One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » WiFi verbinding op Apple iMac G4/800

WiFi verbinding op Apple iMac G4/800

Profielfoto van Dark_Austrian

Dark_Austrian op 10 september 2017 #

Onlangs heb ik voor een heel zacht prijsje een Apple iMac G4/800 (Flat Panel) op de kop weten te tikken.

Nu kom ik alleen niet verder met de draadloze internet verbinding. Ik zie de naam van mijn router staan maar het bekende wachtwoord werk niet.

Is draadloos internet op deze oude machine überhaupt te realiseren?

Profielfoto van Maurits

Maurits op 11 september 2017 #

Ja, wifi moet kunnen.  Deze iMac heeft dus de wifi kaart geinstalleerd (want je ziet het wifi netwerk!)
Maar de verbinding kan mogelijk mislukken omdat deze Mac alleen 802.11g ondersteunt (dus 2.4GHz, 54 Mbit) en ook alleen beveiliging van het oude type (dus niet WPA2 – persoonlijk (AES), maar kies WEP )
Als jouw wifi erg nieuw is, zou het kunnen dat je een paar instellingen op de wifi router moet aanpassen om deze oudere standaarden ook te ondersteunen.

Als je het wachtwoord van wifi niet weet wordt het natuurlijk altijd moeilijk, maar ik  ga ervan uit dat je die wel kan vinden (b.v. in de sleutelhanger op een andere mac)

Profielfoto van SvS

SvS op 11 september 2017 #

Het moet kunnen, idd wat meneer Sanders zegt, maar kun je het ook bekabeld gaan aansluiten? Zorgt voor minder ingewikkelde constructie en kun je wifi instellingen bij je router intact laten.

Profielfoto van penseel

penseel op 11 september 2017 #

Gebruik een wifi dongle; https://www.conrad.nl/nl/logilink-wl0084e-wifi-stick-150-mbits-987133.html

Dark_Austrian op 11 september 2017 #

Bedankt voor de hulp tot zo ver!

Binnen de router instellingen zie ik “WEP Encryption: Disabled”. Dit, plus alles wat WEP gerelateerd is, is grijs weergegeven/onaanpasbaar.

Ik heb hierdoor de indruk dat mijn router een WEP geëncryption verbinding niet toestaat.

Profielfoto van penseel

penseel op 11 september 2017 #

Dat klopt interne wifi kaart is te oud vandaar een wifi dongle. Gebruik  ik ook met een iMac G4, werkt prima.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 11 september 2017 #

Dark_Austrian op 11 september 2017

Ik heb hierdoor de indruk dat mijn router een WEP geëncryption verbinding niet toestaat.

Klopt; omdat WEP als onveilig wordt beschouwd, heeft het geen zin WEP te implementeren.
Maar probeer het eens zonder wachtwoord.

Profielfoto van Maurits

Maurits op 11 september 2017 #

WEP zal ook niet toegestaan zijn als je een nieuwe standaard (802.11N of AC) gebruikt. Dus als je wilt zou je de wifi technologie op ‘oud’ kunnen zetten, en dan zou misschienn WEP wel mogelijk zijn.
WEP is eenvoudig te kraken, maar nog altijd veel beter dan geen wachtwoord (wat ik alleen als laatste redding of als test zou aanraden)
zie b.v. https://discussions.apple.com/thread/3291699?tstart=0

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 14 september 2017 #

Je zou ook een separaat gast-netwerk aan kunnen maken. Dan hoef je geen ww te gebruiken.

Profielfoto van penseel

penseel op 14 september 2017 #

Wifi dongel is het simpelste zie mijn eerdere bericht.

Dark_Austrian op 14 september 2017 #

Daar ga ik dan maar eens achteraan! Bedankt voor de tips.

Over dit topic

Gestart op 10 september 2017 door Dark_Austrian

Laatste reactie door Dark_Austrian

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?