30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:

Bijdrager
    ReneSegers

Wifi thuisnetwerk verbindt niet meer met iPhone

Na wat geklooi met repeaters in huis lukt het mijn iPhone niet meer om verbinding te maken met mn Wifi thuisnetwerk.

Hij vraagt steeds het wachtwoord, ik voer het 100% correct in, maar hij geeft dan aan dat het een onjuist wachtwoord is. Laptop en iPhone van mn vrouw zijn gewoon verbonden met Wifi…

Wat ik al heb gedaan:

1. de repeaters zijn uit het stopcontact, dus daar kan het niet aan liggen

2. ‘vergeet netwerk’

3. netwerkinstellingen hersteld

4. iPhone uit en aan gezet

5. modem uit en aan gezet

Hoe is dit in godesnaam mogelijk?

Bijdrager
    GoeieDag

Simpel: dan voer je toch op een of andere manier een fout wachtwoord in.

MAC adres filtering staat ook niet toevallig aan?

Bijdrager
    Melle

Eens iemand anders het wachtwoord laten intypen.

Ik heb al meegemaakt dat iemand telkens opnieuw het foute wachtwoord ingaf, omdat zen 0 een O moest zijn of een kleine x een grote X m, dat soort zaken.

Zoals zo vaak ligt de fout hier mss gewoon bij de gebruiker.

Bijdrager
    McPim

Is je modem ook de WiFi zender? Of heb je nog andere netwerkapparatuur erachter hangen?

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>GoeieDag op 19 januari 2019 om 16:28</p>
    Simpel: dan voer je toch op een of andere manier een fout wachtwoord in.

MAC adres filtering staat ook niet toevallig aan?

Nee absoluut niet. Wachtwoord klopt. Heb ik ook niet alleen maar ingetikt maar ook gekopieerd en geplakt uit de opgeslagen wachtwoorden in iCloud. Dat is het probleem dus niet.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 19 januari 2019 om 17:56</p>
    Is je modem ook de WiFi zender? Of heb je nog andere netwerkapparatuur erachter hangen?

Ja is een FritzBox die ook WiFi zender is

Bijdrager
    McPim

Heb je daar de stekker uitgetrokken voor een minuutje?

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 19 januari 2019 om 19:51</p>
    Heb je daar de stekker uitgetrokken voor een minuutje?

Yep

Bijdrager
    McPim

Een ander WiFi wachtwoord instellen in het modem?

Je hebt in principe alle zaken geprobeerd die dit kunnen oplossen. Als je de iPhone hebt gereset (de netwerkinstellingen) én zeker weet dat het ww klopt kan dat het niet meer zijn. Het enige dat overblijft is het modem als oorzaak (als er geen andere apparatuur in het spel is, zoals switches, repeaters, of het netwerk van de buren..). Een modem kan soms (zie hier bijvoorbeeld) iets verkeerds ‘onthouden’ wat de boel in de war schopt. Dus probeer eens een andere wachtwoord of herstel de Fritzbox naar fabrieksinstellingen als laatste optie.

Of het ligt in jouw geval in tegenstelling tot het draadje hierboven wél aan die 12.1.2 update van de iPhone….? Lijkt me sterk dat laatste, want bij de grote meerderheid geeft die update geen problemen.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 19 januari 2019 om 20:03</p>
    Een ander WiFi wachtwoord instellen in het modem?

Je hebt in principe alle zaken geprobeerd die dit kunnen oplossen. Als je de iPhone hebt gereset (de netwerkinstellingen) én zeker weet dat het ww klopt kan dat het niet meer zijn. Het enige dat overblijft is het modem als oorzaak (als er geen andere apparatuur in het spel is, zoals switches, repeaters, of het netwerk van de buren..). Een modem kan soms (zie hier bijvoorbeeld) iets verkeerds ‘onthouden’ wat de boel in de war schopt. Dus probeer eens een andere wachtwoord of herstel de Fritzbox naar fabrieksinstellingen als laatste optie.

Of het ligt in jouw geval in tegenstelling tot het draadje hierboven wél aan die 12.1.2 update van de iPhone….? Lijkt me sterk dat laatste, want bij de grote meerderheid geeft die update geen problemen.

Veel dank. Voor dat ik hier aan begin toch wat meer context bij wat er gebeurd is. Het is nogal complex, daarom heb ik in eerste instantie niet alles opgeschreven.

