5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Ed Mokum

Wifisnelheid slecht MacBook Pro

Ik heb een 13 inch MacBook Pro (met Touch bar) van 2,5 jaar oud. Sinds enkele maanden ervaar ik zeer wisselende snelheden via wifi. De snelheid varieert heel erg van bijna 0 (of niets) tot fullspeed gelijk aan mijn Ziggo internetabonnement (250/25). Ik heb een Connectbox modem van Ziggo en dat staat op ca. 2 meter van de plek waar ik mijn MacBook meestal gebruik. Het vreemde is dus dat het zo ongelooflijk varieert. Soms is er dus gewoon niks aan de hand terwijl een kwartier later ofzo het weer waardeloos is. Het ligt ook niet aan Safari, want andere browsers geven hetzelfde resultaat. Ik moet ook vaak, wel enkele keren per dag, de Wifi op m’n MacBook uit- en weer aanzetten omdat hij het niet meer doet.

Met andere apparaten (een Windows laptop, of bijvoorbeeld een iPhone) haal ik wel altijd een constante en maximale internetsnelheid via de wifi. Je zou dus denken dat het niet aan het modem ligt. Geen enkel ander apparaat in huis dat via wifi met hetzelfde modem is verbonden geeft problemen.

Ik heb geen idee meer waar ik het probleem moet zoeken. Heeft iemand suggesties of een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door Ed Mokum.
    Bijdrager
    EagerB0bNerd

Probleem ligt dus (waarschijnlijk) bij je MBP.

Dan kan het twee dingen zijn: software of hardware. Als je de optie toets indrukt en dan naar het WIFI icoon in je menubalk gaat krijg je een extra menu met daarin extra items “open wifiprobleemoplossing”. Daar kan je eens kijken. Moet wel zeggen dat ik er zelf nooit iets bruikbaars heb uitgehaald.

Wat je ook nog kan proberen is een extra gebruikersaccount aanmaken op je MBP en van daaruit eens proberen. Als je daar geen problemen hebt zit het probleem in je eigen gebruikersaccount en zou je eens kunnen proberen een nieuwe installatie te doen en kijken of dat helpt.

Bijdrager
    polansky

Alt toets ingedrukt houden en klikken op het WIFI icoontje.

Je kunt dan voor jouw wifi netwerk alle informatie zien die betrekking heeft op je MBP en of je op 2.4 of 5ghz zit.
    Wifi problemen kunnen door veel dingen veroorzaakt worden. Soms helpt het ook om je router opnieuw op te starten.

Bijdrager
    inktvis75

Om mee te beginnen zou ik eens kijken naar ge├»nstalleerde antivirus software, 3th party firewall/security software. Zijn ze nog up-to-date? Wat gebeurd er als je ze uitschakelt? Over t algemeen ben ik trouwens niet zo’n fan van die ingebouwde wireless AP’s op die multimedia boxes. Ze willen weleens merkwaardig doen in onderhandelingen met allerlei apparatuur, en qua security updates is ’t vaak ook niet best gesteld. Ik kies liever voor losse access points van Ubiquiti of de Linksys Velop serie (ja ik weet ‘t, mesh heeft soms een slechte naam maar voor de meeste toepassingen is ’t prima), maar zelfs de erg goedekope tp-links zijn vaak een betere keuze…

Wat je nog meer kunt doen, disconnect, en connecteer opnieuw. Wacht een paar minuten. Dan vervolgens vanuit een terminal:

cd /tmp

sudo sysdiagnose -f dumplog.tar.gz

tar xf dumplog.tar.gz

navigeer via de finder naar /tmp en open het bestand system_logs.logarchive, dubbelklik en filter op eapolclient

zoek naar warnings en errors

Bijdrager
    GoeieDag
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.