18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    peterwillem

Windows en OS X samen op Macbook Pro

Daar het mij niet lukt om een goed financiel programma te vinden ( zie mijn draadje hierover), wil ik nu op mijn MBP ook met windows XP kunnen werken.
    Ik wil winXP echter op een externe HD installeren en wel zodanig dat ik makkelijk kan switchen tussen beide os.
    Dus geen Bootcamp. Heb ook gedacht aan Crossover, maar die draait maar een beperkt aantal windows progjes en zeker niet een van die freewares die ik wil gaan gebruiken.
    Zelf dacht ik aan Paralels of VMWare. Ik ga het gebruiken voor een paar windows applicaties, meest freeware.
    Is dit mogelijk?
    Wie heeft er ervaring met een of beide programma’s?
    Welk is de beste/makkelijkste?
    Heeft iemand nog een ander idee/oplossing?
    peterwillem:|

Bijdrager
    JWVD

Ik heb ervaring met beide, naar mijn ervaring is VMWare sneller, maar Parallels heeft weer meer functies.
    Het zijn beide zeer goede programma’s om Windows op je Mac te draaien, zonder dat je het ziet dankzij de speciale weergave’s, erg handig:)

Bijdrager
    pic-o-matic

Kijk ook eens naar virtual box, dit is freeware!

Bijdrager
    CedricH

Ik gebruik al een hele tijd VMware Fusion. Het is gemakkelijker dan Bootcamp aangezien je je mac niet de hele tijd moet opnieuw opstarten om een ander OS te gebruiken. Als je XP enkel gebruikt voor een paar kleine programma’s zal dat probleemloos naast OSX kunnen. Onder bootcamp zal het sneller gaan maar normale programma’s zullen probleemloos draaien. Enkel voor games heb je eigenlijk bootcamp nodig. Aangezien je een MacBook Pro hebt zal je wel 2GB RAM hebben dus dat zal vlot genoeg lopen. Een voordeel aan VMware Fusion is ook dat de upgrade van 1 naar 2 gratis was. Ik weet niet of het voor toekomstige versies ook zo zal zijn maar nieuwe versies van Parallels zijn steeds te betalen.

Bijdrager
    JohnH

Heb Vmware en XP geïnstalleerd op m’n HD en daarna de file Windows XP Professional.vmwarevm simpel gekopieerd naar een externe HD. Werkt perfect.

Bijdrager
    peterwillem

Ok , allemaal bedankt voor de response.
    Had zelf ook wel een lichte voorkeur voor VMware.
    Heb verder totaal geen ervaring hiermee, maar als ik VMW op mijn MBP installeer kan ik daarna hiermee direkt WinXP op mijn externe HD installeren of moet ik zoals ik las eerst op de harde schijf van de MBP installeren en vervolgens de map overzetten op de externe HD?
    Als ik op de schijf van mijn MBP installeer moet er dan niet eerst een aparte partitie gemaakt worden?
    Kortom nogal wat vragen daar ik niet weet welke stappen ik moet uitvoeren.
    Gaarne commetaar/reactie.
    peterwillem:D

Bijdrager
    sypie

Neen, je hoeft geen partitie aan te maken. Je installeert je XP via VMware namelijk in een bestand. Dat bestand wordt door VMware als “machine” aangemerkt. Vandaar Virtual Machine…

Dit bestand (kan toch enkele Gb’s groot worden) kun je kopiëren naar een externe schijf om zodoende vanaf de externe schijf te werken.

Werkwijze voor installatie:
    * Koop VMware Fusion
    * Installeer deze
    * Doe je XP CD in de drive
    * Open VMware Fusion
    * Maak de instellingen voor je XP installatie (meeste zal goed staan)
    * Installeer Windows XP
    * Na installatie sluit je Windows XP af
    * Sluit VMware Fusion af
    * Kopiëer de virtuele machine naar een externe schijf en verwijder daarna pas het originele bestand
    * Open VMware Fusion
    * Er komt een melding dat er geen machine gevonden kan worden, laat VMware Fusion zien waar de virtuele machine nu staat
    * Start de virtuele machine op vanaf de externe schijf.

Bijdrager
    JohnH

Het is wel verstandig om in de – zeer duidelijke – werkwijze van sypie een kleine aanpasing aan te brengen.
    Alvorens het originele bestand van je interne HD te verwijderen, kun je eerst checken of alles loopt zoals het hoort.
    Dus eerst even vanaf de externe HD opstarten. Gaat alles naar wens, dan kun je in alle gemoedsrust het betreffende
    bestand van je interne HD verwijderen.

