre brettel

Hebben jullie geen 23 inch scherm of wat??? :P

Bijdrager
    empoor
    ”dre

17″ laptop “maar” :P hoewel een 23″-laptop wel op mijn verlanglijstje staat :innocent:

Bijdrager
    dre brettel
    ”empoor”
    ”dre

17″ laptop “maar” :P hoewel een 23″-laptop wel op mijn verlanglijstje staat :innocent:

Nog effe wachten dan, momenteel gaan ze nog maar naar de 20 inch geloof ik :?

http://www.samsungcomputer.com/product/M70/M70_feature.htm?SMSESSION=NO

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.