30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    Dbakker

WiFi signaal is per definitie bagger voor HiFi

Hoi allemaal,

Stelling:
    De optische uitgang van de Airport Express is per definitie ongeschikt als uitgang voor HiFi / Hi eind signalen.

Graag jullie mening.

Groetjes
    Douwe-Jan:P

Bijdrager
    Mendoza

aangezien ik al een paar jaar enkel en alleen via airtunes mijn muziek speel, kan ik uit ervaring zeggen dat het een prima drager is. storingen doen zich niet voor.

Sleutelbeheerder
    Night

Als deze ongeschikt zou zijn, dan zou wel voor een andere drager gekozen zijn. Gezien de technologie het toelaat deze taak prima te volbrengen, zal het allemaal wel meevallen.

Bijdrager
    iJoost

Het draadloze signaal heeft bandbreedte genoeg. Hoe de kwaliteit is hangt vooral van lokale omstandigheden af. Welk kanaal je kiest ten opzichte van de andere in gebruike zijnde kanalen (afstand bij voorkeur vier kanalen), welke andere storingsbronnen er zijn, plaats en afstand van de betrokken antennes…

En die optische uitgang is zeker meer dan voldoende voor de kwaliteit die je via AAC krijgt (let op als je je muziek ongecomprimeerd in iTunes hebt dan wordt het ten behoeve van AirTunes on the fly omgezet naar AAC). Sterker nog de normale koper aansluiting is er ook genoeg voor want de beperking zit ‘m echt in de compressie en nergens anders.

Bijdrager
    fnk

Speel al sinds het uitkomen van de Express mijn Muziek via Airtunes af.
    De reden van aanschaf geweest. En heb daar altijd veel plezier van gehad,
    analoog en sinds kort digitaal. Mijn collectie is Apple Lossles en heb
    Rotel apparatuur. Dus dat klinkt echt wel goed.

Bijdrager
    computer space

Ik heb meer vertrouwen in de DAC van mijn receiver, dan in de cheopo on-board geluidskaart van een intel moederbord. Dus AE kan alleen maar beter klinken dan koper, zeker wanneer de afstanden flink zijn.

Bijdrager
    lowfi

Dit topic is aan de hand van het grote YEAH ik heb een… gekocht?;)

Voor alles is een plek. Meestal heb ik muziek op de achtergrond aanstaan of bij feestjes en dan intresseert mij het niet zo veel of het nu mp3, mp3 gestreamed of een echte cd is. In die gevallen is wifi (airtunes) ondanks de compressie dus prima.

Ga je er echt voor zitten om muziek te luisteren (BV bij klassiek) dan moet je naar de beste bron zoeken en dat is dus niet mp3/airtunes/etc maar een dvd-a sacd of normale cd via “hifi” installatie.

Bijdrager
    mvdenberg
    ”iJoost”

En die optische uitgang is zeker meer dan voldoende voor de kwaliteit die je via AAC krijgt (let op als je je muziek ongecomprimeerd in iTunes hebt dan wordt het ten behoeve van AirTunes on the fly omgezet naar AAC). Sterker nog de normale koper aansluiting is er ook genoeg voor want de beperking zit ‘m echt in de compressie en nergens anders.

Bedoel je dat alles wordt omgezet naar AAC? Dus als je muziek collectie 320kbps mp3 bevat, wordt deze dan ook omgezet naar AAC?
    En kost het on the fly omzetten van ongecomprimeerde muziek veel cpu power tijdens het afspelen? (als het dus wordt gestreamd naar zo’n stekker).

Bijdrager
    computer space

Geloof er geen biet van dat er wordt omgezet naar AAC. Daar kan een versterker helemaal niks mee. En DTS bij een DVD komt ook gewoon over als DTS. Die muzieksoort kan een mac niet eens standaard verwerken.

Bijdrager
    lowfi

Je kan het zelf controleren. De uitgaande stream is altijd rond de 150KB/s (uit mijn hoofd) of je nu applelossless, cd of een normale mp3 afspeelt.

Dat is dus airtunes via itunes. Ik weet niet wat airfoil samen met bv cog oplevert.

