6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    lemoentje

Windows 2003 shares / Apple OSX

Sinds een maand ben ik tevreden eigenaar van een iMac. En als doorgewinterde Windows gebruiker bevalt het mij uitstekend! Ik heb hier nog wel een Windows 2003 server staan voor onder andere mail (Exchange, werkt prima met Mail) en fileserver.
    Ik log vanaf de Apple niet in op het domein of iets dergelijks maar ik zou het wel fijn vinden als mijn shares (mp3/documents/software en dergelijke) “standaard” in mijn finder terug te vinden zouden zijn. Nu maak ik elke keer verbinding met de server en selecteer ik de gewenste shares. Het lijkt mij dat het mogelijk moet zijn om deze shares standaard te koppelen bij het inschakelen van de Mac. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou ik Automater hiervoor moeten gebruiken? Als ik vanaf mijn laptop iTunes opstart en MP3’s van mijn netwerk share toevoeg, wordt in iTunes alleen de verwijzing naar het bestand opgenomen. Op de Mac echter wordt het betreffende bestand gekopieerd naar de lokale schijf. Is hier ook een oplossing voor? Ik vind het zonde om een groot aantal GB’s zowel op mijn server als op de Mac te zetten, een beetje dubbelop lijkt me.

Bijdrager
    JWB

1. Je kunt je ervoor kiezen om automatisch in te loggen op je netwerk, door bij systeemvoorkeuren naar accounts te gaan, rechts zie je dan staan inloggen. En met de + kan je inlog-voorkeuren toevoegen, ook netwerken (192.168.10….) enz.

2. In iTunes kun je onder voorkeuren aangegeven waar de itunes-bilbiotheek staat. Zo heb ik al mijn mp3’s staan op een externe harde schijf. Je moet gewoon het pad aangeven naar de windows-share waar je z hebt staan.

Bijdrager
    lemoentje

Ga ik proberen, bedankt!

Bijdrager
    nilmedia
    ”JWB”

1. Je kunt je ervoor kiezen om automatisch in te loggen op je netwerk, door bij systeemvoorkeuren naar accounts te gaan, rechts zie je dan staan inloggen. En met de + kan je inlog-voorkeuren toevoegen, ook netwerken (192.168.10….) enz.

Bedankt JWB, hier was ik ook al een lange tijd naar opzoek!

mvg,
    Kees

Bijdrager
    macpro

Je kunt je Mac ook in het domein hangen.
    Ga naar de map Hulpprogramma’s in de map Programma’s en open Adreslijsttoegang.
    Klik op de regel SMB/CIFS en klik op de knop “Configureer…”.
    Geef nu de naam van het domein op.

Bijdrager
    lemoentje

Ik weet dat er inderdaad mogelijkheden zijn om de Mac in het domein te hangen, maar ik heb dat eigenlijk bewust niet gedaan. Mail werkt prima met Exchange en ik gebruik de shared functionaliteiten van Exchange voor de rest niet. Heeft iemand ervaring met een dergelijk scenario, en wat zijn hier de voordelen van? Mijn netwerk is ook niet zo groot, 1 server (WWW/Exchange/Fileserver/VPN/Remote Desktop), een laptop, een iMac en een XBOX.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.