30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Fried

Willen jullie commentaar leveren op mijn nieuwe site?

Vandaag na veel geploeter (ik ben namelijk geen web-geweldenaar) onze site gelanceerd:

Home

Ik zou graag wat feed-back krijgen van onbevangen mensen, want ik heb al zo lang ertegenaan gekeken dat ik mijn eigen oordeel niet helemaal meer vertrouw.
    Ik heb geprobeerd een duidelijke site te maken die niet al te veel flash-effecten heeft.

Hoe is de performance?
    Hebben jullie nog tips voor verbetering?
    Wat is jullie totaalindruk?

Het was in ieder geval erg leuk om aan te werken, ik ga me in ieder geval meer verdiepen in Flash.

Alvast dank voor jullie commentaar!

Bijdrager
    Denief

Knap gevonden, werkt heel vlot!
    Mooi ontwerp werk ook:)

Doe zo voort

Bijdrager
    KarelWillem

Ik kan niet anders zeggen dan:

LEUK!

Bijdrager
    wjgmspeedy

Een flashsite die goed en snel werkt, zo zie je ze niet vaak.

Bijdrager
    cajun

Zeer creatief! Weer eens wat anders. Een ‘fris’ design. Site draait soepel en snel. Mijn complimenten.

Bijdrager
    jonnie

Mooi werk indd.

8)

Bijdrager
    Syndic

Ziet er gewoon goed uit… creatief, laad snel, mooie typo. 1 miereneukerig dingetje:
    Als je in de portfolio (gedane zaken) zit, heb je rechts een pijltje naar links en rechts, de rechter pijl staat lager dan de linker :wink:

Errug mooi werk in de portfolio ook!

Bijdrager
    dada1958

Niet al te veel Flash zei je? :lol:

Ik vind het idee wel aardig maar ik zette het geluid meteen uit en ik zou me nog eens heel goed over de navigatie buigen, die is niet echt duidelijk…

Bijdrager
    MacBeer

Helder concept. Na verloop van de tijd kunnen de geluidseffecten gaan irriteren, maar hier zou ik niet te zwaar aan tillen.

Verder vind ik het werk in het ‘gedane zaken’ hoofdstuk zeer interessant en veelzijdig (maar dat staat los van de site :lol: )

Bijdrager
    WebJ

Lekker creatief, orgineel en simpel, dat zie je niet vaak meer!

Bijdrager
    thomdebom

goedgekeurd!

En dat van die pijltjes is misschien juist wel leuk, omdat de rest van de site ook een beetje “kris-kras” is (alles een beetje hier en daar geplaatst)

Bijdrager
    XXX

wel leuk gevonden, ik vind de site alleen niet zo handig (geen constante navigatie, ik moet eerst terug naar home, in je portfolio kan ik alleen maar verder bladeren, voor een overzicht moet ik eerst terug naar home en dan weer gedane zaken kiezen), en persoonlijk vind ik het een beetje irritant dat iedere pagina steeds weer opbouwt, de eerste 2 keer vond ik leuk, maar dan wordt het een beetje langdradig. maar wel leuke dingen in je portfolio !

Bijdrager
    pitch

erg geslaagd ! ik vind’t juist leuk dat de pijlen niet helemaal gelijk staan !
    gefeliceteerd ! het geluidseffect voor home is idd een beetje nadrukkelijk aanwezig.

Inactief
    Anoniem

Uitstekend. Niet mijn stijl maar wat kan jou dat schelen.

Het belangrijkste is dat deze site heel helder is en goed werkt. En het werk in je portfolio ziet er heel goed uit!

Je mag blijven :wink:

Bijdrager
    Oupro

Het ziet er inderdaad heel erg fris uit. Werkt snel. En het is een leuk ontwerp.

Ik denk dat je er trots op mag zijn. Je ziet het tegenwoordig niet vaak meer dat mensen zo hun eigen stijl neer durven te zetten. Probeer eens vaker iets te doen. Denk best dat mensen daar interesse in zullen hebben.

Bijdrager
    Eddie

Vindt het niet het ontwerp van de week, maar het werkt snel en je portfolio is uitstekend. Zou de site wel centreren, en ik zou de navigatie verbeteren.