We zijn een maand geleden verhuisd. In ons huis liggen (vanuit de meterkast) 3 internetkabels door de muren (BG, eerste verdieping en tweede verdieping). De draad op de tweede verdieping werkte niet, daar heb ik vandaag zelf een nieuw UTP-stekkertje aan gezet, nu werkt ie wel, althans: het LAN-lampje brand op de repeater.

Wat ik wil opzetten is het volgende: modem op BG, repeater 1 bedraad aan de UTP-kabel eerste verdieping om het Wifi-signaal te versterken. Repeater 2 bedraad aan de nieuwe UTP-kabel tweede verdieping om ook daar het Wifi signaal sterk te maken. Het modem is een nieuwe fritzbox (7581), de repeaters zijn allebei Fritz 1750E.

Het modem ligt rechtstreeks aan de UTP-kabel vanuit de meterkast. Verder zit er aan het modem:

1. UTP-kabel BG

2. UTP-kabel eerste verdieping

3. UTP-kabel tweede verdieping

4. Switch (met daaraan een HUE bridge en een TADO bridge)

Ik heb een paar weken geleden met veel gedoe de eerste repeater aan de praat gekregen (althans, dat denk ik, want hij neemt als LAN-bridge natuurlijk de naam van het Wifi-netwerk aan, dus je weet niet wanneer je via het modem en wanneer je via de repeater verbonden bent). Het Wifi-bereik op BG en eerste verdieping is helemaal top. Het was wel veel gedoe, zie hier: https://www.onemorething.nl/community/topic/internet-instabiel-na-installeren-repeater/

Vandaag dus met repeater 2 aan de slag gegaan. Na wat gedoe (hij verwarde de repeaters steeds met elkaar, waardoor ik dus steeds in het menu van repeater 1 zat), heb ik repeater 2 succesvol als tweede LAN-bridge in het MESH-overzicht gekregen van de Fritz!Box.

Maar vanaf dat moment dus, werkte mijn iPhone en twee iPads niet meer op het thuisnetwerk. Steeds de melding van het foutieve wachtwoord. Het bizarre is dat mijn MacBook Air, de Air van mijn vrouw, een derde iPad en de iPhone van mijn vrouw wel gewoon succesvol verbonden zijn en blijven (ook na herstart MacBook bijvoorbeeld) met het thuisnetwerk.

Ik heb nu de tweede repeater gewoon uit het stopcontract getrokken, dus die kan het probleem niet meer zijn. Maw: het thuisnetwerk is weer zoals het vóór vandaag was.

Sindsdien dus de dingen gedaan zoals hierboven beschreven om Wifi ook weer op mijn iPhone te krijgen. Maar dat wil maar niet lukken. Het een (repeater-gedoe) moet toch haast wel met het ander (geen Wifi meer op mijn iPhone) te maken hebben zou je zeggen.

Ik tast volledig in het duister in ieder geval.

Bijdrager
    McPim

Ik had dat andere draadje ( én deze) ondertussen al gelezen van je, dus was al een beetje op de hoogte 😉. Inderdaad, het een zal met het ander te maken hebben lijkt het, en dat repeater gedoe klinkt ingewikkeld, vooral omdat er ook bekabeling en instelling issues speelden of spelen. Ik heb zelf geen ervaring met die Fritzbox repeaters behalve dat ik er ooit kort een heb gehad en teruggestuurd omdat het niet goed werkte…. . Maar omdat je in dit draadje zegt dat je die repeaters allebei eruit hebt getrokken is het iets makkelijker troubleshooten. Stap voor stap zou ik zeggen, dus toch maar eerst simpel met alleen de Fritzbox je iPhone aan de praat proberen te krijgen, en alle kabels/switches even los te koppelen van het modem. Is het bezwaarlijk om die naar fabrieksinstellingen te resetten?

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 19 januari 2019 om 20:55</p>
    Ik had dat andere draadje ( én deze) ondertussen al gelezen van je, dus was al een beetje op de hoogte 😉. Inderdaad, het een zal met het ander te maken hebben lijkt het, en dat repeater gedoe klinkt ingewikkeld, vooral omdat er ook bekabeling en instelling issues speelden of spelen. Ik heb zelf geen ervaring met die Fritzbox repeaters behalve dat ik er ooit kort een heb gehad en teruggestuurd omdat het niet goed werkte…. . Maar omdat je in dit draadje zegt dat je die repeaters allebei eruit hebt getrokken is het iets makkelijker troubleshooten. Stap voor stap zou ik zeggen, dus toch maar eerst simpel met alleen de Fritzbox je iPhone aan de praat proberen te krijgen, en alle kabels/switches even los te koppelen van het modem. Is het bezwaarlijk om die naar fabrieksinstellingen te resetten?

