23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    benneken

Windows + Mac online?

Hoe kan je er voor zorgen dat je een Mac en een Windows online krijgt? (samen dus) en liefst met zo weinig mogelijk draden. Kan je een gewone router gebruiken of heb je echt zo’n duur i ding nodig van apple?
    :mrgreen:

Inactief
    Anoniem

nee, je kan gewoon een gewone router kopen

Bijdrager
    benneken

En moet ik dan ook kijken naar zo stickertjes van “compatible with mac” of werk elke router met Windows en Mac?

Bijdrager
    So Klear

een ethernet-hubje van 15 euro is alles wat je nodig hebt:)

Bijdrager
    midas

ik heb toch wel eens problemen hoor! Als ik eerst met mijn mac op het netwerk zit kom ik er met de pc vaak niet bij en andersom. Ik heb een sitecom

Bijdrager
    So Klear

Je Mac en je PC hebben dan waarschijnlijk hetzelfde IP adres. Dat kan je heel makkelijk veranderen door bij Systeemvoorkeuren / Netwerk van bijvoorbeeld 192.168.1.1 er 192.168.1.2 van te maken.

Bijdrager
    wilko

Je hebt nodig: een router, 2 of 3 UTP-kabels, eventueel een switch (een hub is nogal achterhaald). Veel routers hebben tegenwoordig al een switchje ingebouwd dus dat scheelt weer een apparaat. Verbind alle apparaten met de router/switch, laat ze een IP krijgen door DHCP, klaar

Bijdrager
    So Klear

Klopt. Hub is al wat oud, maar het lijkt me de goedkoopste oplossing.

Bijdrager
    benneken

En kan je ook die Mac dan draadloos verbinden want kabels leggen is hier nogal moeilijk?

Bijdrager
    Stadsman

Als je het aantal draden wil minimaliseren kun je het beste draadloos kiezen. Mijn Netgear routertje van ca. 40 euro doet het prima hier.

Bijdrager
    wilko
    ”Perfect

Als je er nog eentje kan vinden somewhere;) Maar met de huidige opmars van ADSL2+ is een hub niet echt verstandig meer. Heb al verhalen gelezen dat de 20Mbit niet werd gehaald door een hub.

Bijdrager
    Stadsman
    ”benneken”

En kan je ook die Mac dan draadloos verbinden want kabels leggen is hier nogal moeilijk?

Geen probleem

Bijdrager
    macpro
    ”Perfect

En de slechtste.
    Een hub werkt vertragend als er meerdere computers op aangesloten zijn. Daarvoor zijn switches in de plaats gekomen die de snelheid voor elke aangesloten computer hetzelfde houden.
    Maar dan nog: een hub of switch mag je alleen gebruiken als je al een router hebt. Of een kabel/ADSL modem met ingebouwde router functionaliteit.
    Anders krijg je problemen zoals midas omschrijft.

Bijdrager
    sypie

Het grote verschil tussen een hub en een switch:

* een hub stuurt alle dataverkeer naar alle uitgangen. Op een druk netwerk krijg je dus veel verkeer die te veel kanten op gaat. Op deze manier krijgen alel computers data binnen waar ze niet om vragen.

* een switch “onthoudt” waar gevraagde data heen moet. Op deze manier krijg je minder belasting op je netwerk omdat de switch de gevraagde data alleen naar de geadresseerde computer stuurt.

Beide apparaten hoef je NIET te programmeren.

Bijdrager
    BearPig
    ”wilko”

Als je er nog eentje kan vinden somewhere;) Maar met de huidige opmars van ADSL2+ is een hub niet echt verstandig meer. Heb al verhalen gelezen dat de 20Mbit niet werd gehaald door een hub.

Ik haal met mijn Airport Express ook niet 20 Mbit/s, ik haal 13 Mbit/s. Met een directe ethernetkabel haal ik 18 Mbit/s (UPC/Chello Extreme). Eigenlijk wel teleurstellend voor een 54 Mbit router (op 3 meter afstand).

Bijdrager
    wilko

En dat is precies één van de redenen waarom ik altijd aanraad om bedraad te gaan, tenzij het écht niet anders kan.

Bijdrager
    BearPig
    ”wilko”

En dat is precies één van de redenen waarom ik altijd aanraad om bedraad te gaan, tenzij het écht niet anders kan.

Met een laptop is dat een beetje lastig.

Bijdrager
    sypie

Je wilt niet weten hoeveel laptops niet mobiel gebruikt worden. Er zijn mensen die kopen een laptop met de gedachte “als ik een keer onderweg moet computeren dan kan dat”. Vervolgens komt de laptop zijn hele leven lang niet van zijn plekkie…

Bijdrager
    wilko
    ”BearPig”
    ”wilko”

Met een laptop is dat een beetje lastig.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik heb een bureau waar ik eigenlijk 97% van de tijd zit en waar gewoon een een UTP-kabeltje loopt naar m’n MBP. Ja, als ik beneden op de bank wil gaan zitten gaat wireless aan maar dat gebeurt zelden.

Bijdrager
    benneken

Het zit hier zo, de gewone computer staat hier deze is bedraad aangesloten door een technieker van Telenet. Maar omdat ik in de andere kamer ook een computer wil zie ik het niet echt zitten om midden in het huis een kabel te leggen en echt een handige harry ben ik niet.

Ik heb trouwens dit gekocht voor 100 euro:
    Ibook G3 Dual USB 500MHZ 256MbRAM 10GBHD CDRW AIRPORT
    Goede koop of zeg in beter af? En als er een airport kaart inzit heb ik dan nog zo’n Wifi stick nodig als ik wil surfen zonder zo een iDingetje van Apple?

En nog 1 vraagje, 500MHZ, bij een PC is dit enorm weinig, hoe zit dat bij Apple, is dat daar anders berekent ofzo?

Bijdrager
    wilko

Je hebt het al gekocht en nu wil je weten wat je hebt gekocht?
    Maar anyway, met een AirPort kaartje erin heb je dus geen USB-geval nodig o.i.d. Het ding zal zeker niet snel zijn, vooral doordat je slechts 256MB aan RAM hebt. Maar voor een beetje simpel browsewerk moet het genoeg zijn.

Bijdrager
    benneken

Ik heb momenteel het hoogste bod;) maar de veiling duur nog 3 dagen. Ik zie nog wel.

Bijdrager
    benneken

En nog 1 vraagje, 500MHZ, bij een PC is dit enorm weinig, hoe zit dat bij Apple, is dat daar anders berekent ofzo?

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.