4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    HJBosch

Wijzig Finder onderdelen niet-alfabetisch

Beste Apple gebruikers,

Ik heb een probleempje met het benamen van mijn vakantiefoto’s. Deze foto’s zijn op meerdere camera’s gemaakt, dus de codes van deze afbeeldingen lopen (na het bij elkaar voegen van alle foto’s en verschillende camera’s) door elkaar.

Ik heb bijvoorbeeld de foto’s op datum gerangschikt, waarbij dit de eerste paar foto’s zijn:

DSC_97
    DSC_103
    DSC_98

Zodra ik de foto’s wil benamen naar:

Vakantiefoto-1
    Vakantiefoto-2
    Vakantiefoto-3

Gaat het fout in automater, hij zet ze er namelijk als volgt in:

DSC_97
    DSC_98
    DSC_103

Hoe kan ik dit voorkomen? IK heb de afbeeldingen in de Finder map in de weergave ‘pictogrammen’ staan, maar zodra ik deze op ‘lijst’ zet, gaan ze weer naar de ‘alfabetische’ volgorde.

Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden!

Bijdrager
    tarun

Met iPhoto kan je foto’s makkelijk exporteren zoals jij dat wilt. Met Automator zal dat meer moeite kosten. Allereerst moet je zorgen dat de map met foto’s op datum gerangschikt is. Daarna Automator opdracht geven voor de naamswisseling. Of dat goed gaat moet je zelf proberen.

Bijdrager
    Ir.Bob

Veel mensen gebruiken gebruiken voor het hernoemen van bestanden A Better Finder Rename of NameChanger. Voor foto’s zou ik zelf altijd de voorkeur geven aan een voor foto’s geoptimaliseerde tool in plaats van de Finder. Denk aan iPhoto, Aperture, Lightroom, of zelfs Picasa en Adobe Bridge. Deze zijn handiger in gebruik dan de Finder als het om foto’s gaat.

Als alternatief kan je Automator gebruiken, maar zet dan de Sort Finder Items actie voor de Rename actie.

Inactief
    Anoniem

Gooi alles in iPhoto, en beheer je foto’s daar. Geen geklooi in de Finder, en je kunt ze rangschikken en organiseren zoals jij dat wilt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.