Bijdrager
    Spongebob

leuke site, alleen die geluiden zou ik eruit gooien, de meeste mensen hebben de radio aanstaan of zitten al in een luidruchtige omgeving of willen rustig werken.

Hetzelfde geldt voor alle andere sites met muziekjes en geluidjes: WEG ERMEE! Voor de rest is dit een heel frisse site die goed gemaakt is. Zeker voor iemand die hier geen ervaring mee had. Ga zo door!

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik ben het met Eddie eens… ontwerp is niet fantastico, maar het werkt perfect en lekker snel!
    Ik ben zelfs benieuwd waar je dat geleerd hebt, want zo te horen ben je er niet voor naar school geweest, en heb je ook geen cursus genomen enzo. 8)

Bijdrager
    Fried

Hallo allemaal,

Dank voor de vele reacties, en zo snel!
    Wat me opvalt is dat, behalve dat de meeste mensen het een frisse en snelle site vinden (wat mijn bedoeling was, en dat is dus gelukt!) het geluid en de navigatie nog het meest worden genoemd als voor verbetering vatbaar.

Als je in de portfolio (gedane zaken) zit, heb je rechts een pijltje naar links en rechts, de rechter pijl staat lager dan de linker

Dat is eigenlijk de bedoeling: alle knoppen in de site worden ‘gestempeld’, en dat is dus nooit helemaal recht…

Niet al te veel Flash zei je?
    Ik vind het idee wel aardig maar ik zette het geluid meteen uit en ik zou me nog eens heel goed over de navigatie buigen, die is niet echt duidelijk…

Met niet teveel flash bedoel ik eigenlijk geen eindeloze intro’s met schuivende panelen en vreemde melodietjes. Ik vind het belangrijk als je snel aan je informatie kan komen.

Het geluid vind ik zelf wel functioneel, misschien moet ik een ‘geluid uit’-optie inbouwen. Geldt dit commando dan ook voor movies die je laadt in je hoofdmovie?

De navigatie is bewust een beetje rommelig, maar ik heb toch geprobeerd de knoppen die vaker terugkomen steeds op dezelfde plek te laten verschijnen. Verder vind ik het wel leuk als er hier en daar nog iets te ontdekken valt voor de klikgragen onder ons, zoals de knipperoogjes bij de postzegels (onder de vonk- en spechtknop).

in je portfolio kan ik alleen maar verder bladeren, voor een overzicht moet ik eerst terug naar home en dan weer gedane zaken kiezen

Dit vind ik terechte kritiek, ik zal hier zeker wat aan gaan veranderen.

het geluidseffect voor home is idd een beetje nadrukkelijk aanwezig.

Ik zit erover te denken de ‘home’knop in het begin te laten verschijnen, zodat-ie in de rest van de site niet constant opnieuw moet worden ‘gestempeld’.

Zou de site wel centreren

Heb ik reeds gedaan: goede tip!

Ik ben zelfs benieuwd waar je dat geleerd hebt, want zo te horen ben je er niet voor naar school geweest, en heb je ook geen cursus genomen enzo

Ik heb zo’n 4 a 5 jaar geleden wel een cursus flash gehad, maar dat was toch wel erg ver weggezakt. Met deze basis, door veel te studeren en op het web tutorials te zoeken, en door zelf eindeloos te proberen is het me toch gelukt zover te komen. Maar mijn honger is nog niet gestild… ik wil meer!

Nogmaals dank voor de complimenten en de kritiek. Ik neem het ter harte.

Bijdrager
    michelvdb

Ik ben als niet graficus of ontwerper misschien wel een
    ouwe zeurkous.:D

Waarom niet liever een homepage in goed toegepast html en xml
    waarin je de navigatie en de animaties verwerkt
    dan leuke flash-dingetjes die de weg naar de
    gezochte informatie al te vaak onnodig verlengen.
    De informatie die je wilt overbrengen is het belangrijkste
    en alle leuke plaatjes en animatie zijn slechts aanvulling.

Bied ook de mogelijkheid om het geluid aan of uit te zetten.

