7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    wverveer

win-win? Mac Pro ( early '08) naar Capitan?

Goedemorgen,

aan de ene kant zou ik graag willen upgraden…
    maar ik vraag me wel af, is het een win situatie voor een Mac Pro, begin 2008.

Met als belangrijkste software Adobe software 5.5

Ik vraag me af, wordt alles sneller of misschien wel langzamer…het is geen noodzaak…maar sommige dingen zou wel makkelijker zijn…

Bijdrager
    SvS

Welk systeem staat er nu op?

Bijdrager
    wverveer

10.9.5

maar dat heeft ook te maken..dat ik moest wachten op een nieuwe netwerkprinter ( de oude had geen drivers voor yosemite)

( 2x 2.8 ghz quad-core, 16 gb ram 800mhz )

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  wverveer.

Bijdrager
    Sipke

Heb je op je systeem een partitie over waar je separaat El Capitan op kunt installeren? Eventueel een losse schijf tijdelijk toevoegen? Zo ja dan zou je kunnen testen of de performance naar je zin is. Adobe software testen onder El Capitan moet je simpelweg een evaluatieversie downloaden, die doet het 30 dagen. Als El Capitan dan bevalt kun je je registratie omzetten. Gooi in geen geval je Mavericks installatie weg voordat je je registratie hebt weggehaald van je oude systeem.

Succes.

Groet Sipke

Bijdrager
    wverveer

oke, helaas geen partitie…ik heb nog wel ergens een usb/ firewire schijf liggen…

dus daarop het systeem installeren en gebruiken…ik ga eens kijken…wel een goede tip en weinig gevaar;-)

Bijdrager
    Sipke

Mijn ervaring op mijn Macbook Pro 15″ Late 2013 is dat Yosemite niet trager aanvoelt dan Mavericks. Maar dat zou op een Mac Pro 08 wel het geval kunnen zijn, dat weet ik echt niet Ik heb een Mac Pro Mid 2010 (5,1) en die draait sinds vorige week Yosemite 10.10.5. Daarvoor had ik Mountain Lion en nu met Yosemite gaan veel zaken aanzienlijk trager dan voorheen.

Een schaduwsysteem draaien vanaf USB heeft geen zin. Tenminste niet als je de performance wilt testen. Zelfs vanaf een Firewire drive ga je onherroepelijk veel achteruit in performance tov een interne SATA schijf. Als je nog een vrije bay hebt in je Mac Pro zou ik je met klem willen adviseren daar een losse SATA schijf in te doen.

Als je geen losse schijf hebt liggen, maar nog wel een vrije bay hebt, denk dan eens aan het volgende:
    Als momenteel je Mavericks systeemschijf/partitie een SATA harde schijf is, overweeg dan de aanschaf van een SSD. Zelfs als je besluit bij Mavericks te blijven, dan kun je je systeem overzetten op een SSD en dat ga je echt heel hard merken. Als die SSD er dan toch in zit kun je er ook eerst El Capitan op zetten en uitproberen of het je bevalt.

Een 128GB SSD van bv Samsung kost niet veel meer dezer dagen.

Succes, Sipke

Bijdrager
    Sipke

Een laatste variant is om de externe FW schijf opnieuw te formatteren, je systeem daarop over te zetten (maak ook elders nog een goede backup met bv CCC) en vervolgens op je interne HD El Capitan te installeren.

Houd er overigens rekening mee dat El Capitan op dit moment een 0 release is, hetgeen inhoudt dat er nog wel updates volgen. Ik persoonlijk installeer iha pas een nieuw OS bij de .2 of .3 release. YMMV.

Groet Sipke

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.