13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Wind in de microfoon. Hoe krijg ik die uit iMovie-project?

Ik ben in iMovie een video aan het monteren waarop een storend geluid te horen is: Het gebeuk van de wind in de microfoon van mijn camera.

Is er een manier om dat geluid weg te filteren? Dat hoeft niet per sé in iMovie. Ik kan immers het geluid wegknippen uit het iMovie-project, het bewerken in een ander programma en dan terug plakken in iMovie.

Bijdrager
    Koning Frank

Pak je camera en blaas in de microfoon, dit keer in de tegenovergestelde richting. Als je deze twee winden mixt, dan wordt het windstil in je iMovie project.

Bijdrager
    Rickje

No_Name, kom op man, zelfs voor jou is dit een grap onder je niveau.

Zoek eens op google: reduce wind noise imovie
    Ik zie dan al verschillende youtube tutorials etc. langskomen.

Maar hou in gedachten dat het niet iets wat je ‘zomaar’ even filtert en voor iedereen kan het resultaat verschillen.

Succes.

Inactief
    Anoniem

Frank (No_Name) Zoals ik al eerder zei, als je niks boeiend kan zeggen op iemand zijn vragen
    Antwoord dan gewoon niet inplaats van altijd de lolbroek uithangen.
    Daar hebben we de lounge voor, hier heeft de TS niks aan.

Bijdrager
    RamonV
    Steve op 16 april 2013

Frank (No_Name) Zoals ik al eerder zei, als je niks boeiend kan zeggen op iemand zijn vragen
    Antwoord dan gewoon niet inplaats van altijd de lolbroek uithangen.
    Daar hebben we de lounge voor, hier heeft de TS niks aan.

Aan jouw reactie wel dan? Just don’t feed the troll.

Bijdrager
    sjoerdrei

Eigenlijk heeft No_Name wel gelijk (als je het goed doet)

Bijdrager
    daanclasener

inderdaad, sample maken van de wind en deze uit het geluid filteren. alleen kan dit denk ik niet in iMovie.

Bijdrager
    Qmagic

Achteraf in montage wind verwijderen is lastig.

Probeer het bij de opname al te voorkomen, meestal zit er wel een ‘wind reduction’ optie in je camera menu.

Of je moet een windjammer op je camera monteren dat werkt het beste, je zal alleen goed moeten zoeken, er zijn erg veel verschillende camera’s, bij de ene is het makkelijker dan de bij andere om een windjammer te monteren. (zie bijvoorbeeld: http://www.thomann.de/nl/rycote_mini_windjammer_for_camcorder.htm of http://www.rycote.com/products/mini_windjammer/mini_windjammer_for_camcorder/ of http://www.bhphotovideo.com/c/product/315567-REG/Rycote_055401_Gustbuster_Camcorder_Windjammer.html)

Bijdrager
    Koning Frank
    sjoerdrei op 16 april 2013

Eigenlijk heeft No_Name wel gelijk (als je het goed doet)

HA!

Bijdrager
    shakey

Voorkomen is inderdaad beter dan genezen. Ik moet zo’n windjammer aanschaffen. Een ‘wind reduction’ optie heb ik helaas niet op mijn camera zitten.

Bijdrager
    flyerking

Izotope RX kan dit verwijderen

Bijdrager
    Diastro

Vond het grapje van No_Name wel leuk eigenlijk, en zelfs gedeeltelijk op waarheid gebaseerd! In het geval van een consequente ruis, kun je door dezelfde ruis nogmaals op te nemen als een noise profile en daarvan de fase om te keren de ruis grotendeels wegfilteren! Alleen is wind zo onvoorspelbaar dat je dit nooit nauwkeurig genoeg geprofileerd krijgt!
    Afgezien daarvan ben ik het eens met flyerking: Izotope RX!

Bijdrager
    shakey

Izotope RX ga ik proberen.

Bedankt allemaal!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.