30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    Mike3380

Windows –> IMac: first things first…

Ik verwacht binnenkort mijn bestelde Imac 27″ te ontvangen (20 december besteld) en eerlijk is eerlijk: ik heb er zin in! Ik ben echter een overstapper, nog niet veel ervaring met Apple systemen (op Ipad en Iphone na). Mijn vraag is dan ook:

Wat zijn de eerste dingen die jullie gedaan hebben bij het in gebruik nemen van de Imac? Dus welke apps installeer je, wat moet er echt op, wat is beter van niet? Etc.

Verder moet ik alles via Ethernet gaan instellen, ik heb nagenoeg alles (alleen de printer, Iphone en Ipad niet) bedraad aangesloten. Dus Apple TV, NAS, Imac, Mediaplayer, Windows pc. Airport Extreme gaat als router fungeren, de KPN Experiabox (die komen gaat) zal niet als router gaan dienen. Iemand hier nog tips over?

Wil zo goed mogelijk voorbereid zijn….

Bedankt!

Gr. Mike

Geblokkeerd
    Anoniem

Hoi Mike,

Ik ben zelf ook anderhalve maand geleden geswitcht en de belangrijkste app die ik heb gekocht is Office for Mac geweest. Daar zijn topics vol over te vinden, maar feit blijft dat in scholen, universiteiten en bedrijven Office de standaard is en dan is dat wel zo makkelijk dus.
    Verder gebruik ik Google Chrome i.p.v. Safari en dan zijn er wat hobby-gebonden apps die niet voor iedereen toepasbaar zijn…

Wat ik wel heb gedaan, is het aanpassen van het toetsenbord zodat letters met accenten op de ‘Windows’-manier kunnen worden getypt. Dit omdat ik niet kon schakelen tussen werk (Windows) en thuis (Mac). Mocht je dat ook willen dan moet je bij invoerbronnen je systeem instellen op ‘VS (internationaal) PC’.

Aansluiten is verder heel simpel (zelfs ik kon het). Je schakelt de WiFi-functie van je Experia Box uit (kan door direct in te loggen in Experiabox), verbindt deze met een kabel aan je AirPort Extreme en volgt de installatieprocedure zoals door het AirPortconfiguratieprogramma wordt aangegeven. Hier maak je een nieuw Wifi-netwerk via de AirPort Extreme. Vervolgens ook je andere draadloze apparaten (laptops, printers, ipad, iPhone, enz.) even aan het nieuwe netwerk hangen en je bent klaar.

Ik heb er verder nog geen seconde spijt van gehad, dus wens je er ook veel plezier mee!

P.S. ook het ‘rechts’ klikken aangezet, ook uit macht der gewoonte

Bijdrager
    Hansi2124

De beste tip die ik je kan geven on niet te installeren zijn de zogenaamde ‘onderhoudsapps’, zoals MacKeeper, Cocktail en ook AppZapper (om programma’s te verwijderen).
    Misschien was dat handig met Windows, maar je hebt nu een Mac.;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Mike3380 op 14 januari 2013

Wat zijn de eerste dingen die jullie gedaan hebben bij het in gebruik nemen van de Imac? Dus welke apps installeer je, wat moet er echt op, wat is beter van niet? Etc.

Ik zorg vooral ten eerste dat de muis- en toetsenbordinstellingen staan zoals ik ze wil hebben. Je doet dit door op het -menu (linksboven) te klikken, dan op Systeemvoorkeuren, en dan naar Toetsenbord, Muis en/of Trackpad te gaan (naar gelang wat je in wilt stellen, natuurlijk). Je hoeft daarbij trouwens niet op zoek gaan naar een knop “Toepassen” of “OK”: maak je een aanpassing, dan gaat die gelijk in, dus je kunt onmiddellijk uitproberen of het werkt zoals je wilt of niet.

Mijn advies is daarbij wel: stel niet alles gelijk op de Windowsmanier in, maar probeer eerst de Macmanier uit — dus zet bijvoorbeeld de instelling voor de scrolrichting niet gelijk “uit”, maar gebruik natuurlijk scrollen eerst eens een tijdje voordat je besluit of de “oude” manier inderdaad beter is of niet. (Wat mij betreft: “natuurlijk” scrollen vind ik veel handiger dan de vroegere manier waarbij je de scrolbalk bedient.)

