5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Leon

windows excel formule omzetten naar numbers

Hallo allemaal, ik heb voor iemand een dashboard gebouwd in windows excel maar nu blijkt dat die persoon met numbers werkt. Hierdoor werken er enkele formules niet. hoe kan ik een formule omzetten naar de juiste format zodat deze in numbers werkt. Het gaat om onderstaande formule waarmee ik gegevens uit een tabblad haal en de totalen hiervan in een ander tabblad zet wat ik gebruik voor de grafieken in het dashboard.

=SOMPRODUCT((Invoer[[Wk nummer Jaar]:[Wk nummer Jaar]]=Data!G$2)*(Data!$B3=Invoer[[#Kopteksten];[Views]:[Oprichter]])*(Invoer[[Views]:[Oprichter]]))

Deze link bevat het numbers bestand: https://1drv.ms/u/s!AlNhMBRajMY7qQlB_BRSegO_lVR4?e=9wMdWx

Bijdrager
    iquik

Ik zou even je formule opnieuw opbouwen. P.S. Wat wil je in de cel uitrekenen?

Bijdrager
    Leon

<p class=”cite”>iquik op 27 mei 2020 om 08:02</p>
    Ik zou even je formule opnieuw opbouwen. P.S. Wat wil je in de cel uitrekenen?

Ik wil het totaal per groep per week uitrekenen. Opnieuw opbouwen lukt mij niet, vandaar dat ik hier de vraag stel. Ik heb nooit eerder met numbers gewerkt.

Bijdrager
    Kwadraatje

Ik ben niet zo’n ster in spreadsheetformules, maar hier vind je een overzicht van de functies van Numbers. Als je weet wat je zoekt, zou het niet moeilijk moeten zijn om de equivalenten van de Word-functies te vinden.

https://www.apple.com/mac/numbers/compatibility/functions.html

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als ik even zoek, begrijp ik dat die dingen met vierkante haken verwijzingen zijn naar namen van tabbladen, tabellen en dergelijke? Die voeg je in Numbers in op dezelfde manier als in Excel: typ gewoon de kolomletter en hij wordt vervangen door de naam van de kolom, of klik op de betreffende kolomkop, cel, o.i.d.

Maar: als ik naar je Numbers-spreadsheet kijk, dan zie ik een werkstuk van iemand die niet bekend is met de sterke punten van Numbers:) In geen enkele tabel staan bijvoorbeeld de kolomnamen in een koprij, wat ervoor zorgt dat Numbers ze zal zien als gewoon een waarde en niet als een naam van de kolom. Zoek de verschillen:

Het enige dat ik gedaan heb tussen het maken van deze twee schermafbeeldingen, is gezegd dat de tabel twee koprijen heeft: daardoor zijn die grijs geworden, maar belangrijker is dat de formule daardoor verwijst naar de kolom Groep in plaats van B.

Witruimte rondom tabellen maken door lege kolommen en rijen is eveneens overbodig, want in Numbers is elke tabel een zwevend object dat je neer kunt zetten waar je wilt, en waardoor je ook meerdere tabellen op één werkblad kunt zetten, wat de overzichtelijkheid ten goede kan komen.

Niet dat deze tips je daadwerkelijk helpen om je probleem op te lossen, maar dat komt vooral omdat ik niet snap wat die verwijzingen die je in maakt Excel nu precies bereiken. Het lijkt er echter op dat je al een eind zult komen zodra je je tabellen een klein beetje aanpast om met koprijen en -kolommen te werken, en te verwijzen naar hele kolommen in plaats van bereiken die toevallig hele kolommen zijn.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.