19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    MacKevin11

[OPGELOST] Windows 7 delen met Mac OS (meerdere pc's) [/OPGELOST]

Geachte forumleden.

Uitleg probleem
    Ik zat laatst te internetten op mijn mac, op dat moment zette iemand de gezamelijke Windows 7 pc aan. Toen ik in Finder wat ging rommelen op mijn mac zag ik opeens ‘thuis’ staan (de naam van die computer). Als ik er op klikte kon ik bij de bestanden die in de gebruikersmappen stonden. Ik vind dit heel handig want het werkt snel en je kunt gemakkelijk bestanden overzetten en ophalen.
    Ik heb boven ook nog een Windows 7 pc staan, ik wil graag dat ik ook kan delen met mijn eigen pc als die aan staat. Ik download vaak muziek via mijn mac en wil dat dan meteen op die Windows 7 pc van mij zetten. Nou is ‘thuisgroep’ ingeschakeld, delen is allemaal ingeschakeld en alle mappen ‘permissies’ staan op: ‘Kevin – eigenaar’ ‘Thuisgroep – lezen’ en ‘Iedereen – lezen/schrijven’.
    Verder staat ‘Met wachtwoord beveiligd delen’ uit, de ‘thuisgroep’ word beheerd door windows zelf, gebruikersaccounts met wachtwoord zijn niet nodig om in te loggen en windows geeft aan dat iedereen die verbonden is met de router bij de bestanden kan.
    Mijn Mac vind de computer en herkend deze als ‘pc’. Als ik op ‘pc-van-kevin’ druk staat er ‘verbinden…’ en een paar seconden daarna ‘verbinden mislukt’.

Wat zou hier het probleem van kunnen zijn?

Oplossing
    Mijn Firewall stond aan (PC Tools Firewall Plus), en deze blokkeerde de toegang denk ik… Ik heb nu een gebruiker waar mee ik kan inloggen op de computer via mijn MacBook Pro dus nog aardig professioneel als een server…
    Iedereen die dus het zelfde probleem heeft, of iets wat er op lijkt. Kijk even of je Firewall het blokkeert! (Kleine moeite bespaard een hoop geklooi)

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties en tips!

Bijdrager
    Ir.Bob

De 2 pc’s beschikken allebei over draadloos internet, en zijn dus verbonden met kabel + draadloos (voor dubbele stabiliteit).

Je bedoelde op te schrijven “De 2 pc’s beschikken allebei over draadloos internet, en zijn dus verbonden met kabel + draadloos (voor maximale instabiliteit).”

Het probleem kan namelijk zomaar veroorzaakt worden doordat de PC in kwestie met 2 interfaces aan het netwerk gekoppeld is.

Kijk verder even in het programma console naar foutmeldingen direct na de poging tot verbinden. Je kan er wellicht geen soep van koken, maar als je ze hier post zijn er mensen die dat wel kunnen.

Bijdrager
    MacKevin11

@Ir.Bob
    Bedankt voor uw snelle reactie.
    Ik zal het eens doen.
    Verder zal ik ook eens screenshots van beide computers maken op de ‘deel’ pagina.

Bijdrager
    hokkie

Je moet onder Windows 7 “geavanceerd delen” gaan en “specifieke personen” je moet hier inschakelen dat gasten mogen inloggen (onder gastaccount), die gast kan je vervolgens permissies geven. Hoe die menu’s eruit zien, weet ik ook zo niet.

Je kunt ook een wachtwoord onder ‘pc-van-kevin’ aanmaken en dan kun je, als het goed is, ook inloggen.

Bijdrager
    MacKevin11

@hokkie
    Ik weet niet of u een Windows 7 pc heeft staan… Zo ja, zou u even kunnen kijken waar ik zo’n wachtwoord kan aanmaken? Ik zou dat wel fijn vinden want zo kan niet iedereen bij mijn bestanden!:)

Bijdrager
    WoBoW

Ik heb niet zoveel ervaring met Windows 7. Maar ik weet wel dat het hele idee van ‘thuisgroep’ niet ondersteund wordt door OSX. Echter de Windows XP manier van delen van bestanden wordt door Samba in OSX wel ondersteund.
    Dus verdiep je even in de volgende link: http://www.schoonepc.nl/instal/bestanden_delen_netwerkmap.html en volg de aanwijzingen voor het delen naar een windowsXP systeem.