Wat je vooral niet moet doen is wat Hansi ook al zegt: van die programma’s installeren om het onderhoud aan de computer te “verbeteren”. Een Mac heeft weinig tot geen preventief onderhoud nodig en zorgt er zelf voor dat de belangrijke soorten echt onderhoud gedaan worden zonder dat hij daarvoor aan jouw kop hoeft te zeuren. De harde schijf wordt vanzelf achter de schermen gedefragmenteerd, het geheugengebruik wordt door de computer goed geregeld, er is geen “register” dat je regelmatig moet kortwieken, programma’s verwijderen doe je door ze in de prullenmand te slepen (waarbij er over het algemeen hooguit een paar instellingenbestandjes en zo achter blijven, maar daar heb je geen last van), enz.

Bijdrager
    Mike3380

Dit zijn gouden tips! Bedankt! Meer is welkom!

Bijdrager
    Goodheart

Gefeliciteerd met je aanschaf!

Alles wat hierboven staat, plus:
    ik zet meteen het dock naar de linker schermrand en op automatisch verbergen.
    Probeer ook ’s met Spotlight te werken: het vergrootglas rechts bovenin. Type een paar letters van een programmanaam, en je kunt meteen klikken.
    Voor die ‘onmisbare’ Windows programma’s kun je VirtualBox van Oracle gebruiken.

Bijdrager
    jesper211232

Dat de CTRL toets bijna geen nut heeft bij een mac die heb je haas nooit nodig.
    Wat je bij de mac wel nodig hebt is de CMD toets dat is de vervanger van CTRL.

CTRL+CCMD+C
    CTRL+VCMD+V

Bijdrager
    Mike3380

Daar zijn vast lijstjes van, die zoek ik nog wel op. Nuttige sneltoetsen zijn altijd welkom.

Wat doet virtualbox eigenlijk?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De meeste Windows-sneltoetsen zijn hetzelfde als op een Mac, alleen met ⌘ (Command) i.p.v. Ctrl (dit omdat Microsoft voor Windows de Mac-sneltoetsen uit de jaren ’80 overgenomen heeft, maar aan moest passen aan een toetsenbord zonder Command-toets). De belangrijkste verschillen zijn zo’n beetje:

• ⌘F om het zoekvenster te openen — niet Ctrl+F;
    • ⌘G om opnieuw te zoeken — niet F3;
    • ⇧⌘Z om iets opnieuw te doen — niet Ctrl+Y;
    • ⌘W sluit het huidige venster;
    • ⌘Q sluit het huidige programma (dat is vaak niet hetzelfde als het venster sluiten) — niet Alt+F4.

En daarnaast zijn er nog zal van handige sneltoetsen; Wikipedia heeft een redelijk overzicht waarbij je gelijk kunt vergelijken met Windows.

Probeer verder de ⌘-toets niet met je pink te bedienen, daar krijg je al snel een pijnlijke hand van — met je duim gaat het veel makkelijker:)

Bijdrager
    Mike3380

Lol, topsport dus die vingerhandelingen:)

Maar virtualbox, iemand?

Bijdrager
    TypeWriter

Wat doet virtualbox eigenlijk?

Met Virtualbox kun je Windows op je Mac draaien.
    Dus als je baalt van je Mac, start je Virtualbox op, met Windows en na een kwartiertje ben je weer genezen.

Virtualbox is een virtuele omgeving, zoals Parallels en VMWare. Je kunt Windows dan installeren en met acceptabele snelheid draaien, maar je moet dan wel over een Genuine Windows License beschikken!
    VirtualBox zelf is gratis (je kunt ook Linux draaien, altijd leuk), maar een losse Windows license is natuurlijk best prijzig.

