30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Patweb

Wil 2 WIFI netwerken : KPN experia, 2x airport

Hallo allemaal,

Ik wil graag een extra wifi netwerk, 1 privé en 1 zakelijk.

Ik heb een KPN experia box, daar aan een Airport (oud model) heb deze in brugmodus staan en hier mijn wifi en camera’s op aangesloten.
    nu heb ik nog een airport (oud model) en wil hier een extra wifi punt van maken (zakelijk)
    Heb deze in brugmodus staan en aan de airport gehangen, een netwerk aangemaakt maar nu staat hij in mijn mac airport overzicht tussen de modem en airport in en het signaal van het 2e netwerk lijkt het beter te doen als de eerste.

Weet iemand hoe dit komt, en wat ik hier aan kan doen?

Bijdrager
    IGBA

Even terug naar het begin. Twee wifi-netwerken aan dezelfde Experiabox? Wat zou daar het voordeel van moeten zijn? Die zitten elkaar alleen maar in de weg, en uiteindelijk gaan de data door een en dezelfde kabel…

Bijdrager
    Q-collective

Je kunt beide Airports ook in DHCP&NAT zetten endan voor je zakelijke klanten een gastnetwerk aanmaken. Via het gastnetwerk heb je enkel internet toegang en kun je niet de apparaten zien of de Airport aansturen.

Bijdrager
    Patweb

Even terug naar het begin. Twee wifi-netwerken aan dezelfde Experiabox? Wat zou daar het voordeel van moeten zijn? Die zitten elkaar alleen maar in de weg, en uiteindelijk gaan de data door een en dezelfde kabel…

Prive en zakelijk apart

Je kunt beide Airports ook in DHCP&NAT zetten endan voor je zakelijke klanten een gastnetwerk aanmaken. Via het gastnetwerk heb je enkel internet toegang en kun je niet de apparaten zien of de Airport aansturen.

Had met 1 airport een gastnetwerk gemaakt, dit werkte niet.
    Nu in DHCP en NAT gezet en slaan alle 2 op geel (geel lampje ipv groen)

Bijdrager
    Q-collective
    Patweb op 07 oktober 2017

Dat werkt ook niet in de brugmodus. Dan is de Airport afhankelijk van het modem voor ip adressen en maakt het zelf geen ip adressen aan (dat is wat bedoeld wordt met “brugmodus”).

Nu in DHCP en NAT gezet en slaan alle 2 op geel (geel lampje ipv groen)

Ga naar het Airport Configuratieprogramma, selecteer de Airport, klik op de melding “dubbel gebruik van NAT” en dan “negeer”.

Bijdrager
    fred44nl

als je “dubbele NAT” hebt, dan kan het ene netwerk nog steeds bij het andere.
    alleen het andere kan niet bij het ene:)

Bijdrager
    Patweb

Ga naar het Airport Configuratieprogramma, selecteer de Airport, klik op de melding “dubbel gebruik van NAT” en dan “negeer”

Kan dit niet in mijn Airport vinden “dubbel NAT” !
    1e werkt weer, 2e staat nog op geel en zie ik even niet meer in het programma, ook niet na de reset knop 10 sec interesse drukken

Bijdrager
    Q-collective

Bel even met Apple op 0800 0201 581. Het is dan waarschijnlijk in vijf minuten opgelost.

Bijdrager
    McPim
    Patweb op 07 oktober 2017

Ik zou me hier op richten i.p.v. gedoe met 2 Airports, 2x een DHCP server en kans op interfererende netwerken. Eén Airport met een gastnetwerk voor je zakelijke verbinding, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Dus: wat ging er mis bij het aanmaken van een gast-netwerk? Als de Airport in brugmodus staat zoals Q-collective zegt moet dat lukken.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  McPim.

Bijdrager
    vuurvreter

@patweb

“Prive en zakelijk apart”

Leg dit eens uit waarom dit zo belangrijk/noodzakelijk is?
    Want nogmaals, het internet verkeer gaat namelijk (zoals eerder gemeld) door het zelfde draadje naar buiten.

Bijdrager
    erwinde

Wat je wil gaat nooit lukken met consumenten apparatuur. Als je werkelijk 2 gescheiden WIFI netwerken wilt, die onderling niet kunnen communiceren kan dat door 2 vlans te gebruiken die door middel van een router naar je modem gaan. Een zakelijk wifi accesspoint kan dan voor elk vlan een apart wifi netwerk aanmaken. Evt. kan dat ook bedraad dan gescheiden voor voor het zakelijke en privé netwerk. Ik gebruik een dergelijke configuratie op dit moment thuis ook om zakelijk, privé en gasten verkeer apart te houden.

Benodigheden:

– modem in bridge modus (mag dus geen router functie vervullen)
    – Router welke een goed configureerbare firewall heeft en vlan ondersteuning
    – wifi accesspoint dat vlans ondersteund.
    – evt. een switch met vlan ondersteuning voor bedrade aansluitingen

en niet te vergeten een expert met de nodige kennis van zaken om het allemaal te configureren. Onderschat dat niet, het vereist diepgaande kennis van zaken om dat te doen. In de basis maak je een router-on-stick (ook wel one-armed-router genoemd) configuratie. Google kan je daar meer over vertellen.

Ik gebruik zelf een Ubiquity Edge router Light met Ubiquity WIFI access points en een paar switches met vlan ondersteuning, alles gekoppeld aan mijn adsl lijn via een Draytek modem. Die combinatie geeft max. 4 verschillende wifi netwerken op 2.4GHz en 4 stuks op 5 GHz. Uiteraard kan een en ander ook met apparatuur van andere merken.

