30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    erwin33

Windows 10 ISO gemaakt op Mac, PC leest hem niet

Ik heb een Windows 10 ISO gemaakt op mijn Mac via Disk utility eerst geformatteerd naar ExFat en toen de bestanden uit de ISO naar de USB stick versleept. USB stick in mijn PC waar overigens Linux op staat en weer Windows 10 op ga zetten benaderd via het bootmenu (F12 voor Acer) maar dan blijft er in de linkerbovenhoek een cursor streepje knipperen maar doet voor de rest niets. Hoe kan dit en wat gaat er fout?

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    erwin33

Ja daar heb ik hem gedownload.

Moderator
    Night

Ik zou geen ExFAT gebruiken maar FAT32 of indien je die mogelijkheid hebt, NTFS.

Bijdrager
    erwin33

Hoe formatteer ik de USB dan weer terug naar Fat32 want als ik hem wis blijft hij ExFat.

Bijdrager
    penseel

En MS-DOS (FAT32)?

Moderator
    Night

Je moet niet kiezen voor formatteren, maar voor partitioneren. Dan kun je zelf de indeling kiezen.

Bijdrager
    erwin33

Maar mijn USB stick is nu toch gevuld dan zul je die toch eerst moeten formatteren/wissen?

Moderator
    Night

Je moet hem niet formatteren, maar partitioneren. Dan kan je zelf de indeling kiezen.

Bijdrager
    erwin33

Ok, alleen zit ik nu weer achter de Linux PC, in Linux zelf krijg ik het niet voor elkaar om een opstart USB te maken. Enig idee hoe je dit doet?

Bijdrager
    penseel

Net geprobeerd op de macbook air dan partitioneer naar En MS-DOS (FAT32)op een usb stick. Alles wordt dan wel gewist.

Bijdrager
    penseel

<p class=”cite”>penseel op 1 maart 2020 om 17:04</p>
    Net geprobeerd op de macbook air dan partitioneer naar En MS-DOS (FAT32)op een usb stick. Alles wordt dan wel gewist.

Terug naar de Mac.

Moderator
    Night
    Bijdrager
    penseel

usb-stick

Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>Night op 1 maart 2020 om 17:09</p>

How To Format USB Drive in Linux Command Line<iframe class=”wp-embedded-content” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” title=”“How To Format USB Drive in Linux Command Line” — TecAdmin” src=”https://tecadmin.net/format-usb-in-linux/embed/#?secret=qybtoWYs56&#8243; width=”500″ height=”282″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”qybtoWYs56″></iframe>

Ok, maar ben meer opzoek hoe je in die Linux omgeving een Windows 10 USB maakt. Ik heb dat geprobeerd maar krijg allemaal vreemde slotjes in de mapjes op de Windows 10 USB en hij start hem niet op vanaf de USB als ik dit gedaan heb maar gewoon Linux. Dus ergens gaat er iets mis.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door erwin33.
    Moderator
    Night

Oh, je wil in Linux een Windows bootable USB stick maken…..

Jij hebt toch ook wel Google?
    https://itsfoss.com/bootable-windows-usb-linux/

Bijdrager
    erwin33

Aangezien ik nu even op de bewuste Linux PC bezig ben waar Windows 10 op moet komen maar weer eens geprobeerd om daar de Windows 10 ISO USB stick te maken maar krijg bij het mounten van de USB dit tekstbestand waar ik niets mee kan.

This disc contains a “UDF” file system and requires an operating system
    that supports the ISO-13346 “UDF” file system specification.

Ook dit krijg ik te zien als de bestanden op de USB staan. Zover was ik dus eerder ook al gekomen maar toen deed de USB stick het dus niet:

Bijdrager
    erwin33

Inmiddels weer achter de Mac. Probeer het nu nogmaals op de Mac. Schijf is naar FAT32 gezet maar nu wil ik de bestanden van de Windows 10 ISO naar de USB verslepen maar dat lukt niet ik krijg: Het onderdeel ‘sources’ kan niet worden gekopieerd, omdat het te groot is voor de structuur van het volume. Wat nu?

Moderator
    Night

Dat betekend dat er bestanden bijzitten die de maximale 4GB bestandsgrootte van FAT32 overtreffen. Dan moet je toch ergens (en zoals ik zag kon dat wel op Linux) de schijf NTFS maken. Op de Mac kan dat ook hoor, maar daar heb je een app voor nodig:

https://www.techradar.com/how-to/how-to-use-ntfs-drives-on-a-mac

Bijdrager
    erwin33

NTFS for Mac geïnstalleerd en naar NTFS gezet de USB, maar ik kan inhoud van de ISO niet verplaatsen naar de USB nu…

Bijdrager
    erwin33

Krijg het nog steeds niet voor elkaar. Ik begrijp nu dat Mac wel NTFS kan formatteren maar dat je bestanden er niet naar toe kan schrijven, vandaar de blokkade waardoor ik de inhoud van de ISO niet kan verslepen? Maar hoe nu wel? De stick is groot genoeg, 16 gig, dat is toch voldoende voor de ISO van Windows in FAT32 of ExFat? Ik heb in het verleden dit ook wel eens gedaan en en toen lukte het gewoon en dezelfde PC las gewoon de USB stick.