Ik werk beroepshalve zo nu en dan met Virtualbox en Windows XP, en dat gaat heel aardig: Office 2007, FileMaker Pro, dat soort werk. Sinds kort Windows 8 ook geïnstalleerd en dat is lachen!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Mike3380 op 16 januari 2013

Lol, topsport dus die vingerhandelingen:)

Minder dan onder WIndows:) Tekstnavitie zit namelijk handiger in elkaar: in plaats van Page Up/Down, Home en End gebruik je ⌘↑ om aan het begin van de tekst te komen, ⌘↓ voor het einde van de tekst, ⌘← voor het begin van de regel en ⌘→ voor het einde daarvan. Dit lijkt misschien moeilijker, maar dat is het niet omdat je je hand niet hoeft te verplaatsen wanneer hij eenmaal bij de pijltjestoetsen ligt.

Mike3380 op 16 januari 2013

Maar virtualbox, iemand?

Dat is een programma waarin je een ander besturingssysteem kunt draaien. Dat kan Windows zijn, maar ook Linux, BSD, of bijna elk ander systeem dat op een Intel-processor draait — zelfs MS-DOS als je dat leuk vindt, bijvoorbeeld:)

Bijdrager
    Mike3380

ik kan niet wachten om alles te gaan proberen… Vandaag maar eens gebeld met de winkel: ‘nee meneer, uw Imac komt op zijn vroegst pas over twee weken’

*zucht*

Bijdrager
    iPrincess

Apps die ik kan aanraden

– Angry Birds (voor de ontspanning)
    – FireFox (voor mij is Safari net IE, gebruik ik alleen om FF te downloaden)
    – Handbrake (freeware om avi naar mp4 om te zetten)
    – Things of Wunderlist (to do-apps, al kost Things een beste duit)
    – Evernote (voor aantekeningen, gratis)

En mocht je veel Uitzending Gemist kijken. Hij zegt dat je Silverlight moet installeren om de programma’s te bekijken. Nou, dat is mij nog helemaal niet gelukt, maar je kan bij de instellingen instellen dat je met Flash wil kijken. Heeft eventjes geduurd dat ik daar achter kwam, dus daarom zeg ik het even.

Bijdrager
    iep

Het eerste wat ik deed toen ik overstapte was domweg de installatie doorlopen en zien waar het schip strand. Met sites als macmiep.nl erbij de basics doornemen en dingen domweg proberen. Na verloop van tijd weet je wel hoe iets werkt en welke instelling je het prettigst vindt. Wees vooral niet bang om het te verkloten. Dat zijn altijd mooie leermomenten (leer je het meest van) en als het echt goed mis is dan is er nog niks aan de hand: kwestie van herinstallatie (zie je dat proces ook eens). Inmiddels heb ik een aardig proces hoe ik mijn nieuwe Mac inricht. Ik pas van alles aan maar dat moet je nu als overstapper nog niet willen. Eerst ontdekken, daarna settlen en de boel aanpassen tot je een ons weegt:)

Waar je wel goed aandacht aan moet besteden is het vensterbeheer want dat werkt echt totaal anders als wat Windows en Linux doorgaans doen. Daarnaast moet je bij programma’s als iTunes en iPhoto ook af van het denken in “ik beheer mijn bestanden met de bestandsbeheerder (aka Finder)”. Bij deze applicaties (en er zullen er nog meer zijn) geldt dat je het beheer aan de applicatie moet overlaten. Wijzigingen doe je dan ook in de applicatie en niet aan het bestand in Finder. Zoiets zou je in Windows en Linux dan weer wel doen. Hiermee voorkom je denk ik wel de grootste ergernissen als overstapper.

Bijdrager
    louke1968

Flip4mac installeren om windows media bestanden te kunnen afspelen in safari.

@iPrincess
    :
    In dat pakket zit trouwens Silverlight bijgeleverd en kun je van daaruit installeren. Levert bij mij in elk geval geen problemen op.

klik!

Bijdrager
    Mister Blobby

Misschien is dit interessant voor het overzetten van Data vanaf je PC naar je Mac:

http://support.apple.com/kb/HT4796?viewlocale=nl_NL

Daarnaast zou ik voor het afspelen van films in “alle-andere-behalve-windows-formaten”, Perian installeren:

http://perian.org/

Bijdrager
    Mike3380

Klinkt goed, met name het overzetten van data was nog een puntje;)

Bijdrager
    iPrincess
    louke1968 op 20 januari 2013

Flip4mac installeren om windows media bestanden te kunnen afspelen in safari.