Op deze manier heb ik o.a. een wifi netwerk voor niet vertrouwde apparatuur zoals smart-tv enz. (zodat die niet bij mijn server kan) en een netwerk voor gasten (met alleen toegang to internet, beperkte snelheid, en geen toegang tot mijn andere apparatuur.

Nogmaals, het is bepaald niet triviaal om zoiets op te zetten. Het vereist kennis van de router (command line meestal), het ontwerpen van firewalls enz. Zorg dat je de benodigde kennis op de een of andere manier in huis hebt, voordat je geld investeert in apparatuur!

Bijdrager
    Patweb

OK !!! Het leek zo simpel ?
    Dus de klanten in de kapsalon (achter in de tuin) gewoon het huis wifi netwerk laten gebruiken?

De airport 2 werkt weer, hij schakelt nu op DHCP en hetzelfde netwerk.
    zo laten of de 2e airport gewoon weghalen?

Bijdrager
    vuurvreter

Gewoon een gasten netwerk maken “Kapsalon de verknipte schaar” en klaar ben je.
    Hoe moeilijk wil je het hebben?

Bijdrager
    McPim
    erwinde op 07 oktober 2017

Wat je wil gaat nooit lukken met consumenten apparatuur. Als je werkelijk 2 gescheiden WIFI netwerken wilt, die onderling niet kunnen communiceren kan dat door 2 vlans te gebruiken die door middel van een router naar je modem gaan.

Jawel hoor :wink: . Wat jij allemaal doet (4 WiFi netwerken, ook bedraad gescheiden, bandbreedte limiet etc) kan uiteraard niet met een Airport. Maar wat Patweb wil, 2 gescheiden WiFi netwerken, kan prima met één Airport. Die 2 WiFi netwerken op een Airport (‘normaal’ en ‘gast’) zijn wel degelijk gescheiden. Ze krijgen hun eigen IP range van de AE (een soort VLAN dus) en je kunt op geen enkele manier op het lokale netwerk als je met het gast-netwerk verbonden bent. Ik denk dat jouw oplossing een beetje ‘overkill’ is voor @patweb.

Bijdrager
    Patweb

Ok mensen,
    Ik hoorde dat een gastnetwerk niet werkt niet een airport (brugmodus)
    Moet ik dan een netwerk aanmaken op de 2e en deze niet in brugmodus brengen op een of andere manier?

Bijdrager
    McPim

Probeer het eens met één Airport, die niet in brugmodus staat (DHCP/NAT dus), en maak daar je gastnetwerk op aan. Dat zou moeten werken, je hebt die 2e Airport dan helemaal niet nodig en je probleem is opgelost.

Bijdrager
    Patweb

Probeer het eens met één Airport, die niet in brugmodus staat (DHCP/NAT dus), en maak daar je gastnetwerk op aan. Dat zou moeten werken, je hebt die 2e Airport dan helemaal niet nodig en je probleem is opgelost.

Bij het aanmaken van een gastnetwerk krijg ik een foutmelding:

Ongeldige waarde
    Het opgegeven DHCP-bereik conflicteert met het WAN-IP-adres van je basisstation.

Bijdrager
    McPim

Heb even geen AE online, maar meen me te herinneren dat je ook een ander DHCP bereik kunt kiezen?

Bijdrager
    Patweb

Bij tab blad “Internet” kan ik kiezen DHCP of Statisch of PPPoe
    Bij “netwerk” DHCP/NAT of brugmodus

of bedoel je dat niet?

Bijdrager
    McPim

Nee, ik bedoel een ander DHCP bereik kiezen voor je gastnetwerk want dat is de foutmelding. Dat staat hier of hier, het eerste keuzevakje achter ‘Guest Network DHCP Range’. Kies daar een andere range dan je nu hebt staan (bv ‘172.16’ kiezen als er nu ‘192.168’ staat of andersom). Lukt dat?

Bijdrager
    Patweb

Ik krijg dit te zien:

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  Patweb.

Bijdrager
    McPim

Kijk bij netwerkopties, daar kun je het DHCP bereik van je gastnetwerk vinden (plaatje van mijn eerste link).

Bijdrager
    Patweb

gevonden, dan een nieuw DHCP reservering aanmaken (gastennetwerk) en dan?

Bijdrager
    McPim

Dan kijken of de foutmelding wegblijft :wink:

Bijdrager
    Patweb

“Het opgegeven DHCP-bereik conflicteert met het WAN-IP-adres van je basisstation.”

Bijdrager
    McPim

Wat stond er eerst en wat heb je nu gekozen? Als het goed is zijn er drie opties (‘10.0’, ‘172.16’ en ‘192.168’). Krijg je bij alle 3 de mogelijkheden deze foutmelding?

Bijdrager
    Patweb

Bijdrager
    Patweb

ja bij netwerk opties krijg ik bij alle 3 de foutmelding
    Ik pas dan verder niks aan bij DHCP reserveringen heh

Bijdrager
    Patweb

Foutmelding is weg !!
    Ik moest natuurlijk de DHCP reserveringen ook wijzigen !
    Super bedankt zover !

Kreeg alleen de foutmelding “dubbele NAT” en heb op negeer geklikt zoals eerder hier besproken

Bijdrager
    Patweb

Het werkt !!!
    Top man ! Super bedankt nogmaals !!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.