Bijdrager
    GoeieDag

NTFS via een Mac blijft problematisch; ik heb ooit begrepen dat, vanwege dat proprietary, MS niet alle code heeft prijs gegeven, en derde partijen NTFS enkel kunnen handelen dmv reverse engineering. Dus ik zou gewoon even via een Windows pc het volume in NTFS zetten.

Bijdrager
    erwin33

Windows PC heb ik dus niet, ik heb op de andere PC Linux Mint staan en die gaat dus Windows 10 worden. Ik krijg het daar niet voor elkaar om een bootable USB te maken zoals hierboven beschreven. Ik heb nu het 3th party tooltje Unebootin gedraaid hier op mijn Mac en nu is mijn stick FAT32 geformatteerd en staat de inhoud van de ISO nu op de stick dus hopelijk doet hij het nu wel.

Moderator
    Night

Ben benieuwd (en hoop van wel) 🤞Fingers crossed!

Bijdrager
    erwin33

Hij start nu wel op vanuit de USB met een opstartemenu van Unebootin, maar daar staat default maar geen Windows 10. Ik kom dus niet verder.

Deze schermen krijg ik te zien:

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door erwin33.
    Bijdrager
    Jorik

Ik zie dat dit artikel op medium hetzelfde probleem op een andere manier oplost:

https://medium.com/@taig/create-a-bootable-windows-10-usb-from-macos-395773d4782e

Hier gebruiken ze gewoon een oudere win10 installer, die je wel op een fat32 partitie kunt opslaan. Uiteraard moet je dan na win10 installatie wel een keertje extra updaten, maar wellicht is dat een (makkelijkere) optie?

Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>Jorik op 4 maart 2020 om 16:11</p>
    Ik zie dat dit artikel op medium hetzelfde probleem op een andere manier oplost:

https://medium.com/@taig/create-a-bootable-windows-10-usb-from-macos-395773d4782e

Hier gebruiken ze gewoon een oudere win10 installer, die je wel op een fat32 partitie kunt opslaan. Uiteraard moet je dan na win10 installatie wel een keertje extra updaten, maar wellicht is dat een (makkelijkere) optie?

Ok, neem aan dat je dan ook de Nederlandse versie kunt downloaden op die site zolang het maar een oudere versie betreft?

Ik heb ook het programma Etcher geprobeerd op de Mac maar deze format de USB in UDF en dan gaat ie het dus ook niet doen. Misschien wel als ik Etcher op mijn (nu nog) Linux PC gebruik om de USB te formatteren en bootable te maken. Maar hou de optie die je gaf ook wel even achter de hand mocht dat ook niet lukken. Bedankt.

Bijdrager
    Jorik

Heb je een handleiding gevolgd om Etcher te gebruiken om een Windows 10 installeer op USB stick te zetten? Ik ken Etcher alleen om OS images voor embedded devices (meestal Linux op SD kaarten) te zetten. Dat is typisch een wat ander boot proces, dus ik zie niet zo 123 hoe dat dit probleem zou oplossen.

En ik heb net even gekeken en die site bevat ook gewoon een NL installer van de versie die nog op FAT32 te kopiëren is ja. 👍

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door Jorik. Reden: kan -> ken
    Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>Jorik op 4 maart 2020 om 22:50</p>
    Heb je een handleiding gevolgd om Etcher te gebruiken om een Windows 10 installeer op USB stick te zetten? Ik ken Etcher alleen om OS images voor embedded devices (meestal Linux op SD kaarten) te zetten. Dat is typisch een wat ander boot proces, dus ik zie niet zo 123 hoe dat dit probleem zou oplossen.

En ik heb net even gekeken en die site bevat ook gewoon een NL installer van de versie die nog op FAT32 te kopiëren is ja. 👍

Handleiding is niet nodig, gewoon de stappen uitvoeren maar toch maakt hij er UDF van. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Bijdrager
    Jorik

Ik bedoelde handleiding, omdat Etcher hier volgens mij niet geschikt voor is. Nergens op de site van Etcher zie ik iets staan over een werkende Win10 bootable USB stick maken, dus daarom vroeg ik me af welke handleiding je volgde oftewel waarom je met Etcher aan de slag bent gegaan 😉.

Dit Issue lijkt aan te geven, dat Etcher dit zelfs helemaal niet kan:

https://github.com/balena-io/etcher/issues/210

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.