30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    ENell

Windows en MacOSX

Hallo allemaal,

Ik twijfel om een Apple aan te schaffen. Het enige punt waar ik me zorgen over maak is de compatibiliteit tussen Windows en Apple computers.

Op school word er alleen gebruik gemaakt van Windows computers.
    Kan ik bestanden die op een Apple zijn gemaakt ook gebruiken op een Windows computer?
    Het gaat om tekstbestanden.

Alvast bedankt

Bijdrager
    Ridder

Geen probleem allemaal, meteen doen, die Mac kopen.

http://www.apple.com/nl/switch/reasons/reason09.html

Bijdrager
    teddibeer

http://forum.macosx.nl/viewforum.php?f=25

Hier staan veel tips en ervaringen. Succes![/url]

Bijdrager
    ENell

Thnx

Deze vraag is vast al vaak gesteld..

Had gezcht maar kon het niet vinden

Bijdrager
    Jello

Het heeft gewoon te maken met welk programma jij alles doet.

Als je op windows met Kladblok werkt, zal elke tekst editor het kunnen aanvaarden,
    maar ik neem aan dat je op Windows Word documenten bedoelt, nou je hebt Word voor mac, je hebt Pages die Word bestanden kan inlezen etc.

Als ik bestanden doorstuur naar Windows mensen doe ik het altijd in PDF. (Ik wil nl. ook niet dat ze m’n inhoud wijzigen), nog nooit problemen gehad.

Ik zeg het je, direct doen… kopen die mac…
    Owja, en koop geen Anti virus voor je mac of de lol met je computer gebruik kan snel gedaan zijn :|

Bijdrager
    meibok

ik stelde me dezelfde vraag en om die reden heb ik een pc aangehouden.

De meeste dingen zijn gewoon goed compatible. JPG, PDF, MS Office (muv outlook PST bestanden), MP3’s zijn net zo goed te openen op osx als op windows. Soms is het ff wennen.

Voor spellen moet je geen osx willen. Niet dat op een apple geen spellen draaien (WoW is erg mooi) maar de beschikbaarheid van spellen op windows is veel groter en ze zijn er eerder.

Voor mij zijn/waren de grootste ergernissen na de switch:
    – een makkelijke mediaspeler. quicktime, speelt native niets dan quicktime en mpg, met flip4mac en VLC (VideoLanCLient) kom je een heel eind maar voor mij gaat er nog niets boven mediaplayer classic.
    – het gemis van notepad
    – de Mac zo gek krijgen dat ook ECHT java 1.5 gebruikt wordt. (unix commando’s in een terminal?? bah!)
    – tegenvallende java performance
    – een goede vervanger voor MSN messenger (aMSN helpt je echt stukken vooruit maar videochat is nog bagger).
    – Mijn usb webcam (logitech) doet het niet op de mac
    – geen cd/dvd emulatie prog. zoals deamon tools (althans, nog niet gezien)
    – een goede printerdriver voor mijn canon bj200ex
    – extra betalen voor backup software ( in .Mac) en de mediaplayer (onbegrijpelijk imho)
    – “rare” vertragingen (strandbal), van een dual cpu (2ghz)met 1GB had ik dat niet verwacht
    – tegenvallende [email protected] performance

Wat het leven echt stukken beter maakt op de mac:
    – alles in ilife (alleen garageband gerbuik ik niet)
    – megacoole user switching:)
    – soepele verwerking van grote mediabestanden (imovie, iphoto). Stukken sneller dan mijn pc (qua rauwe power doet ie voor mijn mac niet onder)
    – spotlight!
    – programma’s installeren en verwijderen

Over de Finder ben ik nog niet uit, vooralsnog spreekt de explorer me nog meer aan qua gebruiksgemak.

Al met al gebruik ik mijn powermac nu 10 maanden en hij heeft wel de rol van van hoofdcomputer overgenomen voor mij en mijn vriendin.

Mijn PC gebruik Ik vooral nog voor filesharing, spellen en ff snel een cd kopieren.

Bijdrager
    MDF

Je kan op je Mac zowat alle Office programma’s gebruiken die Windows ook gebruikt.