@iPrincess
    :
    In dat pakket zit trouwens Silverlight bijgeleverd en kun je van daaruit installeren. Levert bij mij in elk geval geen problemen op.

klik!

Je moest eens weten hoe vaak ik het al geprobeerd heb, maar mijn laptop blijft opstandig ;). Ach, deze optie is wel net zo makkelijk!

Bijdrager
    Brombeer
    Mike3380 op 14 januari 2013

Wat zijn de eerste dingen die jullie gedaan hebben bij het in gebruik nemen van de Imac?

Voor al het andere: Little Snitch. Bij een laptop kun je eens kijken of Orbicule wat is. Verder zet ik activiteitenweergave in de Dock. Als de Finder of een onbekende app blijft hangen kun je dan toch kijken wie de schuldige is.
    En verder hier kijken: http://www.onemorething.nl/community/topic/vervangende-programmas/

Intussen zijn de eigen Apple programma’s zoals Safari en Mail ook topzwaar geworden. Als ik nu een machine zou inrichten zou ik de browsers, Camino, Opera en Firefox (evt. Tor) er ook op zetten en voor mail/agenda Thunderbird/Sunbird ipv Mail. Het grote voordeel is dat je het dan zonder gedoe op om het even een Windows, OSX of Linuxmachine kunt overzetten en de versie kunt kiezen die je zelf wilt, niet die die Apple je opdringt.
    Zet ook de automatische software-update uit, dwz niet voor beveiligingsupdates, maar wel voor nieuwe versies van iTunes, Safari etc. De laatste versie die op zich nog wel op een Mac werkt is altijd te zwaar om nog lekker mee te kunnen werken. Koop dus ook niet de nieuwste iPod als je een oeroude Mac hebt.
    Het zijn dingen die nu nog niet spelen, maar over een jaar of wat ga je er wel lol van hebben.

Bijdrager
    JesseV

@gastje8 heeft ooit een goede uitleg geplaatst in een ander topic dus ik hoop dat hij het niet erg vindt als ik die nog is gebruikt.

Aangezien je tot nu toe altijd Windows hebt gebruikt, heb ik een paar tips voor je:

Tips voor switchers:

– Het bureaublad is géén verzamelplaats voor programma\’s (daar zijn het Dock en Launchpad voor), je kunt het beste zo weinig mogelijk op je bureaublad plaatsen.

– Anders dan bij Windows hebben nieuwe programma\’s vaak (niet altijd) geen installer. Je downloadt als het ware vaak een zogenaamde schijfkopie. Wanneer deze is gedownload, simpelweg dubbel erop klikken en wachten tot er een venster verschijnt. Vervolgens kun je het programma installeren door het simpelweg te slepen naar de map Programma\’s (en nergens anders!). Nadat je dit hebt gedaan, zul je zien dat de schijfkopie op het Bureaublad blijft staan. Je kunt de schijfkopie verwijderen door hem simpelweg te slepen naar de Prullenmand in het Dock (die dan tijdelijk even veranderd in een soort van uitwerp-icoon).

– Ga alsjeblieft geen opruimtooltjes (zoals bijv. OnyX, MacKeeper, CCleanner en CleanMyMac) en anti-virusprogramma\’s installeren (deze doen vaak meer kwaad dan goed), je Mac kan zich prima zelf onderhouden. Je kunt hooguit om de zoveel tijd de Schijfbevoegdheden herstellen, meer hoef je echt niet te doen.

– Toetsencombinaties worden vaak uitgevoerd door middel van de Cmd-toets en dus niet door middel van de Ctrl-toets. Toetsencombinaties zijn vrijwel hetzelfde als in Windows (Cmd ipv. Ctrl, de Ctrl-toets heeft weinig functies in Mac OS X).

– Anders dan bij Windows het geval is, sluit je een programma niet door simpelweg op de rode knop te drukken, je sluit enkel het venster. Om een programma volledig af te sluiten gebruik je de toetsencombinatie Cmd + Q of druk je rechtsboven op de naam van het programma en kies je voor Stop [naam programma] o.i.d.

