25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    Geitekaas

Windows installeren op de MacPro 4.1/5.1

Tja, ik moet dat echt doen al was het maar om af en toe een spel te kunnen spelen.

Maar nu: ik loop tegen het volgende aan. Ik heb een legale Windows 10. Ik had ook ooit een legale Windows XP, 7 en 8.0. Die heb ik niet meer. Weggegooid ooit. Nou ja, die download ik wel ergens hoor. Mss heb ik nog ergens de codes liggen. Windows 10 doet het geloof ik niet op de MP. In Parallels trouwens dan weer wel en nog snel ook!

In Bootcamp lukt het niet op mijn MacPro omdat die een DVD installatiedisk wil hebben en ik heb alleen de iso’s. Opstarten met een door Bootcamp gemaakte usb stick en Windows 8.1 64 bit lukt wel. Ik kan dan komen tot het keuzeschermpje waar ik daarna niet verder kom. Ik wil een apart HD 500 Gb gebruiken en de fusionschijf met rust laten. Ik kan die schijf kiezen maar windows meldt alleen maar fouten. Eerst het formateren. Daarna zegt hij dat de ife fat 32 moet zijn. Ik snap het niet zo goed meer. Ik dacht mss nog op de macbookpro via bootcamp op een extrene usb schijf te installeren en dan die erin te prikken maar windows wil niet op een usb schijf installeren.

Nou, mijn vraag is dus: hoe kan ik (en welke uitvoering(en) (64 bit?) ) Windows op een eigen aparte HD in mijn MacPro 2009 met firmware upgrade naar 5.1 installeren?

Wat heb ik er voor nodig en hoe krijg ik het voor elkaar?

Ik hoop dat iemand het snapt:-)

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Geitekaas.

Moderator
    Night

Waarom maak je niet op een klein stukje van je HDD een aparte partitie aan en gooi je de inhoud van de ISO daar neer? Dan heb je een fysieke disk en is het probleem opgelost. Wel aan denken dat je FAT32 pakt en niet HFS of zo;-)

Met Disk Utilities/Schijfbeheer kun je de ISO dan uitpakken naar de aparte partitie.

Bijdrager
    Geitekaas

Dit snap ik eigenlijk niet?

Kun je het iets uitgebreider uitleggen?

Moderator
    Night

je hebt Win10, maar die kan je alleen installeren vanaf een fysieke disk, niet van een ISO (zeg je)

Dus, pak een klein stukje van je interne disk en maak daar een aparte kleine partitie op aan. Daar zet je de ISO inhoud op en dan heb je een fysieke disk met de Win10 installer. Als het nu wel lukt om Win10 in Bootcamp te installeren, kun je die partitie later weer verwijderen en de ruimte ervan weer bij je hoofdpartitie trekken.

Moderator
    Night

je hebt Win10, maar die kan je alleen installeren vanaf een fysieke disk, niet van een ISO (zeg je)

Dus, pak een klein stukje van je interne disk en maak daar een aparte kleine partitie op aan. Daar zet je de ISO inhoud op en dan heb je een fysieke disk met de Win10 installer. Als het nu wel lukt om Win10 in Bootcamp te installeren, kun je die partitie later weer verwijderen en de ruimte ervan weer bij je hoofdpartitie trekken.

Bijdrager
    Geitekaas

Hummm.

Ik heb inmiddels geprobeerd win 8.1 te installeren op een aparte schijf. Via Bootcap op een andere schijf en via gewoon opstarten met een USB win install. Allemaal mislukt het. Ik kom niet voorbij de foutmelding van de schijfformatering van de windows installer….

Volgens mij kan mijn mac geen win 10 aan.

Bijdrager
    koen

Kun je die iso dan niet eerst op een schijf branden? Lijkt me handiger dan lopen rommelen met partities.

Bijdrager
    Geitekaas

Heb ik gisteren geprobeerd! Zelfde foutmeldingen. Het stopt bij het niet kunnen installeren vanwege formateren fouten.

weet dit: ik heb een fusiondrive waarbij de ssd in een pci kaart zit!

en ik probeer windows op een aparte 500 Gb schijf te zetten

Bijdrager
    TheBigZ

Moderator
    Night

Dat je een Fusion Drive hebt waarvan de SSD op een niet alledaagse manier werkend is gekregen, staat er los van. Bootcamp wordt altijd op het HDD gedeelte (of externe disk, in jouw geval) van een Fusion Drive geïnstalleerd, nooit op het SSD gedeelte.

Bijdrager
    Geitekaas

<p class=”cite”>Night op 17 juni 2018 om 09:38</p>
    Dat je een Fusion Drive hebt waarvan de SSD op een niet alledaagse manier werkend is gekregen, staat er los van. Bootcamp wordt altijd op het HDD gedeelte (of externe disk, in jouw geval) van een Fusion Drive geïnstalleerd, nooit op het SSD gedeelte.

