30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)
  • Q:
    Bijdrager
    J-peters

Wifi wordt geknepen door MacMini

Hallo, ik kocht een MacMini (2019) die was afkomstig uit de USA. Alles werkt, maar ik verlies regelmatig mijn wifi verbinding. Speedtest zegt 200mb/s up en down zoals mijn abbo omschrijft.  Maar de MacMini pakt een test server in Speedtest.net uit Zuid Amerika en de snelheid blijft hanger op 5 á 10mb/s. Weet iemand of je die settings kunt aanpassen of resetten? Ik heb ook geen idee welk onderdeel tegen Speedtest ‘zegt’ dat ik ergens anders zit.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mijn iPhone en MacBook Pro geven allebei rond de 200 mb/s dus aan de wifi aansluiting ligt het niet.

Bijdrager
    fred44nl

doe es een speedtest via de website van jouw provider.

Bijdrager
    KarelWillem

Ehm… ‘Wijzig server‘ doet geen lichtje branden?

Bij mij varieert het van Voorthuizen tot Amsterdam. En dat kan soms flink schelen inderdaad.

Je moet je apparaten uiteraard ook vergelijken als je dezelfde testserver gebruikt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    KarelWillem

fred44nl op 27 november 2019 om 12:14
    doe es een speedtest via de website van jouw provider.

Vrijwel alle providers maken gebruik van dezelfde speedtest.

Ze gooien er alleen (soms) een ander jasje omheen.
    T-Mobile kiest bij mij b.t.w. Den Haag, en zo zit ik opeens 200 Mbit/s lager. .:)

Bijdrager
    fred44nl

en anders probeer je deze es:

https://www.dslreports.com/speedtest

Bijdrager
    KarelWillem

Gewoon een server in je buurt kiezen. Zo moeilijk is het niet.

Speedtest.net is gewoon de beste snelheid-tester die er is.

B.t.w. klinkt het ‘ik verlies regelmatig mijn wifi verbinding‘ serieuzer dan de verkeerde gekozen server. Maar misschien denk je dat alleen omdat die snelheid zo laag wordt aangegeven(?)

Bijdrager
    Shmoo

Wat veel interessanter is. WAAROM denkt die speedtest website dat hij aan de andere kant van de wereld zit. Zo moeilijk is dat niet om iemands (land)locatie te grijpen, dat gaat echt niet vaak fout.

Mogelijk een VPN of extra privacy tools en al dat soort B.S geïnstalleerd op die Mac mini. ?

Bijdrager
    KarelWillem

Wat veel interessanter is.

Wat ook interessant is.

Bijdrager
    J-peters

Beste allemaal bedankt voor jullie reacties;

Mijn eigen bericht teruglezend zie ik dat ik veel duidelijker had moeten zijn. Mijn excuses.

De genoemde MacMini is van de laatste generatie, maar komt uit Amerika. Ik noem dat omdat de wifi snelheid vre-se-lijk laag is, terwijl mijn MacBook Pro en mijn iPhone beiden op dezelfde locatie rond de 200mb/s halen.

De MacMini haalt 10-15mb/s en lokaliseert binnen Speedtest.net een  server in Amerika. Heeft dat iets te maken met de netwerksettings en zou dat de reden van de (veel te trage) wifi snelheid?

Bijdrager
    KarelWillem

Nou, eerst even een andere server in Nederland selecteren dus. .;)

Is de WiFi snelheid dan nog steeds laag, dan kun je eens kijken of er niet per ongeluk wat DNS servers zijn ingesteld.

Als je die DNS weghaalt, of daar hetzelfde invult als op de andere Macs, dan moet de snelheid ook (vrijwel) gelijk zijn.

Bijdrager
    lord anubis

<p class=”cite”>KarelWillem op 27 november 2019 om 13:50</p>

Wat veel interessanter is.

Wat ook interessant is.

Ik vind het andere toch ook interessanter. ;P

Zijn netwerk instellingen van zijn mac belangrijker voor een goed verbinding dan een speedtest. Misschien dat zijn DNS niet naar zijn provider of modem wijst.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat zeg ik. (Zie boven je). .:)

Bijdrager
    lord anubis

He toch. Je was iets eerder.

