10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Massahari

WiFi signaal op zolder enorm zwak

Sinds kort de kantoorruimte verhuisd vanaf de 1e etage naar de zolder. Enige tijd terug het probleem gehad dat ik op de 1e etage nauwelijks wifi signaal had. Heb dit toen opgelost door een Extreme II (2010) als roamer in te stellen op mijn bestaande TC 1. Werkte perfect, maar nu heb ik een verdieping hoger nauwelijks verbinding op mijn N netwerk…

Nu lees ik overal dat sinds juni Apple nieuwe TC’s en Extreme’s levert met verbeterde signaalsterktes, dus had het plan om de Extreme II te vervangen door een nieuwere versie, maar ja.. ook hier zit een kostenplaatje a 159 euro aan vast en de vraag is of dit dan ook daadwerkelijk de oplossing is. Een goedkopere oplossing is om een Express te kopen en die op de zolder te plaatsen, waar ook gelijk mijn printer op aangesloten kan worden voor draadloos printen. De express laat ik dan mijn netwerk uitbreiden, maar in hoeverre is dit performance technisch de beste keus?

Heb ik, zodra ik de Express mijn netwerk laat vergroten, een betere dekking van het signaal op de 1e verdieping als op de zolder? Ik weet niet wat te doen… een Extreme III op de zolder plaatsen kan natuurlijk ook, maar is een stuk duurder. Heb een Ziggo Alles-in-een abonnement en weliswaar de snelste versie, dus wil ook op de zolder “genieten” van een supersnel netwerk…

Wat zouden jullie doen?

Bijdrager
    Massahari

Netwerk vergroten gaat volgens mij wel ten koste van de breedband…
    Misschien moet ik toch maar weer gaan denken aan een Extreme / Express en die bekabeld aan te sluiten op de Extreme op de 1e verdieping en deze dus als roamer (tweede) te laten werken… maar, helaas is voor het visuele het minder mooi afgewerkt. Ik kan geen kabels onzichtbaar doorvoeren van de 1e etage naar de zolder, dat moet met gootjes afgewerkt worden (helaas)…

Bijdrager
    nookie

Ik ben laatst ook verhuisd naar zolder en geen bereik. De AE stond in de meterkast.
    Deze heb ik verplaatst naar de 1e verdieping, zodat de AE centraal in het huis staat.
    Voordeel was wel dat ik nog een lege kabelbuis in de muur had lopen waar de AE vlakbij ging staan, dus hoefde geen kabels weg te werken die anders in het zicht kwamen te liggen.

Bijdrager
    Massahari

Ik denk dat ik maar hetzelfde principe ga hanteren als destijds. Ik neem een extra Extreme. Deze ga ik vanaf beneden bij de meterkast verbinden met de TC daar door middel van het doortrekken van een CAT5e kabel, zoals ik dat ook heb gedaan op de 1e etage. Moet even kijken of ik een poort overheb op de TC, anders moet ik vanaf de Extreme II op de 1e etage de boel verbinden…

Bijdrager
    wimbers

Dat is volgens mij ook de enige echt lekker werkende optie,
    een access point op ieder verdieping, en een bedrade router in de meterkast..
    Ik heb een oud huis opgeknapt en heb daarmee rekening gehouden, dus de meterkast bevat nu ongeveer 16 loze pijpjes (voor Coax en CAT) en zelfs een loze pijp van de plek waar de stereo staat naar de badkamer als 2e zone van de versterker.
    het is even wat extra werk, maar wel erg prettig als het er ligt.

Bijdrager
    websania

En wat dacht je van een Wifi-repeater?

Bijdrager
    mark-a-mac

En wat dacht je van een Wifi-repeater?

Daar had de TS al over nagedacht. @TS Als je de kabeltrekkerij tegenstaat, kun je nog een setje Powerline-adapters proberen i.c.m. bv. een Express.

Bijdrager
    Massahari

Die Powerline-adapters, ja daar zit ik nu even naar te kijken… als alternatief. Er moet dus vanaf de meterkast een adapter in het stopcontact worden gezet met daaraan een UTP kabel richting de router beneden. Vervolgens een adapter op de zolder met daaraan een Express gekoppeld. Klopt dat? Kleven er nadelen aan internet via je elektriciteitsnet?

Bijdrager
    T-sec

Inderdaad, adapter 1 in een stopcontact en in je router, adapter 2 overal in elk stopcontact in huis of tuin te gebruiken. Tot de KWh meter, want het signaal kan deze niet voorbij en komt zo ook niet op straat.
    Totaal geen nadelen en goede snelheden te behalen. KPN levert ze zelfs standaard mee met zijn IP TV paketten. Devolo is een goed merk met 3 jaar garantie en een goede site vol bruikbare info. Succes.

Bijdrager
    Massahari

Ik heb gisteren toch maar een Extreme (5e generatie) gekocht. Deze ga ik dus als roamer inzetten. Heb gelukkig beneden nog een poort vrij in de TC, dus daar prik ik hem in. Komend weekend even een kabeltje trekken.

Heb hem nu op de zolder staan, als “uitbreiden van het netwerk” zodat ik toch achter mijn LED Cinema kan werken, maar via speedtest.net is gemeten dat de downloadsnelheid verre van ideaal is. +/- 8 mbps haal ik, dat is niet veel als je nagaat dat ik een Ziggo 120 abo heb. Beneden haal ik dik tegen de 80/90 draadloos. Dus maar gauw de Extreme als roamer inzetten…

Ik heb als extra (zoals mijn andere Airports) een H-Squared Air Mount besteld. De stopcontacten op de zolder zitten vrij laag op de muren gemonteerd, dus zou de Extreme laag op de muur kunnen monteren, of richting het plafond… maar dan moet ik er wel een kabelgoot bij monteren voor de voedingskabel. Wat is jullie advies? De Extreme laag of wat hoger monteren? Heeft dit nog invloed op het bereik?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.