7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Wifi traag op iMac, heeft AirPort express toegevoegd nut?

Hallo allemaal,

Sinds een maand heb ik een iMac op dezelfde plek staan als in het verleden mijn Windows-laptop (beide eerste verdieping, zelfde locatie dus). Sindsdien echter is het internet op de computer trager en soms worden pagina’s gewoon niet geladen of ontstaat er een buffer-underrun. Kortom, zeer irritant…

Nu neem ik internet (en telefonie + bellen) af via KPN en dan krijg je een Experia Box (Thomson TG789vn). Ik heb met een tooltje al het minst gebruikte kanaal geselecteerd, maar het houdt nog steeds niet over. De TCP/IP-adressen en DNS-servers lijken allemaal te corresponderen (allen beginnen met 192.68.2.X) voor zover ik daar als n00b iets van begrijp…

Heeft het dan zin om (letterlijk) naast de KPN Experia een AirPort Express neer te zetten om zo het signaal te versterken? En moet de AirPort (gedraad) direct verbonden zijn aan de Experia Box of kan ik het WiFi-signaal draadloos doorsturen en laten versterken (dan plaats ik hem uiteraard op de eerste verdieping)?

En zou het (voor back up?) nog een toegevoegde waarde zijn een Time Capsule te nemen i.p.v. een AirPort of begrijp ik verkeerd dat geldt Time Capsule = AirPort + HD?

EDIT: speedtest laat zien dat ik nagenoeg wel krijg aan down- en upload wat KPN beloofd, dus zit hem vooral (denk ik) in zwakte van het Wifi-signaal

Bijdrager
    gipsman

Met draad naar de experia, ja, eventueel naar 1ste verdieping.
    DHCP+NAT instellen op experia, als die naast modem ook router is.
    Als je geen muziek via airplay gaat streamen, dan is een Time Capsule of Extreme wat beter
    (krachtiger) dan een Express. De TC backup is meegenomen, maar wil wel eens traag verlopen.

Bijdrager
    iep

Kijk anders eerst eens even of andere machines/devices ook last hebben van een traag internet en probeer het vooral ook eens uit met een kabel. Het kan best zijn dat het gewoon de fysieke verbinding is naar je huis en/of de Experiabox en juist helemaal niet het draadloze netwerk. Een kapotte Experiabox of eentje die lekker eigenwijs is, is niet abnormaal helaas. Als je een andere DNS server wil proberen dan is die van Google nog wel een optie (8.8.8.8 en 8.8.4.4 zijn de ip-adressen). Als het met deze adressen sneller werkt zit het probleem bij de KPN DNS servers (mijn eigen ervaring is dat deze niet geweldig zijn; niet in actualiteit en niet in snelheid).

Geblokkeerd
    Anoniem

Andere devices hebben er geen last van, ook niet op de eerste verdieping. Zoals aangegeven was het ook bij mijn vorige computer geen probleem…

Geblokkeerd
    Anoniem

Is een TC of AE in dit voorgenoemde geval ook te bruiken als extender? Bij voorkeur te lokaliseren op de eerste verdieping…

Ik ben er inmiddels achter – via iStumbler – dat het signaal van de ExperiaBox bedroevend zwak is. Elders in de straat staat er een AirPort en zelfs diens signaal is sterker

Bijdrager
    iep

Ja die werken ook als extender maar eigenlijk alleen voor de eigen Apple spullen (AE, TC). Daar schiet je in dit geval dus niet mee op.

Geblokkeerd
    Anoniem

Inmiddels hangt er een AirPort Extreme aan mijn Experiabox (waarvan Wifi-signaal is uitgeschakeld) en ik haal eindelijk weer acceptabele snelheden, waarbij ik op piekmomenten zelfs op de eerste verdieping een snelheid boek alsof ik naast de Extreme zit. Hulde!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.