Bijdrager
    MacKevin11

Ik dacht dat alles gelijk stond qua instellingen van delen maar dat is dus niet.

thuis (Gedeelde Windows 7 Home Premium pc)
    – Netwerkdetectie inschakelen
    – Bestands- en printerdeling inschakelen
    – Delen inschakelen, zodat iedereen met netwerktoegang bestanden in de openbare mappen kan lezen en schrijven
    – Mediastreaming is ingeschakeld
    – Delen van bestanden inschakelen voor apparaten die 40-bits- of 56-bitsversleuteling gebruiken
    – Met wachtwoord beveiligd delen inschakelen
    – Verbindingen met de thuisgroep door Windows laten beheren (aanbevolen)

pc-van-kevin (Mijn Windows 7 Home Premium pc)
    – Netwerkdetectie inschakelen
    – Bestands- en printerdeling inschakelen
    – Delen inschakelen, zodat iedereen met netwerktoegang bestanden in de openbare mappen kan lezen en schrijven
    – Mediastreaming is uitgeschakeld
    – Delen van bestanden inschakelen voor apparaten die 40-bits- of 56-bitsversleuteling gebruiken
    – Met wachtwoord beveiligd delen inschakelen
    – Verbindingen met de thuisgroep door Windows laten beheren (aanbevolen)

Zou ik dat van Mediastreaming moeten veranderen? Of zou het zo moeten werken?

Bijdrager
    WoBoW

@hokkie, dat klopt idd, de gebruiker moet wel van wachtwoord voorzien zijn om bestanden te kunnen delen. Dit is een standaard beveiligingsmaatregel van windows.

Bijdrager
    WoBoW

Mediastreaming heeft niets met de bestandsdeling te maken. Maar met zaken zoals een stettopbox bij je TV waar je films en muziek naar toe wilt streamen.

Bijdrager
    hokkie

Nee, ik heb geen windows 7… Ik heb zoiets ingesteld bij mijn broer (maar das al een poosje geleden)…

http://www.trickyways.com/2011/07/file-sharing-mac-os-x-lion-and-pc-windows-7/

@wobow

Daar liep ik toen ook tegenaan, naar mijn idee twee opties:
    1. of wachtwoord aanmaken of,
    2. gasttoegang verschaffen

kijk maar eens op deze link, misschien wat meer info.

Bijdrager
    MacKevin11

Technische informatie voor de slimmerikken onder ons:
    Om 12:35 of 12:36 opende ik ‘pc-van-kevin’ en stond er ‘verbinding mislukt’. De pc is ingeschakeld en voor de deelopties die ingeschakeld zijn kunt u kijken in mijn vorige bericht.

Aug 19 12:20:45: — last message repeated 1 time —
    Aug 19 12:21:16 MacBook-Pro-van-Kevin-Broeren Grab[2370]: folderNameField <NSTextField: 0x7fac4be03fa0> cell = <NSTextFieldCell: 0x7fac4b9d9ba0>
    Aug 19 12:33:39 MacBook-Pro-van-Kevin-Broeren Finder[1829]: SharePointBrowser::handleOpenCallBack returned 65
    Aug 19 12:34:09: — last message repeated 2 times —
    Aug 19 12:35:37 MacBook-Pro-van-Kevin-Broeren Finder[1829]: SharePointBrowser::handleOpenCallBack returned 65
    Aug 19 12:36:27 MacBook-Pro-van-Kevin-Broeren Finder[1829]: SharePointBrowser::handleOpenCallBack returned 65

