12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    kreativlab

Windows delen

Hallo,

Ik heb een macbook en een compaq laptop die ik nooit gebruik, omdat ik bij macbook heb.
    nu zou ik graag dat de harde schijf van me compaq word gedeeld met me macbook, zodat ik de opslag van de compaq kan gebruiken op me macbook.
    ik zal dan wel altijd de compaq aan moeten hebben, maar dat is geen probleem

ik heb gezocht maar kon niks vinden, weten jullie hoe dit kan/moet?

alvast bedankt.

Bijdrager
    stavos

Een optie zou zijn om de harde schijf er uit te halen en in een externe behuizing te stoppen. Je kunt de schijf dan als externe hard disk gebruiken.

Bijdrager
    DekayONE

Teamviewer

Bijdrager
    kreativlab

Beide vind ik geen goed idee vind ik zelf.

Is er geen mogelijkheid om het via het internet te doen?
    Een soort van dropbox? maar dan met de hardeschijf van de compaq.

Bijdrager
    stavos

TeamViewer is een mogelijkheid om de computer op afstand te besturen vanaf je eigen scherm. Maar voor bestandsdeling is dat wel een hele moeizame oplossing.

Als je de harde schijf intern wilt delen, zul je dat software matig moeten aanpassen en je Windows machine op hetzelfde netwerk moeten instellen als je Mac.

Bijdrager
    kreativlab

Dat software matig aanpassen moet dat op de windows of op me macbook?, want kan ik niet gewoon me schijf van windows delen en dan Verbind met server op me macbook doen?

Bijdrager
    madcat

wat je ook kan doen is gewoon op je compaq je hard disk sharen.
    Het enige nadeel is dat je alleen deze schijfruimte kan gebruiken als deze aan staat en op hetzelfde netwerk zit.

Bijdrager
    stavos

Ja, maar dat delen moet je dus onder Windows instellen. En dan kun je hopelijk met je Mac verbinding maken. Hopelijk, omdat Windows niet zo eenvoudig met netwerk delen omgaat als Mac OS X.

Hoe je dat allemaal onder Windows exact moet instellen, zul je hier misschien niet heel snel beantwoord krijgen. Het is immers een Apple forum. Maar ongetwijfeld dat er iemand is die dit thuis ook voor elkaar heeft en je stap voor stap er door heen kan helpen. Zelf heb ik Windows al heel snel verbannen na de binnenkomst van mijn MacBook, dus die instellingen kan ik je niet exact aan helpen.

@madcat; dat is nou exact wat TS wil, ongeacht de nadelen die je noemt..:wink:

Bijdrager
    stavos

Misschien dat deze uitleg je verder kan helpen;
    http://guides.macrumors.com/Networking_Windows_with_Mac_OS_X

En zo zijn er waarschijnlijk nog wel meer pagina’s te vinden m.b.v. Google. Dit was bijvoorbeeld pagina 4 als ik zoek op ”windows share to mac”.

Bijdrager
    kreativlab

Bedankt ik ga ff kijken/proberen

Als het is gelukt laat ik het horen.

Bijdrager
    Vinhelper

Je maakt een map op de root ( meestal C:\ ) en je zet het delen aan via ‘Eigenschappen’ van die map. Zet het vinkje bij de regel onderaan, zodat de Mac later toestemming heeft om de inhoud van de map te wijzigen.

Zoek nu het IP-adres van de Compaq op in Configuratiescherm>Netwerkverbindingen>Rechtsklik op de verbinding>Status>tabblad Details.

Op je Mac in de Finder ”Verbind met server…” in het menu ”Ga” (kan ook snel met Cmd+K)

typ dan daarin:

<br />
    smb://ipadres<br />

waarbij ‘ipadres’ het adres moet zijn wat je op de Compaq hebt opgezocht.

Voorbeeld: (de adressen kunnen altijd anders zijn op verschillende Macs/netwerken)

“Verbind” en kies in het venster erna voor ”Gast” en klik op OK, en daarna nogmaals, en de verbinding is gelegd.

En ook al komt er Windows in voor, deze uitleg is wel Mac-gerelateerd, dus niet zo’n groot probleem om het even kort uit te leggen.

Bijdrager
    kreativlab

Vinhelper, bedankt het werkt!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.