Het is wel een 4 Tb schijf. Moest het niet in de eerste 2.2 Tb?

Bijdrager
    Geitekaas

<p class=”cite”>TheBigZ op 17 juni 2018 om 09:06</p>
    Boot Camp 5.1 en Windows 8 (64-bit) moet werken op jouw Mac Pro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boot_Camp_(software)#Boot_Camp_Support_Software_(for_Windows)_Version_History

Lijkt mij ook!

Bijdrager
    wensink

Heb je het schijfgedeelte waarop je windows wil installeren met disk utility geformatteerd als FAT32?

Bijdrager
    Geitekaas

Jazeker!

allez, een updateje maar weer:

Ik heb alle HDDs eruit gehaald. Een lege 500Gb erin gezet. Die eerst maar eens met een nieuwe installatie (High Sierra) verwend. En toen met bootcamp (poging 1) en daarna met handmatig partitioneren geprobeerd een windows partitie aan te maken. Alles natuurlijk met fat32.

Ook een HDD met alleen maar windows geprobeerd. Het installeren lukt via een DVD met Windows. Zowel 10 als een 8.1 versie. Zodra Windows zijn installatie gedaan heeft, gaat het op zoek naar de juiste beeldschermdrivers (automatisch) en moet het opnieuw opstarten. En dan gaat het mis. De partitie wordt niet meer gevonden of de mac blijft eidelijloos opnieuw starten.

Tot nu toe heb ik nog niet een werkende versie kunnen installeren. Ik heb op alle macs via bootcamp Windows kunnen installeren. Deze lukt mij maar niet… Frustrerend!

Ik zou het liefst een aparte schijf (ik heb een 500 Gb over) met Windows willen hebben. Gewoon voor een paar spelletjes en af en toe een programma (boekhoud).

Moderator
    Night

Zou je eens kunnen testen als je HS óók die 500GB disk zet (dus eerst opnieuw formatteren) en dan vanaf die disk opstarten (systeemvoorkeuren>opstartdisk). Als die disk nl. bij het opstarten van je Mac niet gelijk gevonden wordt, zal hij ook niet in HS kunnen opstarten. Als dat het euvel blijkt te zijn, dan heb je ook gelijk de oorzaak van het falen van Windows te pakken.

Bijdrager
    Geitekaas

Ik meen, maar ik zou het nog eens moeten proberen om zeker te zijn, dat ik juist die volgorde had gedaan. HS werd gewoon herkend en daarmee had ik opgestart voor ik met de bootcamp experimenten begon. Ik had toen al de ssd pci kaart en de 4 Tb schijf eruit gehaald. Er zat alleen de 500 Gb schijf in.

Moderator
    Night

Maar dat is dus niet je huidige setup…..

Bijdrager
    Geitekaas

Neen, inmiddels is mijn setup weer terug naar de fusiondrive via een ssd op de SSD-PCI kaart en de normale 4 Tb in bay 1.

Overigens wordt deze setup zodra er een extra HDD bijkomt gezien als een externe schijf. Als hij de enige is, wordt hij gezien als intern:-)

Mss moet ik het nog eens proberen….. Ideaalopstelling zou zijn op de 500 Gb schijf een oudere Mac os (voor wat oudere Mac spellen zoals UT2004) en een Windows bootcamp partitie op diezelfde schijf. En dan natuurlijk mijn Fusion apart van dat alles voor mijn Audio en Photo werk.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 4 weken geleden door  Geitekaas.

Moderator
    Night

Misschien heb je hier iets aan?

How to install Windows 10 on your Mac using a “Boot Camp” external drive via Windows To Go [Video]

Het vergt kennelijk nogal wat overtuigingskracht jegens je Mac om Bootcamp op een externe disk te krijgen. Maar met een kleine 40 stappen en 2 stukken extra software moet het je kennelijk toch kunnen lukken.

Bijdrager
    TheBigZ

Een keer trek je de conclusie, Windows is een illusie.

Boot Camp is een droom, een pakketje….

Moderator
    Night

Gelukkig bestond dit probleem nog niet ten tijde van het schrijven van deze songtekst.

Bijdrager
    MacCrack

Mijn studerende kinderen hebben al jaren ieder een Mac Pro met op de 1e harddisk Windows 10 en op de 2e harddisk OS X.  Er is geen Bootcamp aan te pas gekomen.  Je kiest bij de opstart van welk systeem je wilt opstarten door de ALT (optie) toets in te drukken en dat werkt altijd.

