11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    rnbprod

wifi stick langzaam

Mijn wifistick (sitecom WL-113) is erg langzaam met internetten op ibook G3 800. Vreemd, want we hebben een 8 Mbit verbinding. Heb al verschillende kanalen geprobeerd, maar maakt niet zoveel verschil.

Het kan in principe niet liggen aan USB 1.1 ipv 2.0, want dat is 12 Mbit/s.

Eerder berichtte ik al over crashes bij gebruik van deze stick, die zijn sinds opnieuw installeren van Mac OS X 10.4 op mijn iBook ook alweer voorgekomen.

Is een intern Airport-kaartje wel snel? Iemand ervaring met bovenstaande problemen?

Bijdrager
    frank.bhp

ik heb een half jaar zitten rommelen met wifi sticks( op mijn mac mini, omdat ik het inbouwen van een airportkaartje zo duur vond(100 euro). Het bleef behelpen; het werkte wel, maar ik bleef crashes houden, soms wel 3 per week. Daarnaast kreeg ik het maar niet voor elkaar om de stick automatisch op te starten. Dat moest vaak handmatig gebeuren. Uiteindelijk toch maar kaartje ingebouwd…
    Mijn advies: doe dat ook. Het werkt perfect en spaart je een hoop gedoe.

Bijdrager
    Nikita

Persoonlijk geen ervaring met die stick, maar als je ook crashes hebt bij het gebruik ervan zou ik zeggen dat er iets niet goed is met die stick.
    Ik denk ook dat een Airport kaartje beter zal werken, komt tenslotte uit de eigen stal. Maar de prijs die ze er tweedehands nog voor durven te vragen he… :kleenex:

Bijdrager
    hunter18
    ”rnbprod”

Mijn wifistick (sitecom WL-113) is erg langzaam met internetten op ibook G3 800. Vreemd, want we hebben een 8 Mbit verbinding. Heb al verschillende kanalen geprobeerd, maar maakt niet zoveel verschil.

Eerder berichtte ik al over crashes bij gebruik van deze stick, die zijn sinds opnieuw installeren van Mac OS X 10.4 op mijn iBook ook alweer voorgekomen.

Ik heb dezelfde Wifistick gehad (hij ligt nu ergens in de la) en vanaf het eerste gebruik crashte mijn iMac G4 ook constant ( 3 – 5x per week.) Heb toen ook Tiger opnieuw geinstalleerd en hij bleef maar crashen. Ben toen maar op zoek gegaan naar een Airport kaartje en nadat ik Tiger weer opnieuw had geinstalleerd deed deze het perfect.

Dus mijn advies weggooien dat ding en een Airport kaartje zoeken. Zijn moelijk aan te komen, maar niet onmogelijk.

Succes!

Bijdrager
    Schimmeltje
    ”rnbprod”

Het kan in principe niet liggen aan USB 1.1 ipv 2.0, want dat is 12 Mbit/s.

Is een intern Airport-kaartje wel snel? Iemand ervaring met bovenstaande problemen?

Op USB 1.1 kan maximaal een 11b stick. een 54g stick zal gewoon op 11b gaan werken.

Je verkijkt je op het feit dat fabrikanten je een beetje misleiden. De geadverteerde 11Mbit/s is full-duplex
    Dat houd in dat hij met 5,5Mbit kan verzenden en ontvangen. (en dit is ook nog eens theoretisch, zonder storingen en verliezen)
    De interne Airport kaart is ook volgens de 11b standaard, het zelfde verhaal dus.

Beetje net als dat Harddisk fabrikanten een Binair rekenstelsel omtoveren tot een Decimaal stelsel.
    Waardoor je 250GB harddisk een stuk kleiner uitvalt dan geadverteerd.

Bijdrager
    hunter18
    ”Justinb81″
    ”rnbprod”

Op USB 1.1 kan maximaal een 11b stick. een 54g stick zal gewoon op 11b gaan werken.

Je verkijkt je op het feit dat fabrikanten je een beetje misleiden. De geadverteerde 11Mbit/s is full-duplex
    Dat houd in dat hij met 5,5Mbit kan verzenden en ontvangen. (en dit is ook nog eens theoretisch, zonder storingen en verliezen)
    De interne Airport kaart is ook volgens de 11b standaard, het zelfde verhaal dus.

Beetje net als dat Harddisk fabrikanten een Binair rekenstelsel omtoveren tot een Decimaal stelsel.
    Waardoor je 250GB harddisk een stuk kleiner uitvalt dan geadverteerd.

Allemaal mooi en wel, maar waardoor worden de crashes veroorzaakt? Dat is een veel groter probleem dan wat snelheid verliezen.

Bijdrager
    Schimmeltje

Ik reageerde op de topic starter. :wink:

Ik ben een hardware Nerd die net bij Apple komt kijken.
    OSX vragen moet iemand anders maar beantwoorden

Bijdrager
    iJoost

Een 11 Mbit/sec Wifi haalt inderdaad maar iets van vijf a zeshonderd KByte/sec effectief. Dat heeft echter niets te maken met full of half duplex.

Het heeft te maken met protocol-overhead. Wifi doet aan collision avoiding (waar ethernet aan collision detection doet). Op zich niets mis mee maar het betekent dat er een soort tijdvenster is waarin je reserveringen kunt doen (en wat niet gebruikt kan worden voor data). Op zich nog steeds niets mis mee maar het tijdvenster is helaas buiten proportioneel lang. En dat is weer een erfenis van de voorlopers van het protocol. Bij die lagere snelheden was het nog redelijk maar nu niet meer.

Hoe dan ook, verwacht niet TE veel van je Wifi.;-)

(Overigens geldt iets dergelijks ook voor andere protocollen. Zo moet je bij ADSL (IP over ATM) de door je ISP opgegeven Bits/sec delen door ongeveer 9,6 om aan de bruikbare Bytes/sec te komen. Ook protocol-overhead maar gelukkig lang zo veel niet als bij Wifi.)

Bijdrager
    rnbprod

Zelfde probleem als Frank en Hunter wat ik dus heb.

Normaal haal ik 600-800 kilobyte per seconde via ons internet, via de wifi-stick maar 20 kilobyte/s. Vaak blijft het enige tijd zelfs helemaal stil. Mijn huisgenoot met ingebakken wifi (PC laptop) heeft nergens last van.

Het aantal kilobit van een internetverbinding deel ik idd ook altijd door 10 om de ongeveer-snelheid in kilobyte te krijgen. 600-800 KB klopt bij onze verbinding, want het is 2-8 megabit.

Zo verbaasde het een vriend van mij dat Firewire800 harddisks zo snel zijn in vergelijking met Firewire400. Volgens hem kon een schijf theoretisch helemaal die snelheid niet halen. Maar als je benchmarks bekijkt (die NOG weinig zeggen) zie je dat Firewire800 inderdaad sneller is, afhankelijk van allerlei factoren, dat wel natuurlijk.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden, ik weet nu dat ik waarschijnlijk toch een Airport-kaartje moet kopen als ik een goede wireless-verbinding wil.

Bijdrager
    Nikita

Als hardeschijven geen 800 Mbit/s door zouden kunnen voeren, wat voor nut zou FireWire 800 dan hebben? :?
    Anyways, het ligt aan een hoop factoren. Als je een laptop hardeschijf hebt, is dat o.a. de beperkende factor omdat die de gegevens niet op dat tempo kan wegschrijven. Dus dan, ja…

Bijdrager
    rnbprod

Nieuwe driver voor de WL 113 te downloaden van zydas.com.tw. Geen kernel panics meer en veel sneller internet!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.