Bijdrager
    MacBeer

Over de pijltjes: Wanneer het de bedoeling is om ‘een beetje chaos’ in te brengen en daarom de pijltjes express niet op één lijn te zetten dan moet je dat toch meer overdrijven vind ik.
    Nu ziet het eruit alsof het per ongeluk is gedaan of dat er niet netjes is gewerkt. Dat moet je voorkomen.

Heeft iemand wel eens iets gelezen over ‘Nielsen over websites’? Een artikel waarin hij zegt dat 99% van de Flash sites slecht zijn? (het was toch die Nielsen?).
    Hij laat het voorkomen alsof de gebruiker ontzettend dom is en deze moet alle informatie in hapklare brokjes voorgeschoteld krijgen. Gebruiksvriendelijkheid oke, en het hangt ook af van de aard van de site hoe je je navigatie indeelt. Maar wanneer een reclamebureau zichzelf voorstelt dan mag je toch wel wat geks doen met zoiets als een navigatie. Ik vind niets saaiers dan een reclamebureau dat niet laat zien dat ze inventief en eigenwijs zijn.
    Daarom juich ik een navigatie als deze toe, echter de commentaren bevatten veel nuttige info en het kan geen kwaad om deze nog even te fine-tunen.

Bijdrager
    Syndic
    ”MacBjorn”

Heeft iemand wel eens iets gelezen over ‘Nielsen over websites’? Een artikel waarin hij zegt dat 99% van de Flash sites slecht zijn? (het was toch die Nielsen?).

Yep… Jacob Nielsen om precies te zijn :wink:

Bijdrager
    hansenonline

het is een verademing om wat anders dan de rest te zien, maar ik heb vaak itunes aanstaan als ik achter de computer zit en dan zijn geluidjes niet fijn als je ze niet kan afzetten. verder vind ik de navigatie niet handig, maar ik vind bij een andere site hoort een andere navigatie. mischien kan je wel verschillende knoppen voor de andere delen van je site op de pagina zetten dat je niet drie stappen terug moet om er een opzij te kunnen doen. verder zou je een html pagina kunnen maken voor de mensen die geen flash hebben op de computer(hoorde van een bedrijf dat alle flash plugins en players verboden had omdat iedereen zat te internetten en niet werkte).

daan.

Bijdrager
    michelvdb
    ”Syndic”
    ”MacBjorn”

Yep… Jacob Nielsen om precies te zijn :wink:

Da’s nou typisch een voorbeeld hoe je een informatieve pagina niet moet maken.
    Een doorlopende lap tekst in een corps zo groot dat zelfs een blinde het kan lezen.

Gelukkig bestaat er iets als Tofu om zo’n lap in hapklare brokjes te knippen.

Bijdrager
    ZB-Rob

Simpel, helder, maar het heeft ernstig te lijden onder MMN.

Bijdrager
    tennapel
    ”michelvdb”
    ”Syndic”

[…] Yep… Jacob Nielsen om precies te zijn :wink:

Da’s nou typisch een voorbeeld hoe je een informatieve pagina niet moet maken.
    Een doorlopende lap tekst in een corps zo groot dat zelfs een blinde het kan lezen.

Dat is nu eens pure nonsense. Jij vindt het misschien niet mooi, maar dit is de meest rechtlijnige, meest gebruiksvriendelijke manier om tekst weer te geven in een browser: bijna pure HTML die op werkelijk ieder apparaat dat HTML leest te lezen is! Je kan useit.com lezen op een WAP telefoon als je zo gek bent om dat te willen.

Dat je met een fatsoenlijk ontwerp het geheel wat aantrekkelijker kan maken voor een browser op een computer ben ik helemaal met je eens: line-height, kerning etc. zou het allemaal wat vriendelijker maken, maar je kan zelf je lettergrootte bepalen door de fontsize in je browser aan te passen.

Dat alle webdesigner geilen op onleesbaar kleine lettertjes betekent nog niet dat het daarmee ook leesbaar wordt.

Lees maar eens wat op http://www.iht.com/ Zij hebben een ‘krantenkolom’ oplossing bedacht (technisch heel knap overigens), maar het leest op een scherm toch niet echt lekker. Vergroot vervolgens de pagina maar eens in Safari –> helft van de tekst valt weg.

