12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    junoburger

Wifi snelheid niet te halen (Airport Extreme, KPN Glasvezel 500/500 & DVS 650)

Ik heb KPN glasvezel 500/500. Als ik mijn Macbook Pro direct op het KPN V9 modem aansluit en een speedtest draai haal ik zowel 500 up als down. Dus dat gaat goed. Nu staat de KPN router beneden in de meterkast en daardoor heb ik 2 DVS 650 Ethernet adapters via het stroomnet waarbij ik een Airport Extreme (laatste generatie) op de eerste verdieping heb staan. Met de Devolo Cockpit software zie ik dat de adapters een snelheid halen van 460 MBPS, gaat dus ook goed. Ik heb mijn Airport extreme aangesloten met ethernet op een van deze adapters en in brugmodus staan en dan haal ik een snelheid van nog maar maximaal 70 mbps terwijl de Extreme AC snelheid aan kan. Ik eb op de Airport Extree een 5Ghz netwerk aangemaakt en ik heb eervoor gezorgd dat ik niet op hetzelfde kanaal zit als de buren.

Het rare is dat ik net verhuisd ben en in mijn oude huis dezelfde KPN modem en Airport Extreme had staan (zonder de ethernet stroom adapters) en daar draadlos een snelheid haalde van 320 MBPS via Wifi.

Bijdrager
    fred44nl

en wat gebeurt er als je als test de DVS 650 er even tussen uit laat en de AE rechtstreeks op het KPN modem aansluit ??
    heb je de DVS 650 wel op dezelfde groep van het lichtnet zitten ??
    zitten de DVS 650 wel rechtstreeks op een wandcontact doos en dus niet op een verdeeldoos ??

Bijdrager
    bcgraaf

Wat voor snelheid haal je als je je MacBook rechtstreeks aansluit boven op de dv 650? Misschien ligt het aan de je lichtnet inner nieuwe huis.

Bijdrager
    Spinozo

Hoe snel gaat het als je je MacBook met een draad aansluit op de AE? Sowieso is de WAN to LAN speed max 320 Mbps dus de AE is een bottleneck

Bijdrager
    junoburger

Als ik de DVS 650 eruit haal en de MB pro op het KPN modem aansluit haal ik 500/500. Als ik de MB pro op de DVS 650 aansluit haal ik maar 60. Dat is zo raar omdat de software van de DVS 650 laat zien dat de snelheid daar 430 is. MB pro met draad op de AE geeft ook maar 65.

Bijdrager
    junoburger

Bijdrager
    bcgraaf

Zo te zien werkt de DVS dus niet naar behoren. De adapters via het lichtnet zijn erg gevoelig voor storingen. Probeer de DVS beneden naast de KPN modem rechtstreeks in een stop contact te stoppen en niet in een stekkerdoos. En probeer allebei de DVS’en op de zelfde stroom groep te krijgen.

Bijdrager
    Spinozo

Om echt optimaal van die 500 Mbit te kunnen genieten zul je een kabeltje (liefst cat6) moeten trekken naar de AE. Dat DVS verhaal geeft alleen maar verstoringen en is alleen geschikt om instapinternet te realiseren. Een vriend van me merkt gelijk wanneer de ijskast aanspringt en als hij een tosti maakt klapt het hele internet er uit. Ik zou nog liever een kabel los in het trappenhuis hangen dan dat ik daar aan ga beginnen. Topsnelheid vereist een top thuisnetwerk.

Bijdrager
    fixar

Wat Spinozo zegt….

Je (/ik) hebt geen idee hoe je stroomnetwerk in elkaar zit en welke apparaten allemaal verstoringen kunnen opleveren (koelkasten, dimmers, kerstverlichting etc). Devolo’s bieden een fijne oplossing als er écht geen gelegenheid is om een UTP-kabel te trekken en er toch flink wat barrières (en afstand) overwonnen moeten worden. Snelheden tot zo’n 100 Mbps hoeven geen probleem op te leveren (soms wel) maar daarboven lukt vrijwel nooit.

(vorige week ook weer ergens 60 meter UTP-kabel door een kruipruimte getrokken, een *&^(%&-klus, maar het resultaat was er meteen wel naar!)

Bijdrager
    Muziekfan

Junoburger, je overschat WIFI. Dat op de doos een bepaalde standaard wordt genoemd, betekent niet dat je die ook daadwerkelijk haalt. Er zijn gewoonweg teveel externe factoren die roet in het eten gooien. Elke situatie en elk tijdstip verschilt. Er is maar één echte oplossing: kabeltje trekken. Of anders: je verwachtingen bijstellen.

Bijdrager
    computer space

Wat is er veranderd aan de buren? Als dit er meer zijn of met sterkere WiFi netwerken krijg je meer storing. Dunnere wanden? Meer glas?
    Er blijft maar een echte oplossing:

+

Heerlijk klusje om te doen…8-)
    Hier laten doen, via werkspot, was zo’n 350€ incl 5 stopcontacten, buizen en kabels.
    Als je aan de 500 mbit zit een peanutsinvestering, slechts 5 maandbedragen van internet. Aan die stopcontactrommel wellicht al meer uitgegeven.

Daarnaast lijkt het me niet dat je de 500mbit wilt uitnutten, maar wellicht ook grote bestanden tussen computers wilt verplaatsen. Vaste UTP doet er dan nog een schepje bovenop:
    – 1gbit UP/DOWN tegelijk (full duplex)
    – Onderling ook tegelijk: dus je broertjes kunnen onderling 1gbit uitwisselen, terwijl pap 1gbit een film overpompt naar de NAS in zijn MANCAVE.
    Simpele switch van 3 tientjes heeft vaak al QOS en 16gbit bandbreedte in de chipset voor 4×2 poorten in full-duplex tegelijk.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Vergeet ook het jaarlijkse stroomverbruik van al die stopcontact dingen niet, tenzij je graag een verwarmde meterkast wilt uiteraard.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.