Maarre DNS heeft niets met Wifi snelheid te maken.

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>KarelWillem op 27 november 2019 om 14:29</p>
    Nou, eerst even een andere server in Nederland selecteren dus. .;)

Is de WiFi snelheid dan nog steeds laag, dan kun je eens kijken of er niet per ongeluk wat DNS servers zijn ingesteld.

Als je die DNS weghaalt, of daar hetzelfde invult als op de andere Macs, dan moet de snelheid ook (vrijwel) gelijk zijn.

Bedankt weer.

We komen iets verder. Mijn MacBook heeft exact dezelfde netwerkinstellingen (wat ik kan terugvinden tenminste) als de MacMini en haalt op dezelfde locatie 200mb/s, en kiest bij Speedtest automatisch de server in Harderwijk of Amsterdam. De MacMini gaat steeds naar Zuid Amerika toe.

En dus twijfel ik of een MacMini uit de USA niet ergens staat ingesteld op dat continent, waardoor hij steeds een server in de USA kiest.

Ik weet dat het voor Speedtest alleen geldt, maar het is wel een vreemde gewoonte als mijn MacBook Pro en iPhone wel iets lokaals kiezen en de juiste download en upload snelheid halen.

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>Shmoo op 27 november 2019 om 13:11</p>
    Wat veel interessanter is. WAAROM denkt die speedtest website dat hij aan de andere kant van de wereld zit. Zo moeilijk is dat niet om iemands (land)locatie te grijpen, dat gaat echt niet vaak fout.

Mogelijk een VPN of extra privacy tools en al dat soort B.S geïnstalleerd op die Mac mini. ?

Hoi, dit is niet het geval.

Bijdrager
    nnsa

Landinstellingen goed ingesteld ?
    DNS serverinstellingen van NL provider ?
    Malware bytes gedraaid ?

Bijdrager
    lord anubis

Maak niet uit hoe je je mac kwa land of locatie configureer. Je DNS bepaald alleen waar het de benodigde server adressen vandaan haalt. De rest gaat via dat gegeven( lees als verkregen ) adres.

Hoe weet je dat je je wifi verliest?

Is je wifi adres van macbook dezelfde als je macmini? Heeft je modem meerdere wifi setup’s?

Zet ze naast elkaar en kijk of je alsnog je wifi verbinding verliest.

Zet onder wifi instellingen( systeem voorkeuren ) het wifi  icoon in de menu bar aan.Klik daarop met ‘alt’ toets ingedrukt en vergelijk beide. Onder je huidige wifi verbinding staan verbinding data. Nog steeds exact hetzelfde?

Bijdrager
    KarelWillem

J-peters op 27 november 2019 om 14:42

En dus twijfel ik of een MacMini uit de USA niet ergens staat ingesteld op dat continent, waardoor hij steeds een server in de USA kiest.

Ik lees nog steeds niet dat je zelf een server in de buurt hebt gekozen. En zolang je dat niet doet…

Bijdrager
    nnsa

Staat de router wel goed ingesteld ?
    Server wordt gekozen op basis van (extern) IP-adres.

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>KarelWillem op 27 november 2019 om 15:36</p>

J-peters op 27 november 2019 om 14:42

Ik lees nog steeds niet dat je zelf een server in de buurt hebt gekozen. En zolang je dat niet doet…

Sorry Karel Willem, ik heb ook geprobeerd een server in A’dam of Harderwijk te kiezen. Maar de snelheid wordt niet beter.

Bijdrager
    McPim

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>nnsa op 27 november 2019 om 15:39</p>

Ik gebruik exact dezelfde router als met mijn MacBook en iPhone, waarmee ik wel de juiste snelheid haal. En die twee producten kiezen WEL een server uit de buurt. Dat is waarom ik het niet snap.

Bijdrager
    KarelWillem

Duidelijk. Dan weten we tenminste dat de WiFi op die Mini echt naadje is.

nnsa op 27 november 2019 om 15:39

De andere computers halen wel de snelheid.