Algemene tips:

– Ik zou niet meteen direct een muis aansluiten, maar wennen aan het ingebouwde trackpad van je MacBook Air. Je zult merken dat het veel makkelijker werkt dan de gemiddelde trackpads van Windows-laptops en je niets anders meer wil (kijk maar welke multi-touchbewegingen je allemaal kunt doen). Een tip als voormalig Windows-gebruiker is wel om de optie “Tikken om te klikken” aan te zetten, zodat een simpele tik op het trackpad volstaat om te klikken. Die vind je onder Systeemvoorkeuren – Trackpad – Aanwijzen en klikken – Tikken om te klikken.

– Je Mac iedere keer afsluiten is onnodig, ik zou hem enkel afsluiten wanneer je hem een paar dagen niet gaat gebruiken. De Sluimer-stand is een betere optie! (Macs zijn ontworpen om 24/7 aan te staan).

– Een optie die ik altijd als eerste aanzet na een schone installatie van Mac OS X, is het batterijpercentage. Dit doe je door op het batterij-icoon rechtsboven te klikken, gevolgd door Toon percentage. Op deze manier heb je een veel betere indicatie van hoe vol je batterij nog is.

– Ik zou persoonlijk als browser allereerst Safari proberen, en geen andere browser installeren. Mocht Safari je niet bevallen, dan kun je altijd Firefox of Chrome installeren indien nodig.

– Controleer even of Lion of Mountain Lion op je MacBook Air geïnstalleerd is (afhankelijk van waar en wanneer je hem gekocht hebt). Om dit te doen klik je linksboven op het Apple-logo gevolgd door Over mijn Mac. Indien je 10.7.x ziet staan, betekent dat dat Lion geïnstalleerd is, de oude versie dus. Indien dat het geval is, heb je hoogstwaarschijnlijk recht op een gratis upgrade naar 10.8 (Mountain Lion) via een up-to-date-programma van Apple.

10 tips voor Mac OS X-beginners: http://www.40tech.com/2011/01/10/10-tips-for-mac-osx-beginners/

Vergelijkbaar recent topic met andere tips: http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-wat-nu

Handige site die zich richt op beginnende Mac-gebruikers: http://www.macmiep.nl/

Veel succes en plezier met je nieuwe Mac!

Bijdrager
    Mike3380

Ik kende deze al, dank je!:) Maar wat ik vooral wilde weten is, wat je voor NIET moet doen als je voor de eerste keer je Imac aanzet… Ik ken mezelf, door schade en schande wijs worden met de windows pc’s. Aanzetten, als n dolle van alles instellen en installeren en er vervolgens na enkele weken achterkomen dat de boel ontzettend traag is, of gewoon niet meer werkt.

Handige tips voor apps etc is altijd mooi meegenomen en het verhaal hierboven ga ik zeker gebruiken!:)

Bijdrager
    Mister Blobby

Bij ‘first boot’ op je mac wordt een soort assistent (lees: ‘wizard’ wij noemen dat de kabouter) gestart. Tijdens het starten van die assistent komt op een geven moment een bordje op: wil je gegevens importeren van Time machine backup of van een PC. Als je zorgt dat het programmaatje dat ik je eerder aanraadde op je PC staat word een volledig account op je PC volledig overgeheveld naar je Mac met alles files en folders in de juiste mappen.

Bijdrager
    Davidv

door CMD+spatie te doen krijg je de spotlght functie, maar wat het leuke is dat je het ook als een rekenmachine kan gebruiken. doen maar eens 10+6
    of doe eens 10*4/3^4

Bijdrager
    waterstof

Must have: Alfred, o.a. lekker snel apps starten en meer!

Bijdrager
    r.heijma

Zorg dat je van je vers geïnstalleerde Mac een Timemachine backup maakt. Dan kun je altijd terug van daar waar je vandaan komt.
    Timemachine is geen backup van alle bestanden maar je kunt altijd terug naar een situatie die wel goed werkte. En als je. Geluk hebt kun je ook nog net dat bestandje terugzetten dat je per ongeluk hebt weggegooid.