Tijdens de installatie van Windows van DVD wordt er gevraagd op welke disk je dit wilt installeren en als die nog voor OS X geformatteerd is verander je dit met de installer van Windows.  Er hoeft niets van te voren met Bootcamp te worden gedaan en ook naderhand niet.

Je kunt optioneel de bij Bootcamp behorende Windows software installeren voor het geval in Windows je toetsenbord en muis anders niet herkend worden, maar het hoeft niet persé.

Als je ook VMware Fusion hebt kun je dezelfde Windows harddisk ook gebruiken voor een Windows virtual machine. Dit kan handig zijn om even snel iets in Windows te doen zonder dat je de hele Mac Pro moet herstarten. Een Windows installatie kan zo dus afwisselend in de VM en als zelfstandig systeem worden ingezet.

Misschien komt dit als mosterd na de maaltijd maar ik zie de discussie nu pas en wil mijn ervaring toch delen in de hoop dat iemand er wat aan heeft.

Bijdrager
    Geitekaas

<p class=”cite”>Night op 25 juni 2018 om 15:23</p>
    Misschien heb je hier iets aan?

How to install Windows 10 on your Mac using a “Boot Camp” external drive via Windows To Go [Video]

Het vergt kennelijk nogal wat overtuigingskracht jegens je Mac om Bootcamp op een externe disk te krijgen. Maar met een kleine 40 stappen en 2 stukken extra software moet het je kennelijk toch kunnen lukken.

Ik ga het overmorgen proberen! Dank je wel.

Bijdrager
    Geitekaas

<p class=”cite”>MacCrack op 25 juni 2018 om 23:33</p>
    Mijn studerende kinderen hebben al jaren ieder een Mac Pro met op de 1e harddisk Windows 10 en op de 2e harddisk OS X.  Er is geen Bootcamp aan te pas gekomen.  Je kiest bij de opstart van welk systeem je wilt opstarten door de ALT (optie) toets in te drukken en dat werkt altijd.

Tijdens de installatie van Windows van DVD wordt er gevraagd op welke disk je dit wilt installeren en als die nog voor OS X geformatteerd is verander je dit met de installer van Windows.  Er hoeft niets van te voren met Bootcamp te worden gedaan en ook naderhand niet.

Je kunt optioneel de bij Bootcamp behorende Windows software installeren voor het geval in Windows je toetsenbord en muis anders niet herkend worden, maar het hoeft niet persé.

Als je ook VMware Fusion hebt kun je dezelfde Windows harddisk ook gebruiken voor een Windows virtual machine. Dit kan handig zijn om even snel iets in Windows te doen zonder dat je de hele Mac Pro moet herstarten. Een Windows installatie kan zo dus afwisselend in de VM en als zelfstandig systeem worden ingezet.

Misschien komt dit als mosterd na de maaltijd maar ik zie de discussie nu pas en wil mijn ervaring toch delen in de hoop dat iemand er wat aan heeft.

Nou, het probleem is dat ik dat dus geprobeerd heb, twee keer zelfs.

Maar iedere keer als ik Windows heb geinstalleerd heb, en Windows gaat aan de slag met de instellingen, en de machine restart, gaat het fout. De Mac blijft restarten omdat hij geen opstartdisk vindt. De Windows partitie wordt niet als bootable gezien. Ik snap daar niets van. De installatie via de dvd verloopt prima. Ik heb het geprobeerd met alleen de 500 Gb HDD en met mijn fusion én de extra HDD erin. Ik heb het met HS op de 500 Gb schijf en dan boorcamp. En deze zelfde opstelling maar dan handmatig partitioneren en dan daarmee opstarten.

tot nu toe lukt het niet om hem werkend te houden😀

Bijdrager
    Geitekaas

Aaaarggghhhh,

nu weer twee uur verder en nada, niets, njet! Nights filmpje lijkt leuk. Maar ook hier kom ik niet verder. Zowel op mijn MacBookPro als op mijn MP kan ik niet met Vmware voorbij de stap komen dat ik met schijfbeheer de externe schijf zie? Raaaaar.

Mensen, het moet toch mogelijk zijn om een versie van Windows te installeren op mijn MP?

Wie helpt?

het enige dat ik mij nu nog kan bedenken is dat ik eerst op de MBP een bootcamp partitie maak en Windows installeer. Dan gelijk met Winclone die partitie kopiëer. En dan handmatig de schijf van 500 Gb in mijn MP formateer in fat32 en met winclone daar die installatie erop kopiëer. Dat is dus eigenlijk drie keer installeren…… en als dat niet werkt, eerst een versie van mac os installeer en met bootcamp die schijf in tweeën hak en dan nog eens na winclone de macpartitie weghaal… poeh..

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  Geitekaas.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.