Bijdrager
    peterwillem

Ok, klinkt goed.
    Ga binnenkort eerst upgraden naar SnowL .
    Werkt VMWare fusion ook onder SL?
    Kan ik beter vmw en winxp eerst op os leopard installeren en daarna upgraden of kan ik beter eerst upgraden en daarna vmw installeren? Denk het laatste, maar misschien heeft iemand er al ervaring mee?
    Bedankt in ieder geval.

Bijdrager
    JohnH

Heb alleen ervaring met Leopard.

Bijdrager
    jackybe67

Ben volop de beta van Parallels 5 aan het testen op Snow Leopard. Moet zeggen dat ze terug een streepje voor hebben op VM Ware. Alles werkt nog een beetje sneller.

Parallels 4 (huidige versie) werkt trouwens ook perfect met SL.

Bijdrager
    CedricH

VMware Fusion werkt bij perfect mij onder SL. Ik heb het al een keer opgestart en dat liep (na een vastloper :x) zoals het hoort. Verder niet veel mee gedaan want ik gebruik die virtuele XP enkel voor de ICT lessen op school.

Bijdrager
    peterwillem

Ok, bedankt.
    Zal denk ik eerst een trial versie van VMW proberen.
    Verder heb ik nog wat vragen over windows als het een maal op vmw staat op mijn mbp.
    Ten eerste: gebruikt het een deel van het geheugen van de mbp, dat dan niet meer beschikbaar is voor osx?
    Hoe staat het met de beveiliging? Reden waarom ik indertijd overgestapt ben op Mac is oa dat je geen AV en Anti mal ware software hoeft te gebruiken bij OSX.
    Hoe gaat het met de internet verbinding? Maakt het gebruik van Airport? Ik heb totaal geen ervaring met 2 of meer os die tegelijkertijd en door elkaar op 1 computer gebruikt kunnen worden.(dit zag ik op een video demo van vmw)
    Zie uit naar reacties.
    peterwillem:roll:

Bijdrager
    CedricH

Het geheugen dat de virtuele machine gebruikt is inderdaad niet beschikbaar voor OSX. Je kan wel zelf bepalen hoeveel geheugen je aan VMware geeft en je kan kiezen wie prioriteit krijgt over het geheugen (OSX of Windows).

Bij VMware Fusion krijg je een McAfee antivirus dus daar hoef je je weinig zorgen over te maken. Als je die virtuele machine maar voor een paar programma’s gebruikt is de kans op virussen sowieso al kleiner.

VMware maakt gebruik van de internetverbinding van je Mac. Hij deelt het als het ware met OSX. Ik heb er zelfs niets voor moeten instellen, ze delen braafjes dezelfde draadloze netwerkverbinding. De virtuele machine maakt zelf geen aparte verbinding met je draadloze netwerk als je dat bedoelt.

Bijdrager
    peterwillem

Fijn, bedankt.
    Ik heb 4G ram op mijn mbp dus dat moet wel voldoende zijn voor beide os.
    Ga binnenkort dus eerst maar eens upgraden naar SL.
    Als dat allemaal goed verloopt, een trial versie van VMW. En dan XP installeren.
    En als alles dan uiteindelijk goed werkt, zal ik vmw aanschaffen.

Bijdrager
    bartmaniac

recent SL op de imac geplaatst, Win XP onder Fusion gaat goed bij mij tot zolang ik de dvd drive niet connecteer. Doe ik dit wel dan reageert xp helemaal niet meer of met grote vertraging. Hebben julllie dat ook?

Bijdrager
    Petje

Sinds SL werkt Vmware bij mij ongeloofelijk traag.
    Het lijkt wel weer windows zoals vanouds. Ik wordt er helemaal gek van.
    Zelfs na de update van Vmware.

PS: ik heb XP prof draaien.

Bijdrager
    peterwillem

Ik heb inmiddels VMWare aangeschaft en ook al de upgrade geinstalleerd (2.06). Met winXP pro werkt alles goed. Iets minder snel dan op mijn desktop waar alleen winxp pro opstaat, maar dat neem ik voor lief.
    Kan niet beoordelen of SL VMWare vertraagt, want dat had ik al geïnstalleerd voordat ik VMW installeerde.
    Ik ondervind geen problemen met aangesloten apparaten via vmw en winXP. Maar dan, ik heb eigenlijk geen extra aangesloten apparaten die met windows moeten werken, alles werkt op mijn MAC en met OSX.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.