Bijdrager
    iep
    Mister op 25 januari 2013

Daarnaast zou ik voor het afspelen van films in “alle-andere-behalve-windows-formaten”, Perian installeren:

http://perian.org/

Korte aanvulling: aan Perian wordt niet meer verder ontwikkeld. Als iemand anders dat wil oppakken dan zou dat geen probleem moeten zijn maar tot dusver is niemand opgestaan om dat te doen. Het werkt redelijk op Mountain Lion. Als alternatief kun je ook VLC of MplayerX (die moet je wel van z’n eigen site downloaden, die in de Mac App Store staat wordt niet meer ondersteund) gebruiken. Deze players spelen vrijwel ieder formaat af. Het werkt niet icm een webbrowser maar veruit de meeste filmpjes zijn toch in iets als Flash, h.264 waardoor het gewoon werkt in nagenoeg iedere webbrowser (Firefox, Chrome, Safari). Perian heb je dus eigenlijk ook niet meer nodig.

@Brombeer
    :
    Ik zou in deze eerder het principe van “probeer het gewoon eens uit en neem datgene wat voor jou het beste werkt” hanteren. Bij mailprogramma’s en webbrowsers geldt namelijk veelal een persoonlijke voorkeur. Er zijn er zat dus je hebt genoeg uit te proberen. Uitwisselen van mail is tegenwoordig ook helemaal niet meer zo’n probleem omdat de meeste mensen toch van IMAP gebruik maken ivm meerdere devices (Mac + iPhone bijvoorbeeld) en mailprogramma’s standaard formaten voor mail gebruiken (importeren is vaak een eitje).

Thunderbird is trouwens ook niet bepaald een fijn mailprogramma in OS X: het is wat trager in opstarten maar heeft vooral een afwijkende interface die voor veel gebruikers verwarrend is. Je komt best nog wel aan het zoeken. Geldt ook voor iets als de sunbird extensie (hiermee heb je een agenda in Thunderbird waardoor het Mail + Calendar kan vervangen). Deze laatste kent ook wat compatibiliteitsproblemen. Calendar werkt wat beter. Exchange support heeft het helemaal niet dus als je dat gebruikt is Thunderbird/Sunbird al helemaal geen optie. Er zijn echter wel veel extensions wat je bij Mail weer niet hebt en dat kan handig zijn (bijv. als je GPG gebruikt). De afwijkende interface is deels op te lossen door Postbox te gebruiken maar daar moet je voor betalen (Postbox is gewoon Thunderbird met een paar aanpassingen, voornamelijk op gebied van de interface om het wat meer op Mail te laten lijken). Houdt er ook rekening mee dat Thunderbird nog weinig prioriteit krijgt bij Mozilla en de ontwikkeling zeer sloom zal verlopen. Het is niet ondenkbaar dat uiteindelijk de ontwikkeling gestaakt zal worden (dat is nu min of meer al gebeurd). De toekomst is dus zeer ongewis.
    Mail is wat dat betreft helemaal zo gek nog niet. De performance is prima, de interface ook omdat je kunt kiezen of je het echt heel simpel houdt of toch wat meer de traditionele mail kant op gaat. Ook weer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

@waterstof
    : Alfred is alleen leuk als je die powerpack koopt. De kale versie doet exact hetzelfde als wat Spotlight al kan en heeft dan ook geen enkele toegevoegde waarde (het gebruikt nota bene zelfs Spotlight!).

Bijdrager
    jolandestam

Gouden tip? Stap over op linux:D

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Bijdrager
    Gentei

Ik heb de overstap ook gemaakt weliswaar van een windows pc (dekstop) op een macbook pro.

Wat je zeker nodig hebt is office op je mac, die heb je gewoon nodig, zeker als je op het werk ermee te maken hebt.
    Ik heb wel de indruk dat office op mac 10 keer beter is dan op een windows, waarom weet ik niet maar ik hou ervan om meer op mijn mac bezig te zijn op office dan op windows.

Wat ik je ook kan aanraden is even de toetsencombinaties te leren op je mac:)

Voor de rest heel veel plezier ermee maar dat zal geen probleem zijn denk ik:D

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.