Bijdrager
    McPim

Lees dit eens:

https://www.howtogeek.com/402142/why-wi-fi-channels-12-13-and-14-are-illegal-in-the-usa/  of dit:

https://apple.stackexchange.com/questions/102993/how-to-access-wireless-channel-13-and-above-from-a-us-mac-book-pro

Als je 2.4 GHz WiFi gebruikt én kanaal 12 of 13 zou dat er misschien mee te maken kunnen hebben. Oplossing is dan een andere kanaal instellen in je router.

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>lord anubis op 27 november 2019 om 15:01</p>
    Maak niet uit hoe je je mac kwa land of locatie configureer. Je DNS bepaald alleen waar het de benodigde server adressen vandaan haalt. De rest gaat via dat gegeven( lees als verkregen ) adres.

Hoe weet je dat je je wifi verliest?

Is je wifi adres van macbook dezelfde als je macmini? Heeft je modem meerdere wifi setup’s?

Zet ze naast elkaar en kijk of je alsnog je wifi verbinding verliest.

Zet onder wifi instellingen( systeem voorkeuren ) het wifi  icoon in de menu bar aan.Klik daarop met ‘alt’ toets ingedrukt en vergelijk beide. Onder je huidige wifi verbinding staan verbinding data. Nog steeds exact hetzelfde?

Voorbeeld; een update van omvang. Ik (op de Mini) start de update, wifi snelheid dondert spoedig in elkaar en uiteindelijk verliest ie de verbinding.

* Het Wifi netwerk is hetzelfde van de Mini als van de MacBook (logische vraag) Modem had een gewoon netwerk en een 5Ghz netwerk, maar dat is onlangs door een software update gelijk getrokken. (mesh ondersteuning?)

* Heb ik gedaan, de Macbook was snel, de Mini was traag.

* Top, dat ga ik morgen proberen, en koppel het resultaat terug.

Heel erg bedankt.

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>McPim op 27 november 2019 om 16:00</p>
    Lees dit eens:

https://www.howtogeek.com/402142/why-wi-fi-channels-12-13-and-14-are-illegal-in-the-usa/  of dit:

https://apple.stackexchange.com/questions/102993/how-to-access-wireless-channel-13-and-above-from-a-us-mac-book-pro

Als je 2.4 GHz WiFi gebruikt én kanaal 12 of 13 zou dat er misschien mee te maken kunnen hebben. Oplossing is dan een andere kanaal instellen in je router.

Geweldig stukje, ga ik ook meteen morgen proberen. Top!

Bijdrager
    McPim

..heb er zelf m’n twijfels over of dat het is want dan zou de mini niet verbinden i.p.v. slecht maar kan geen kwaad om het uit te sluiten. Er is verschil in WiFi hardware in ieder geval tussen USA en EU modellen qua ondersteunde kanalen. Ook in de 5 GHz band dacht ik..

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>McPim op 27 november 2019 om 16:14</p>
    ..heb er zelf m’n twijfels over of dat het is want dan zou de mini niet verbinden i.p.v. slecht maar kan geen kwaad om het uit te sluiten. Er is verschil in WiFi hardware in ieder geval tussen USA en EU modellen qua ondersteunde kanalen. Ook in de 5 GHz band dacht ik..

Ik houd jullie uiteraard op de hoogte. Veel tip waar ik iets mee kan. Fijne avond.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog
    1. Staan je Netwerkvoorkeuren wel op Automatisch?
    2. En daar bij Geavanceerd, staat je DNS wel op 8.8.8.8 en daarna 8.8.4.4 (dat zijn die van Google die zijn het snelst)
    3. En staan daar de Proxy’s wel UIT?
    4. En staat daar de TCP wel op DHCP
    5. met het routeradres van je eigen modem (192.168.1.1 vrijwel altijd)?

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>aartjan.nl/blog op 27 november 2019 om 17:39</p>

1. Staan je Netwerkvoorkeuren wel op Automatisch? Ja
    2. En daar bij Geavanceerd, staat je DNS wel op 8.8.8.8 en daarna 8.8.4.4 (dat zijn die van Google die zijn het snelst) Nu gewijzigd
    3. En staan daar de Proxy’s wel UIT? Ja
    4. En staat daar de TCP wel op DHCP Ja
    5. met het routeradres van je eigen modem (192.168.1.1 vrijwel altijd)? Nee, het staat op 192.168.2.254

Kun je daar iets mee?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.