Zo bestaat er Microsoft Word voor Mac, Microsoft Excel voor Mac, Microsoft PowerPoint voor Mac… (enkel Access voor Mac is er niet, maar hiervoor bestaan er alternatieven). Een Word bestand op Mac is identiek aan dat van Windows, je kan het gewoon met elkaar uitwisselen zonder problemen. Jij van Mac naar Windows en terug… zonder enig probleem.

Geloof ons maar, je zal echt geen spijt hebben als je overgaat naar een Mac.:D

Welkom !

Bijdrager
    meibok

Bijna vergeten: WIDGETS in osx; echt enorm makkelijk!

Bijdrager
    Jello
    ”meibok”

Mijn usb webcam (logitech) doet het niet op de mac

Sluit die cam eens aan,
    download het free programma ‘Macam’, indien je je gezicht ziet plaats je de driver van de macam ergens in de bib (meer info in macam of PB), dan werkt ie ook overal.

Zo kreeg ik m’n logitec QuickMessenger aan, die niet werkte volgens 99% van dit forum…

En dat Java standaard 1.4 is en niet echt gemakkelijk up to daten is … kan ik van meespreken…
    Maarja, wie gebruikt er nu Java :innocent:

Bijdrager
    hansenonline

ik merkte gisteren wel dat pages niet de word documenten goed kon openen die ik toe gestuurd krijg, de helft van de tabellen werd niet weergegeven. moet dan toch eens kijken naar andere alternatieven, of het moet zijn dat pages 2 dit wel kan.

Bijdrager
    marcz
    ”meibok”

Over de Finder ben ik nog niet uit, vooralsnog spreekt de explorer me nog meer aan qua gebruiksgemak.

En daarvoor gebruik ik Pathfinder (http://www.cocoatech.com)

Wel shareware.

Marc.

Bijdrager
    mvdenberg

Wat voor een soort opleiding volg je?
    Ik werk nu 1 jaar met de mac en heb geen problemen met het uitwisselen van bestanden: office werkt prima.
    Ik wil nooit meer terug naar windows: als je ziet wat voor een fratsen je moet uithalen om daar bijvoorbeeld office van te verwijderen….

Gast
    Anoniem

Al mijn werk op de Macintosh gaat veel efficienter dan het ooit op een pc hebt gedaan. Op school moet ik nog met van die lelijke windows bakken werken (ms office), het verschil is echt zo groot. Het was wel effe wennen op het begin met Office 2004, maar ik heb het inmiddels aardig onder de knie…

Bijdrager
    Oppie
    ”Jello”

Als je op windows met Kladblok werkt, zal elke tekst editor het kunnen aanvaarden,
    maar ik neem aan dat je op Windows Word documenten bedoelt, nou je hebt Word voor mac, je hebt Pages die Word bestanden kan inlezen etc.

Teksteditor (Textedit) kan ook gewoon werken met Word documenten, dus inlezen èn exporteren. Daarvoor heb je geen Word nodig. Wel is het zo dat er zoveel versies van Word zijn dat je soms toch compatibiliteit problemen hebt met een .doc, maar dat ligt m.i. meer aan MS.

Verder ben je goed af met NeoOffice, kan (bijna) alles wat Office kan en is gratis!

Bijdrager
    Jello
    ”Oppie”

Teksteditor (Textedit) kan ook gewoon werken met Word documenten, dus inlezen èn exporteren.

Mare Teksteditor kan niet met afbeeldingen werken…

Moderator
    unSOUND
    ”meibok”

- een makkelijke mediaspeler. quicktime, speelt native niets dan quicktime en mpg,

Geen enkele MediaPlayer spaalt native alles, ook de Windows Media Player niet. Daar zijn codecs voor te downloaden, en die zijn er ook gewoon voor QuickTime, zie hier.

”meibok”

- het gemis van notepad

Teksteditor ?
    Plaknotities ?

”meibok”

- een goede vervanger voor MSN messenger (aMSN helpt je echt stukken vooruit maar videochat is nog bagger).

Keuze genoeg, lees hier maar eens.

