6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Nic

WiFi valt regelmatig uit op rMBP

Sinds enkele dagen heb ik een nieuwe 13″ rMBP, die het stokje overneemt van mijn oude 15″. Een fantastisch mooi apparaat met een verbluffend mooi scherm, maar helaas ook een WiFi-verbinding die om de haverklap uitvalt. Soms na tien minuten gewerkt te hebben, soms na twee uur. De enige zekerheid die ik heb is dat de WiFi-verbinding vroeg of laat uitvalt. Uiteraard net als je iets upload naar Dropbox, of als je aan het Skypen bent. Het WiFi-icoon in de menubar geeft overigens nog wel een volle verbinding aan, en ook de netwerk assistent meldt dat er niets mis is. Toch laadt geen enkele pagina, haalt Mail de email niet op, etc.
    De oplossing lijkt enkele malen WiFi uit, en dan weer aan te zetten.

Ik zit in dubio of dit een software-probleem is wat hopelijk binnenkort door Apple wordt opgelost net zoals de problemen met de laatste generatie Airs (ofschoon MacBook Pro’s al zes jaar lang door dit probleem worden geplaagd en van een oplossing dus geen sprake lijkt te zijn), of dat ik mijn nog-geen-week-oude MacBook maar weer terug moet sturen/in moet ruilen bij een Apple Store in de hoop dat een vervangend model hier geen last van heeft.

Wat denken jullie ervan? – Andere OMT’ers met last van een instabiele internetverbinding?

Bijdrager
    MFaiq

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb ook een nieuwe rmbp 13 inch sinds een aantal weken.
    Met mijn oude macbook had ik geen problemen maar met deze wel.
    ik heb ook op internet gezocht maar geen oplossing gevonden hiervoor.

Bijdrager
    Sylvester

Helaas lees je de laatste tijd vaker dat er problemen zijn met de wifi van de nieuwe MBP’s en ook MBA’s.
    Zelf heb ik ook af en toe wifi problemen met mijn nieuwe rMBP 15″.
    De verbinding zelf blijft, maar hij doet af en toe nukkig bij het maken van een verbinding. Soms duurt het heel lang vooraleer er een wifi verbinding is, als hij uit sluimer komt. Dat duurt zo lang, dat de netwerk volumes die gemount waren, de verbinding verliezen.
    In combinatie met meerdere wifi AP’s in huis, loopt het soms mis. Maar daarvoor start ik straks een nieuw topic.

Toch moet je eerst kijken naar eventuele veranderingen in jouw buurt, want wifi problemen zijn complex en hebben vaak de oorzaak bij een stoor signaal of doordat er bij de buren iets is gewijzigd….

Ik heb gemerkt dat de ping-test naar mijn eigen router zelfs problemen geeft. Probeer het maar eens.

Bijdrager
    bitsflew

Toch ligt het in veel gevallen niet aan de computer zelf.

Zo had ik al een tijd last van wegvallende 2,4Ghz wifi verbindingen, op 5Ghz geen enkel probleem.
    De oorzaak? een draadloze (analoog op 2,4Ghz) camera van Elro.
    Dat ding stoorde zo erg dat zelfs de buurman er last van had.

Tip1: als je hardware het ondersteunt probeer het eens op de 5Ghz band, als het dan wel goed werkt is de oorzaak waarschijnlijk extern te zoeken.

Tip2: Als je nieuwe computer wifi problemen heeft en de oude niet controleer dan eerst of de router voorzien is van de meest recente firmware.

De nieuwere wifi chipsets hebben andere firmware en dat wil nog wel eens bugs in oude router firmware aan het ligt brengen.

Tip3: Voor als er geen firmware update is. Test met een ander merk/type router.

Bijdrager
    Nic

Moeilijk.
    Ik heb het op twee routers geprobeerd: identieke problemen. Er zijn slechts twee of drie andere routers in de omgeving, die allen op een ander kanaal werken, dus interference zou geen probleem moeten zijn.

Drie andere MBP’s hier in huis, een iMac en verschillende iPads en Androidtoestellen hebben absoluut geen last hiervan. Mijn vier jaar oude Nokia van €50 maakt ook gemakkelijk een stabiele verbinding, wat het extra cru maakt dat een apparaat van 30 maal zo duur dit niet kan. Overigens heeft de rMBP ook verbindingsproblemen als ik al deze apparaten op sluimer zet zodat ze geen verbinding maken.
    Daarnaast kan ik hier thuis de routerinstellingen wel controleren en de firmware updaten, maar dit kan ik natuurlijk niet op iedere plek waar ik kom.

Ping test naar mijn eigen router geeft weinig problemen (geen packet loss, en een stabiele – lage – ping). Toch heb ik voordat ik dit bericht postte WiFi uit-en-aan moeten zetten omdat de verbinding wederom verbroken was.

Bijdrager
    flyinghigh

Ik ervaar dezelfde WiFi problemen op nieuwe MacBook pro 13 inch en verbonden met nieuwe AirPort extreme met nieuwe AC standaard op 5 GHz. Helaas nog geen oplossing gevonden. Gebeurt weleens na sluimerstand.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.