Bijdrager
    Fried

Simpel, helder, maar het heeft ernstig te lijden onder MMN

Ik ben het niet helemaal met je eens:

De knoppen die belangrijk zijn zijn tekstueel, voor iedereen is duidelijk wat er bedoeld wordt.

De knoppen die minder belangrijk zijn tonen hun inhoud als je eroverheen gaat met je muis.
    Bijvoorbeeld bij de portfolio: ik denk dat het voor de gemiddelde bezoeker helemaal niet uitmaakt wat voor bedrijven onder de knoppen zitten, die beginnen gewoon ergens te klikken.
    Voor de enkeling die het wel belangrijk vindt is er de mogelijkheid een specifiek bedrijf te zoeken door even te checken via het roll-over-effect.
    Ik vond de eenvormigheid en het concept bij die knoppen belangrijker dan de directheid van informatie.

Dus op zijn minst is het woordje ‘ernstig’ in je opmerking wat overdreven.

Het is wel zo dat deze site van een ontwerpkantoor is, waar vorm en presentatie misschien wel belangrijker zijn dan de inhoud. Bij een site waar de inhoud zeer belangrijk is zou ik de vorm van de site helemaal in dienst stellen van de inhoud. Als er dan sprake zou zijn van MMN (Mystery Meat Navigation) zou ik het helemaal met je eens zijn.

Trouwens, Vincent Flanders, die het artikel over MMN geschreven heeft, heeft wel een hele platte manier om naar web design te kijken: ’Web design is not about art, it’s about making money'
    Ik hoop dat het toch ook te maken heeft met kunst, en het plezier dat je kunt beleven aan het kijken naar een pagina waar de navigatie misschien niet glashelder is, maar waar wel wat te ontdekken is.

Bijdrager
    dada1958

En zo wordt dit toch een hele interessante discussie, wordt de essentie van webdesign blootgelegd.
    De surfer is genadeloos, als iets te lang laadt dan wordt het weg geklikt, als de navigatie niet consistent is en je verdwaalt idem dito. Nielsen passeert natuurlijk de revue, wat deze goeroe poneert is net zo controversieel als de materie zelf.
    Nog steeds beschouw ik ‘Webdesign in de praktijk’ van Peter Kentie als een standaardwerk.

Begrijp me niet verkeerd, de site zit visueel heel sterk in elkaar, maar behoeft zeker nog het één en ander aan schaafwerk.

Bijdrager
    tennapel
    ”Fried”

Simpel, helder, maar het heeft ernstig te lijden onder MMN

Ik ben het niet helemaal met je eens:

De knoppen die belangrijk zijn zijn tekstueel, voor iedereen is duidelijk wat er bedoeld wordt.

De knoppen die minder belangrijk zijn tonen hun inhoud als je eroverheen gaat met je muis.
    Bijvoorbeeld bij de portfolio: ik denk dat het voor de gemiddelde bezoeker helemaal niet uitmaakt wat voor bedrijven onder de knoppen zitten, die beginnen gewoon ergens te klikken.

Waarmee je dus aangeeft dat die onderdelen er eigenlijk helemaal niet toe doen; dat het puur een ‘knop’ is die er voor de ‘feel’ van de site bijstaat en dat je eigenlijk helemaal niet wilt dat de bezoekers van je site naar de portfolio gaan en het werk van het/jouw bureau bekijken?

Als je geen content onder de knop zet is het eigenlijk ook wel ok?

Ik denk dat je referentiekader een beetje fout is. Heel veel designers nemen Nielsen niet serieus, maar ze gaan gemakshalve er aan voorbij dat hij bijna altijd zijn conclusies trekt op basis van praktijkonderzoek: ‘willekeurige’ gebruikers wordt gevraagd om een bepaalde site of sites te gebruiken en daar wordt onderzocht wat de hinderpalen zijn. Dat jij als webdesigner, veel-surfer en internet grootgebruiker (en de meeste mensen om je heen) goed snapt wat er onder zo’n knop moet zitten op een willekeurige site betekent nog niet dat je gemiddelde potentiele opdrachtgever dat ook doet.