Bijdrager
    MacKevin11

Als ik inlog op ‘thuis’ via mijn mac staat er welk volume ik wil openen op de server. Ik kan alleen kiezen uit ‘Users’ dus dat is een simpel gemaakte keuze.
    Dan staat er ‘verbinden…’ en dan ‘Verbonden als Kevin’.
    Ik heb nooit een wachtwoord in hoeven voeren.
    Maar op die computer heb ik ook een gebruiker ‘Kevin’ met het zelfde wachtwoord als hier op mijn mac.
    Op mijn computer boven wel een gebruiker ‘Kevin’ maar dan met een ander wachtwoord.
    Dat kan het denkik niet zijn, maar ik zeg het toch maar even:)

Bijdrager
    hokkie

Nee dat maakt in principe niet uit…

Je moet op jouw Windows een gebruiker aanmaken, bijvoorbeeld “share” (geen leestekens gebruiken, keep it simple) met wachtwoord. In deze gebruiker geef je aan wat je wel/niet wilt delen.

Vervolgens ga je met je mac “inloggen als…” “share – wachtwoord”

Edit:

Wel ff opnieuw opstarten (Windows).

Bijdrager
    MacKevin11

@hokkie
    Oke, maar hoe log ik dan met gebruiker in? Krijg ik dan een inlogscherm? Want ik heb nog niks gezien ofzo van een wachtwoord of gebruikersnaam op mijn mac. Hij doet zo wat alles zelf wat wel handig is, zolang hij het maar goed doet:p
    Ik heb op die andere computer (gezamelijke) nooit een gebruiker gemaakt en ook nooit een wachtwoord of gebruikersnaam in hoeven voeren. Hij stond gewoon ooit opeens in mijn lijstje bij finder toen hij aan stond.

Edit: Ik kan per map op ‘geavanceerd delen’ drukken en dan een gebruiker maken. Is dat wat je bedoeld?

Bijdrager
    MacKevin11

Bij ‘geavanceerd delen’ krijg ik een venster met:
    <vinkvakje> Deze map delen
    Sharenaam: <invulvak> (staat meteen op Kevin)
    <Button: Toevoegen (disabled)> <Button: Verwijderen (disabled)>
    Het gelijktijdige gebruikers beperken tot: <scrolbox> (staat meteen op 20)
    Opmerkingen: <invulvak groot>
    <Botton: Machtigingen (enabled)> <Button: Cache (enabled)>

Is dat het? Waar moet ik dan een wachtwoord aanmaken?
    Ik heb de gebruiker aangemaakt ‘Kevin’ en alle machtigingen op ‘toestaan’ (volledig beheer dus). Nou staat er bij Windows ‘Netwerkpad: \\PC-VAN-KEVIN\Kevin’
    Als ik dit intyp bij mijn mac staat er meteen ‘aft’ ofzoiets voor. ‘smb’ kan ook en dat staat er voor bij die computer die wel wil delen (gezamelijke pc). Wat moet er nou voor?

Bijdrager
    Breexz

Rechtsklik op folder / bestand die je wilt delen, en dan kies share with / delen met ofzo in t nederlands, en dan kies specific people, weet niet hoe die heet in t nederlands, en dan schrijf Guest / add Guest, kies read and write, of alleen read / write, wat jij wilt:D Je hoeft dan geen nieuwe gebruikers acc aan te maken.
    In je mac, in finder druk je cmd+k en dan type smb://typehiergebruikersnaamvanwindowspc, connect, kies Guest.

Check deze video, ik heb de instructie gevolgd, en t werkt perfect:D

Part 1
    Part 2

Sorry voor t slechte nederlands, im still learning:)

Bijdrager
    MacKevin11

@Breexz
    Uw Nederlands is echt zo slecht nog niet hoor;) Ik heb part 1 half bekeken en gedaan, daarna moest ik even weg. Ben nu terug en ga verder met het proces. Bedankt iniedergeval!

Bijdrager
    MacKevin11

@Breexz
    Ik heb het eerste filmpje gezien (Part 1 dus) en ik kreeg steeds maar errors als ik verbinding wilde maken… Maar nou weet ik wat het was! Mijn Firewall stond aan, en die blokkeerde hem (PC Tools Firewall Plus).:)

Bijdrager
    MacKevin11

Iemand nog een idee hoe ik er een wachtwoord op zet? Is dat ├╝berhaupt mogelijk?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.