6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    darellg

Windows 7 laten werken

Hallo mede mac gebruikers,

ik heb een vraag ik loop er al een tijdje mee.

Nou het volgende ik heb een imac
    21,5-inch: 3.2GHz
    3.60GHz Intel i5
    8GB 1333MHz DDR3 SDRAM – 4x2GB
    1TB harde schijf
    ATI Radeon HD 5670 512 MB
    8x dubbellaags SuperDrive
    Muis en toetsenbord

En een externe hdd van Western Digital MyBook Elite Edition 1 TB.

Nu zag ik op internet dat je via een virtual hdd (vmware fushion 3 of parellels desktop 5) windows 7 kan laten draaien.

Maar nu is mijn vraag is het mogelijk op de virtual windows 7 op mijn externe kan zetten zodat mijn imac mijn imac blijft en geen bij de systemen hoeft te laten draaien.

m.v.g Darell

Bijdrager
    Raddie

Ja hoor, dat kan, maar is volgens mij niet zo nuttig. Parallels en vmware zijn gewoon programma’s en de virtuele windows hdd is een bestand dat door die programma’s wordt benaderd. Je hoeft die programma’s alleen te starten als je Windows 7 wilt gebruiken. Het zal wel trager zijn dan als je de bestanden op de interne HDhebt staan. Ik zou het dus lekker op de schijf van de iMac laten staan en de externe HD gebruiken voor backups.

Bijdrager
    Nikita

Als je Windows draait in een virtual machine zoals Parallels of VMWare, dan maakt het in principe niet zoveel uit waar de hardeschijf-bestand staat. Het kan de snelheid wel ten goede komen om het op de interne schijf te zetten, omdat het over USB met een nogal flinke bottleneck te maken krijgt.

Wat je bedoelt met “geen bij de [beide, bedoel je – neem ik aan?] systemen hoeft te draaien” snap ik niet. Als je Parallels e.d. niet open hebt staan, dan draait je Windows-omgeving ook niet. Bovendien maakt het, wat dat betreft, ook geen drol uit waar het hardeschijf-bestand staat; de processor van je iMac etc. zorgt uiteindelijk natuurlijk toch wel voor de werking van Parallels + Windows.

Hou er overigens rekening mee dat je in een Virtual Machine geen hardware van de iMac direct kan aanspreken; je kan het bijvoorbeeld niet gebruiken om een game in te installeren. Parallels, VMWare etc., emuleren namelijk een videokaart.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Nikita op 11 september 2010

Als je Windows draait in een virtual machine zoals Parallels of VMWare, dan maakt het in principe niet zoveel uit waar de hardeschijf-bestand staat.

Wel even een kanttekening: als je het hardeschijfbestand op een externe schijf zet, zorgde VMWare Fusion in het verleden (versie 2.nogwat) voor dat je die schijf niet kon ontkoppelen … Ik heb nooit met een latere versie gewerkt dus ik weet niet of dat nog zo is, maar het was een grote ellende want de schijf waar ik het bestand opgezet had staat meestal uit — dus zodra ik klaar was met de virtuele computer wilde ik hem ook weer uitzetten, wat geblokkeerd werd door één of ander proces van VMWare.

Bijdrager
    darellg

Hallo Raddie, Nikita en Jakko,

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden.

Als ik het zo aan neem moet ik het gewoon op de interne schijf zetten dan komt allemaal beter uit kwa snelheid en betere prestaties.

Maar Raddie, Nikita en Jakko ik ben nogal nieuw met mac en wil het graag leren en moet nog heel erg veel leren vandaar al deze vragen :grin:, want als ik brutaal mag zijn heb ik er nog 1:lol: namelijk kennen jullie scrippy en psp x3 en dll bestanden deze programma’s zijn namelijk voor windows, en worden gebruikt om plaatjes te bewerken.

Dus jullie kunnen de vraag al zien aan komen, werken deze programma’s op de mac met windows te installeren.

Alvast bedankt voor alles.

M.v.g. Darell Green:wink:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    darellg op 12 september 2010

Als ik het zo aan neem moet ik het gewoon op de interne schijf zetten dan komt allemaal beter uit kwa snelheid en betere prestaties.

Prestaties zullen niet zo uitmaken: die FireWire 800-poort die op je iMac zit gaat wel snel genoeg zijn, denk ik zo (de schijf die ik noemde hangt aan een FireWire 400-poort en voor normaal gebruik is dat ook snel genoeg — hoewel ik de paar keer in het jaar dat ik ergens Windows voor gebruik, er geen zware dingen mee doe).

kennen jullie scrippy en psp x3 en dll bestanden deze programma’s zijn namelijk voor windows, en worden gebruikt om plaatjes te bewerken.

Scrippy ken ik niet, PSP X3 is de oude Paint Shop Pro maar nu in een versie van Corel. Als je gebrek hebt aan zo’n programma zou ik je aanraden Pixelmator te proberen — niet duur maar wel veelzijdig.

DLL-bestanden zijn de Windows- en OS/2-vorm van libraries, dat wil zeggen bestanden waarin stukken programma staan die door meerdere programma’s gebruikt (kunnen) worden — DLL staat dan ook voor Dynamic Link Library:) Door die in aparte bestanden te stoppen hoeft niet elk programma ze zelf te hebben, waardoor de programma’s kleiner worden en je ze bij de tijd kunt houden door één bestand te vernieuwen in plaats van elk programma apart. Op een Mac kun je niks met DLL’s, maar dat geeft niet, want ze zijn ook niet nodig — dat wordt onder OS X op een vergelijkbare, maar wat andere, manier gedaan, en eigenijk hoef je jezelf daarmee niet te vermoeien want de kans is héél erg klein dat je een Mac-programma gaat vinden dat zegt dat er een library te oud is of ontbreekt.

Dus jullie kunnen de vraag al zien aan komen, werken deze programma’s op de mac met windows te installeren.

Dat wel, want dan gebruik je Windows op een Mac en zal dus ook (in principe) alles voor Windows werken. Ik zou je echter aanraden op zoek te gaan naar Mac-programma’s die dezelfde functies vervullen als je Windows-programma’s, vooral omdat je het daarmee jezelf veel makkelijker maakt. Denk maar aan de alledaagse handelingen: elke keer dat je omschakelt moet je naar de andere kant van een venster om het te sluiten, zijn de sneltoetsen anders, enz.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.