”meibok”

- geen cd/dvd emulatie prog. zoals deamon tools (althans, nog niet gezien)

Schijfhulpprogramma ? Zit standaard bij elke Mac. Uitleg daarover onder andere hier en hier.

”meibok”

- extra betalen voor backup software ( in .Mac) en de mediaplayer (onbegrijpelijk imho)

Extra betalen is helemaal niet nodig. Er zijn zat gratis backup programma’s, kijk hier maar eens. En extra betalen voor QuickTime hoeft niet, dat hoeft alleen als je QuickTime wilt gaan gebruiken voor monteren en exporteren.

Anders nog iets ? :wink:

Bijdrager
    Nietzman
    ”meibok”

Voor mij zijn/waren de grootste ergernissen na de switch:
    – het gemis van notepad

Wat mis je in hemelsnaam voor notepadfunctionaliteit in Textedit?

Bijdrager
    ENell

Ik ben overtuigd!

Heb even wat screenshots opgezocht van Office2004 (voor mac) en vraag me nu al af waarom ik nog met deze huidige troep werk.

Binnenkort hebben jullie er een nieuwe Apple gebruiker bij:)

Bijdrager
    Mattheus

Welkom

Bijdrager
    ENell

Wat is het verschil tussen een iMac en een iMac G5? Welke is aan te bevelen?

Bijdrager
    Chester2

Welkom, je zal er geen spijt van hebben! Ik ben nu een jaar Mac gebruiker, en heb nog 5 verdere switchers op mijn konto, allemaal tevreden….
    Zo zal het jou en jouw omgeving ook vergaan :wink:

Bijdrager
    -nickx-

Welkom bij de clan!

Bijdrager
    mvdenberg
    ”ENell”

Welke iMac bedoel je precies? Een Intel imac?

Bijdrager
    Berend

iMac = Intel processor
    iMac G5 = PowerPC processor

dus nieuw en oud om het zo te zeggen.
    Veel programma’s moeten nog worden omgezet naar een intel processor dus zullen nog niet op volle snelheid lopen. Maar dat zal snel veranderen.

Bijdrager
    remcodb2

De ene heeft een (nieuwere) intelprocessor en de ander een g5 processor. De intel is sneller op alle software in het systeem, zoals safari, mail en iLife. Maar er zijn nog wat 3rd party programma’s (bijvoorbeeld ms office, photoshop) die nog niet geschikt zijn gemaakt voor de intel, die draaien onder een soort van real time emulatie en zijn dus langzamer (tot ze wel geschikt zijn gemaakt voor intel, that is, maar sommige programma’s zul je dan opnieuw moeten kopen).
    Ik denk dat je op de lange termijn beter uit bent met de intel, maar met de g5 heb je ook zeker geen reden tot klagen. Zoek maar eens op meer draadjes over dit onderwerp, de meningen zijn nogal verdeeld en die afweging moet je zelf maken.

Bijdrager
    Oppie
    ”Jello”

Sinds wanneer niet?
    Gaat zover ik weet prima, maar misschien heb jij andere ervaringen?!

Bijdrager
    Jello
    ”Oppie”
    ”Jello”

Sinds wanneer niet?
    Gaat zover ik weet prima, maar misschien heb jij andere ervaringen?!

Ik heb hier een Word doc met een afbeelding in .
    Ik open met Teksteditor.. afbeelding is weg;)

Bijdrager
    Oppie

Ik was het ook even aan het proberen, en je hebt gelijk! Afbeelding in Word weg in Teksteditor.
    Ik ga eens verder zoeken of het anders in casu beter kan.

Bijdrager
    meibok

…en je hebt bij de mac een gemotiveerde community om je in het eerste bij te staan:)

bedankt voor de tips iedereen!

desondanks werkt imho nog niet alles fijner op de mac.
    ik denk aan een msn vervanger en via macam heb ik, naast de eerste beelden uit mijn cam, ook mijn allereerste harde crash van mijn powermac meegemaakt.

Bijdrager
    a la Mac
    ”ENell”

iMac Core Duo? Is veel sneller, enkel draaien MS Office en Creative Suite nog niet volledig op de hoogste snelheid, maar dat is verwaarloosbaar tenzij je uren zit te Photoshoppen…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.