Ik raak van de regen in de drup! Heb modem hersteld naar fabrieksinstellingen en nu brand het lampje ‘internet’ niet meer. Ook niet na reset (30 seconden stroom eraf). Dit werkte net allemaal nog!

Bijdrager
    McPim

Ai.. Dat moet simpel op te lossen zijn. Wie is de provider? Als je XS4ALL hebt moet je even de wizard doorlopen.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 19 januari 2019 om 22:45</p>
    Ai.. Dat moet simpel op te lossen zijn. Wie is de provider? Als je XS4ALL hebt moet je even de wizard doorlopen.

Ik was iets te paniekerig. Ik heb het aan de praat, incl twee repeaters, althans zo lijkt het. Ik heb de repeaters 1 en 2 genoemd en ingesteld als LAN-bridges. Nu vraag ik me af of ik ze dezelfde naam moet geven als mn thuisnetwerk zodat alles gewoon elkaar vloeiend versterkt. Of moet ik dat juist niet doen?

Bijdrager
    McPim

Mooi. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of je iPhone verbinding maakt?

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 19 januari 2019 om 23:13</p>
    Mooi. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of je iPhone verbinding maakt?

Ja alle devices hangen er aan. Ik heb het netwerk een nieuwe naam gegeven. Vervolgens de repeaters gereset en een voor een eraan gelegd.

Bijdrager
    McPim

Top! Graag gedaan 😊. Zelfde naam voor de repeaters? In principe wel, zo werkt het normaal gesproken ook met meerdere WiFi access points. Die hebben dezelfde SSID maar zitten op een ander kanaal waardoor je kunt ‘roamen’. Ik ken de FB repeaters niet, maar ik zou het eerst zo proberen. Een handleiding even lezen kan ook geen kwaad, misschien staat daar iets over vermeld.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 19 januari 2019 om 23:20</p>
    Top! Graag gedaan 😊. Zelfde naam voor de repeaters? In principe wel, zo werkt het normaal gesproken ook met meerdere WiFi access points. Die hebben dezelfde SSID maar zitten op een ander kanaal waardoor je kunt ‘roamen’. Ik ken de FB repeaters niet, maar ik zou het eerst zo proberen. Een handleiding even lezen kan ook geen kwaad, misschien staat daar iets over vermeld.

OK super bedankt voor alle hulp! Ik heb ze nu allemaal dezelfde naam gegeven. Ik hoop dat het gaat werken.

Nog één vraagje: ik wil ook graag een schema hebben dat er niet altijd maar Wifi straling in het huis is. Geef ik dat schema dan in voor ‘wireless radio network’ of voor ‘wireless network’? Zie schermafbeelding:

Bijdrager
    McPim

Kijk even in de Fritzbox zelf of daar ook een schema ingesteld kan worden? Ik heb het idee dat optie 2 voor de individuele repeater zelf geldt, en optie 3 over een algemeen schema gaat. Fijn dat het allemaal lijkt te werken 👍🏻.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 19 januari 2019 om 23:50</p>
    Kijk even in de Fritzbox zelf of daar ook een schema ingesteld kan worden? Ik heb het idee dat optie 2 voor de individuele repeater zelf geldt, en optie 3 over een algemeen schema gaat.

Bij de FritzBox zelf staat precies hetzelfde

Bijdrager
    McPim

En komt er niet méér tevoorschijn als je optie 3 aanklikt, een schema dus?

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 19 januari 2019 om 23:53</p>
    En komt er niet meer tevoorschijn als je optie 3 aanklikt, een schema dus?

Jawel dan komt er een schema tevoorschijn. Ik vraag me vooral af wat het verschil tussen het een en het ander is, want van mik hoeft het schema niet per dag te verschillen

Bijdrager
    McPim

Dan kies je optie 2 toch?…. Het een is een vaste tijd, het ander is een schema!

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 19 januari 2019 om 23:57</p>
    Dan kies je optie 2 toch?…. Het een is een vaste tijd, het ander is een schema!

Ok als dat het enige verschil is dan helder. Ik dacht dat er een technisch verschil was omdat bij optie 1 ‘radio network’ staat en bij 2 alleen ‘network’

Bijdrager
    McPim

Ah, nee hoor. Het gaat over hetzelfde (er staat bij beide ‘wireless network’, alleen het woordje ‘radio’ is ’n beetje overbodig). De Fritzbox interface blinkt soms niet uit in consequent zijn of logica. Bovenaan staat weer ‘wireless LAN’ bijvoorbeeld, het gaat allemaal over hetzelfde.

