9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    qazwsxedc

Willekeurige piep 13″ MacBook + vragen 13″ MacBook Pro

Hallo,

Een tijdje terug is de harde schijf in mijn MacBook (2 jaar oud, wit, 2.0 Ghz, 2 GB) gecrashed en deze heb ik vervangen door een 250 GB schijf (Western Digital Scorpio WD2500BEVS). Nu merk ik dat als het helemaal stil is ik af en toe een geluidje uit de laptop hoor komen op de plek waar de HD zit. Niet een tikje als in ‘ik ga het straks begeven’, maar een korte, vrij zachte, regelmatige, hogere ‘tik’. Verder komt er af en toe een behoorlijke interne-speaker-beep uit de laptop, een paar willekeurige tonen. Dat gebeurt eens in de paar dagen. Het gebeurde net weer en ik ben zeker dat het uit de laptop komt. Via Google vind ik dat dit ‘te maken zou kunnen hebben met de harde schijf’, maar nergens een duidelijk aanwijsbare reden.

Mijn vraag is: wat kan ik hieruit concluderen? Is deze HD het na een paar maanden al weer aan het begeven? Zit er iets anders niet goed? Kent iemand die piepjes?

Verder ben ik aan het kijken voor een nieuwe 13″ MBP om de MacBook te vervangen. Hierbij liep ik tegen de volgende zaken aan:

1) Is bij een nieuwe 13″ MBP het geheugen makkelijk zelf te upgraden? Ik vind 90 euro voor de upgrade van 2 naar 4 GB vrij prijzig en druk het er zelf voor de helft in. Online kon ik niet een duidelijke manual vinden voor dit nieuwe model met vaste accu en dat hele ding openschroeven zoals ik ergens zag lijkt me niet de bedoeling.

2) AppleCare via eBay: een goed idee? Voor een 13″ MBP kost het maar 1/3e van de prijs hier en bij dingen die ‘te mooi om waar te zijn’ zijn gaan er bij mij altijd alarmbellen rinkelen.

3) Op mijn 24″ Dell scherm zit een normale DisplayPort aansluiting. Apple gebruikt een andere, niet standaard, mini-DisplayPort aansluiting, maar ik vind nergens een Nederlandse webshop met een kabel van mini-DisplayPort naar gewone DisplayPort. Het enige bruikbare is deze, maar dat wordt met verzenden naar Nederland weer een prijzig verhaal:
    http://estore.circuitassembly.com/products/Mini-Displayport-to-Displayport-Adapter-Cable.html?products_id=287

Iemand enig idee hoe ik mijn scherm via DisplayPort aan kan sluiten? Het lijkt me niet dat ik de enige ben die hier tegenaan loopt.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

:)

Bijdrager
    ChrisKerel
    Bijdrager
    1984

Power On Self-Test Beep Definition – Part 2
    1 beep = no RAM installed
    2 beeps = incompatible RAM types
    3 beeps = no good banks
    4 beeps = no good boot images in the boot ROM (and/or bad sys config block)
    5 beeps = processor is not usable

Bijdrager

Voor vraag 2:
    Zelf heb ik het voor mijn vorige MBP ook gekocht via e-Bay en dat is goed bevallen. Mijn MBP is verkocht en de nieuwe eigenaar had de Apple Care niet nodig omdat hij zelf ging knutselen aan de notebook. Ik heb nog contact gezocht met de verkoper op E-Bay om de factuur te achterhalen (moet je overdragen als je Apple Care over wil dragen). De factuur kreeg ik netjes via de mail binnen:)

Ik zelf ben dus zeer tevreden over de aankoop via E-Bay maar let wel op of de verkoper al een goede bekende is met en veel reviews etc. Garantie kan niemand je natuurlijk geven…..

Mijn verkoper is trouwens: 480sherry

Bijdrager
    qazwsxedc

@ChrisKerel: Bedankt! Helemaal niet aan gedacht om zoiets via YouTube te zoeken. Ziet er eenvoudig uit en is snel bespaard.

@1984: Ik heb de piepjes niet bij het opstarten, maar gewoon willekeurig terwijl ik erop werk. Heel vreemd, echt zo’n PC-speaker geluid.

@[email protected]: Bedankt! Het zit zoals ik al gelezen had wel goed. Fijn dat je de verkoper er even bijgezet hebt. Dan zoek ik die ook gewoon op of koop het bij iemand anders met een goede feedback.

Bijdrager
    maartenbrinkerink

@nielsr: Dit probleem lijkt op wat ik nu ervaar met mijn Macbook Pro 13″: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=151429&highlight=

Bijdrager
    qazwsxedc

Bedankt voor het linkje naar jouw topic, dat zou het dus wel eens kunnen zijn. Het is duidelijk een ander geluid dan je hoort wanneer een harde schijf op het punt staat om het te begeven. Het gekke is dat ik het op dit moment niet hoor. Zodra ik het weer hoor zal ik de Sudden Motion sensor even uitschakelen via de terminal en kijken of het daaraan ligt. Helemaal niet aan gedacht dat het dat ding zou kunnen zijn.

Zouden de harde piepen via de ingebouwde speaker daar ook mee te maken kunnen hebben?

Bijdrager
    maartenbrinkerink

Laat even weten wat je ervaringen zijn. Over die piep durf ik niet zo goed iets te zeggen. Ik heb dit namelijk slechts 1 of 2 keer gehad, terwijl het ‘tikken’ veel vaker voorkomt.

Bijdrager
    qazwsxedc

Geen last meer gehad in de afgelopen dagen. Mocht ik iets te melden hebben dan laat ik het wel horen hier.

Verder bestel ik denk ik volgende maand een 13″ MBP, inclusief 4 GB geheugen, AppleCare en een mini-DisplayPort -> DVI adapter. Zelf weer gaan prutsen met geheugen (besparing van effectief 2 tientjes) en eBay (iets grotere besparing, maar wel weer gedoe omdat ik dat nog nooit eerder gebruikt heb) heb ik geen zin in:wink:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.