Je zou eens met een laptopje de stad in moeten gaan en aan willekeurige passanten moeten vragen om het portfolio van je site te bekijken. Ik heb 1 keer zoiets gedaan voor een e-commerce site waarvan ik de logica ontworpen had en dan vallen de schellen van je ogen. Mensen klikken op knoppen die er als knop uitzien en waar een tekst op staat, anders haken ze al snel af.

Voor een e-commerce site is dat natuurlijk belangrijk, voor de site van een ontwerpbureau wat minder, maar waarom je potentiele klanten afschrikken? Komen jullie om in het werk?

Vincent Flanders heeft met zijn MMM enorm gelijk, tot groot chagrijn van veel ontwerpers. In the end it is your call: als studie na studie blijkt dat het gebruikers afschrikt en dat dit je dus opdrachten zou kunnen schelen — in het grote plaatje: weinig opdrachtgevers zullen alleen op basis van de website je een opdracht gunnen; potentiele opdrachtgevers kunnen wel afknappen op je website en je dus al niet meenemen in het offerte traject — dan moet je zelf maar bepalen of je dat voor lief neemt of de gok neemt dat jij het toch beter weet dan alle Flanders en Nielsens van deze planeet opgeteld.

Bijdrager
    Fried

Waarmee je dus aangeeft dat die onderdelen er eigenlijk helemaal niet toe doen; dat het puur een ‘knop’ is die er voor de ‘feel’ van de site bijstaat en dat je eigenlijk helemaal niet wilt dat de bezoekers van je site naar de portfolio gaan en het werk van het/jouw bureau bekijken?

Als je geen content onder de knop zet is het eigenlijk ook wel ok?…

…dan moet je zelf maar bepalen of je dat voor lief neemt of de gok neemt dat jij het toch beter weet dan alle Flanders en Nielsens van deze planeet opgeteld.

Dat is niet wat ik bedoel. ik probeer het uit te leggen. Neem mijn site als voorbeeld, ik heb geprobeerd gelaagdheden aan te brengen:

-De zaken die iedereen meteen moet kunnen vinden hebben een grote knop met tekst.

-De zaken die voor zich spreken (de knoppen 1, 2, 3 enz bij de portfolio) hebben bij de roll-over extra informatie die voor de gemiddelde kijker geen betekenis hebben, maar voor iemand die gericht een project zoekt wel handig is

– De zaken die wat mij betreft niet persé gezien hoeven worden zijn verborgen achter plaatjesknoppen (onze portretten onder de ronde vonk- en specht-knop). Wat ik daarmee wil bereiken is een soort verrassingseffect bij diegene die het allemaal interessant genoeg vond om hier en daar op te klikken. Zie het als een klein presentje of een easter-egg.

– De knoppen bij de routebeschrijving (1 tm 5) vind ik zelf een twijfelgeval. Ik heb vanwege de vorm gekozen voor de 1,2,3,4,5 knoppen en daarmee inderdaad de duidelijkheid bewust opgeofferd. Mijn idee daarbij is dat diegene die een routebeschrijving persé wil hebben wel de (zeer kleine) moeite zal nemen iets verder te kijken dan zijn neus lang is.

Op deze manier heb ik ervoor gekozen sommige knoppen belangrijker te maken dan andere. Hiermee ga ik misschien tegen de theorie in, maar het is wel een bewuste keuze.
    Verder denk ik dat de navigatie voor de meeste mensen meteen te begrijpen is, al is-ie niet conventioneel. Bovendien ga ik n.a.v. de commentaren die ik van iedereen gekregen heb nog schaven waardoor sneller van plek naar plek genavigeerd zal kunnen worden.

Soms moet je kiezen tussen super-eigenwijs en super-gebruiksvriendelijk.
    Ik heb geprobeerd er ergens tussenin te gaan zitten. Hierdoor zullen sommige mensen niet kunnen vinden wat ze zoeken –al denk ik dat dat wel meevalt– maar andere mensen zullen zich misschien deze site herinneren als iets wat anders is dan de rest, en misschien wel leuker.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.