16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Willumpie

Windows 7.pvm 120 GB…!?

Na het draaien van Daisydisk blijkt dat onder parallels het bestand windows 7.pvm maar liefst 120 GB aan schijfruimte inneemt…
    Lijkt mijn een beetje veel. Of is dat normaal?

Bijdrager
    SunKeeper

Als je een vaste grootte van 120GB hebt toegekend, dan klopt dat.

Binnen dat bestand is dan vast nog vrije ruimte. (een virtuele schijf is dat)

Bijdrager
    jackybe67

Of je kan ruimte vrij maken op je virtuele schijf. Zie “empty disk space” in bovenste balk.

Bijdrager
    Willumpie

Waar kan ik dat veranderen? Of is dat dit venster?
    En kan ik dat zomaar ‘reclaimen’?
    Of kan ik het ergens nog minder instellen / hoe weet ik hoe veel het moet zijn?

Bijdrager
    IsSidha

als je de ruimte reclaimt en dus de virtuele disk verkleind, dan kun je geen bestanden meer opslaan omdat je geen ruimte meer hebt.

ga eerst eens kijken in Windows zelf.. wat je allemaal geinstalleerd hebt en hoeveel dat gebruikt.. dan weet je ook hoeveel ruimte je werkelijk nodig hebt.. Windows heeft zelf 20GB nodig, daar kun je mee uit de voeten met nog een office pakket en zo.. maar wij hebben geen flauw idee wat je er nog meer op hebt gezet natuurlijk

Bijdrager
    fred44nl
    IsSidha op 14 februari 2016

als je de ruimte reclaimt en dus de virtuele disk verkleind, dan kun je geen bestanden meer opslaan omdat je geen ruimte meer hebt.

dat is niet zo, als je de windows disk “Expanding” maakt, want dan wordt de disk automatisch groter gemaakt.

Bijdrager
    jackybe67

Je kan dit reclaimen zodat je 27 gb extra ruimte krijgt, maar de grote blijft 112 gb. Zie ook dat je 85 gb gebruikt. Om dit te verkleinen zal je in Windows bestanden moeten verwijderen. Van zodra je deze bestanden verkleint hebt kan je eventueel overwegen om de virtuele schijf te verminderen.

Bijdrager
    Willumpie

Bij Parallels instellingen krijg ik dit te zien (zie afbeelding):
    – expanding disk staat aan
    – lijkt dus bijna niet minder te kunnen… of zie ik dat verkeerd?

Is er ook zoiets als Daisydisk voor windows om te achterhalen waar al die GB in zitten? Of kan dat ook met Daisydisk?

Bijdrager
    Willumpie

En dit vind ik in windows:

Bijdrager
    jackybe67

Nee, je ziet het niet verkeerd. Je kan alleen de grote van de virtuele schuif verkleinen, als je ook de data in Windows verkleint. Kan je bepaalde data verwijderen of heb je alles nodig?

Bijdrager
    Willumpie

@jackybe67: eigenlijk heb ik alleen nodig dat windows het doet zodat ik 2 programma’s kan gebruiken die er (helaas) niet in Mac versie zijn. Verder gebruik ik windows niet en heb ik ook alles uitstaan. Dus geen updates, internet enz binnen windows.

Ik denk dat ik windows 10 koop en gewoon even opnieuw begin. Hoeveel GB zou dat dan +/- aan ruimte mogen kosten?

(P.s iemand nog een goede tip om voor een goed prijs aan een legale Windows 10 versie te komen?)

Bijdrager
    SunKeeper

Ehm, gratis? Je kunt je huidige fietstas gewoon upgraden.

Ga in Windows naar https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-10-upgrade

Bijdrager
    fred44nl
    Willumpie op 15 februari 2016

eigenlijk heb ik alleen nodig dat windows het doet zodat ik 2 programma’s kan gebruiken die er (helaas) niet in Mac versie zijn. Verder gebruik ik windows niet en heb ik ook alles uitstaan. Dus geen updates, internet enz binnen windows.

dat herken ik wel:)
    maar hoe kom je dan aan een pvm van meer dan 100 GB ??

@jackybe67

mijn XP-pvm heeft een ingestelde grootte van 16 GB.
    echter de pvm is slechts 8,39 GB groot.
    ook heb ik een pvm voor Win7, met een ingestelde grootte van 120GB.
    op schijf is die pvm slechts 9,8 GB groot.
    m.a.w. als je vrije ruimte reclaimed, dan wordt de pvm echt wel kleiner.

Bijdrager
    Willumpie

@fred44nl: dat komt als volgt: heb je even…;-)
    Toen ik de overstap maakte naar Apple heb ik een soort van kopie gemaakt van mijn Windows systeem op mijn oude Asus. Dat was toen al een Vista die ge-upgrade was naar windows 7. Die kopie heb ik vervolgens met knippen en plakken werkend gekregen in Parallels… Vraag me niet waarom en hoe, want dat is 5 jaar geleden. Het enige dat ik weet is dat ik geen zin had om (toen) 150,- uit te geven aan een nieuwe windows versie, terwijl ik net de keus had gemaakt voor Apple, maar wel voor mijn werk die 2 programma’s nog heb.

Dus waarschijnlijk zat daar een hoop in de loop der jaren opgespaarde zooi bij. Dus lijkt het me nu verstandig even gewoon opnieuw te beginnen.

@SunKeeper
    : Ik heb nog een Vista code van 8 jaar oud met een upgrade code naar windows 7, maar die licentie codes werken niet meer…

Bijdrager
    SunKeeper

Oh, klopt het werkt niet op Vista. Dat is nou weer flauw van Microsoft.

Dan zul je naar de flappentapper moeten grijpen.

Bijdrager
    jackybe67

Fred44nl,

Wat je zegt klopt. Maar dit werkt niet voor opgeslagen files in Windows. Dan ga toch echt ruimte vrij moeten maken in Windows zelf.

Ik gebruik altijd “shared folders” op mijn Mac om zaken op te slagen die ik in Windows maak. Zo hou ik mijn Windows partitie zo schoon mogelijk en als er iets mis loopt, gewoon via time machine de pvm terug zetten zonder dat ik data mis.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.