Ook weer opgelost!

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 20 januari 2019 om 00:00</p>
    Ah, nee hoor. Het gaat over hetzelfde (er staat bij beide ‘wireless network’, alleen het woordje ‘radio’ is ’n beetje overbodig). De Fritzbox interface blinkt soms niet uit in consequent zijn of logica. Bovenaan staat weer ‘wireless LAN’ bijvoorbeeld, het gaat allemaal over hetzelfde.

Ook weer opgelost!

En dat nu gewoon alle lampjes nog branden terwijl het schema dat ik zojuist heb ingevoerd al in is gegaan heeft dan geen betekenis?

Bijdrager
    McPim

Logisch zou zijn dat in ieder geval het WLAN lampje uit gaat? Maar ja, soms is niet alles logisch 😬.  Als het goed is zit onder het tabje ‘Radio Network’ de optie ‘Wireless Radio Network enabled’. Daarmee schakel je de WiFi handmatig aan of uit. Wat gebeurt er dan met de lampjes? Of je kijkt of bij een (vlakbij) verbonden device de verbinding wel of niet wegvalt als het schema actief is..

Lees dit ook even. Misschien neemt de repeater de settings over van de Fritzbox en schakelt ie daarom niet uit.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 20 januari 2019 om 08:34</p>
    Logisch zou zijn dat in ieder geval het WLAN lampje uit gaat? Maar ja, soms is niet alles logisch 😬.  Als het goed is zit onder het tabje ‘Radio Network’ de optie ‘Wireless Radio Network enabled’. Daarmee schakel je de WiFi handmatig aan of uit. Wat gebeurt er dan met de lampjes? Of je kijkt of bij een (vlakbij) verbonden device de verbinding wel of niet wegvalt als het schema actief is..

Lees dit ook even. Misschien neemt de repeater de settings over van de Fritzbox en schakelt ie daarom niet uit.

Veel dank weer. Allereerst die knowledge base-link gevolgd, maar daar loop ik dan aan tegen het feit dat Fritz!/AVM niet bepaald uitblinkt in kloppende beschrijvingen. Want die optie “Adopt settings enabled” staat helemaal niet in het beschreven menu. Maar goed. Ik heb jouw optie geprobeerd en als ik dat vakje uitvink gaat het WLAN-lampje idd uit op het modem.

Ik heb nu voor het modem gekozen voor een dagelijks ritme van 00.00 tot 06.00 uit, hetzelfde geldt voor de repeater op de 2e verdieping. De repeater op de 1e verdieping (waar de kids slapen) heb ik nu op 20.00 tot 06.00 uit gezet. Bij alle schema’s heb ik het vakje ‘The wireless radio network cannot be switched off until no more wireless devices are active.’ uitgevinkt.

Ik ben benieuwd wat er vanavond om 20.00 gebeurt…

Bijdrager
    McPim

Voor de zekerheid: de optie ‘Adopt settings enabled’ zou je in de repeater moeten vinden, niet in de Fritzbox. Misschien heet het anders? Het is door dat testje nu wel duidelijk dat het WLAN lampje ook uit hoort te gaan als het schema zou werken. Check ook even of de repeater wel de goeie tijd heeft? En je kunt het wat sneller testen door even een tijdsbestek vanaf zometeen in te stellen, dan hoef je niet tot vanavond te wachten. Laat maar weten hoe het afloopt..

(Ik vraag me trouwens af of dit heel zinvol is als je een heleboel andere EM straling in huis hiermee niet voorkomt. Netwerken van de buren, mobiele 4G masten in de omgeving, mobieltjes in huis die nog aan staan, draadloze DECT telefoons, je HUE en TADO bridge die blijven zenden etc. Maar dat is een hele andere discussie 😉)

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>McPim op 20 januari 2019 om 12:22</p>
    Voor de zekerheid: de optie ‘Adopt settings enabled’ zou je in de repeater moeten vinden, niet in de Fritzbox. Misschien heet het anders?

Ja heb ik in repeater menu gezocht, maar niet gevonden.

<p class=”cite”>McPim op 20 januari 2019 om 12:22</p>
    Check ook even of de repeater wel de goeie tijd heeft?

Ja goed punt, had ik ook aan gedacht. Overal in menu (van zowel modem als repeaters) gezocht, maar nergens gevonden. Wel taal en tijdzone, maar geen datum en tijd…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.