Bijdrager
    mvdenberg
    ”lowfi”

Je kan het zelf controleren. De uitgaande stream is altijd rond de 150KB/s (uit mijn hoofd) of je nu applelossless, cd of een normale mp3 afspeelt.

Dat is dus airtunes via itunes. Ik weet niet wat airfoil samen met bv cog oplevert.

Hmmm…..
    Heb ik het dan goed dat je het verschil tussen een Apple losless bestand en een mp3 bestand dan niet hoort, via airtunes? Ik bedoel: als er toch maar 150kbps door de lucht gaat, dan zou je het verchil niet horen? (ik heb mp3’s in 320kbps).

Bijdrager
    iMaclown

De optische uitgang is Hifi, maar de compressie-technieken van iTunes en Airtunes zijn niet volgens de standaarden van Hifi, dat wil overigens niet zeggen dat het geen kwaliteit is, want het klinkt prima.

Hier staat een artikel over Hifi, dus het lijkt me duidelijk dat dit een beetje een lastig onderwerp is om een heldere discussie over te hebben, zeker omdat er tegenwoordig een stuk of 10 verscillende standaarden zijn voor diverse vormen van geluidsdragers.

groenten roland

Bijdrager
    iJoost
    ”mvdenberg”

Bedoel je dat alles wordt omgezet naar AAC? Dus als je muziek collectie 320kbps mp3 bevat, wordt deze dan ook omgezet naar AAC?
    En kost het on the fly omzetten van ongecomprimeerde muziek veel cpu power tijdens het afspelen? (als het dus wordt gestreamd naar zo’n stekker).

Ja dat bedoel ik. In de Mac wordt er altijd AAC van gemaakt voor het het draadloze netwerk op gaat want dat is het enige wat de AirPort Express “begrijpt”. Een redelijke keuze zou ik zeggen. Want anders moet je ook daarin nog weer alle mogelijke audio-formaten decoderen. En ja, dat kost ook wat extra CPU. Dus als je dat wilt voorkomen moet je ze in iTunes als AAC opslaan.

Bijdrager
    iJoost
    ”mvdenberg”

Heb ik het dan goed dat je het verschil tussen een Apple losless bestand en een mp3 bestand dan niet hoort, via airtunes?

Dat klopt. Via AirTunes is daar geen verschil in en kun je dus ook geen verschil horen.

Hooguit zou het zo kunnen zijn dat de verliezen als gevolg van de conversie mp3 naar AAC groter of kleiner zijn dan die van losless naar AAC en dat je dat kunt horen. Maar dat geloof ik nauwelijks gezien de beperkingen in kwaliteit van het eind-product.

Wat er naar de AirPoirt Express verzonden wordt is in elk geval AAC.

Bijdrager
    mvdenberg

dus als alles naar 150 kbps aac wordt gebracht, dan heeft het omzetten naar hogere kwaliteit geen zin (via airtunes). Dus komt er uiteindelijk een 150kbps digitaal (of analoog) signaal uit die stekker, wat niet aan de hifi norm voldoet. (want die norm zou zijn: alles ongecomprimeerd door de lucht).

Dus dan kan je beter een aparte mac (tweedehands) aanschaffen met digital out en die rechtstreeks op je digital in aansluiten op je versterker, om zo het beste rendement eruit te halen (dus wel de hifi norm, als je nog steeds ongecomprimeerde muziekbestanden hebt).

Bijdrager
    lowfi

Er zijn ook nog andere wireless music oplossingen te koop. Weet niet of die het geluid ook comprimeren…..

Bijdrager
    iJoost

@mvdenberg

Wat jij wilt.;-)

Ik vind AirTunes erg gemakkelijk. Zo gemakkelijk dat ik het daadwerkelijk gebruik. En als ik echt kwaliteit wil duw ik wel een CD in mijn speler.

Maar als het verschil je nooit opgevallen is, ach… dan maakt het misschien ook niet zoveel uit. Toch?

Overigens weet ik niet zo goed wat je precies bedoelt met “de HiFi norm”. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/High_fidelity_(techniek) voor wat meer informatie over dat onderwerp.

Bijdrager
    computer space

Maar weet iemand nu wat de AE met DTS doet? Dat kan quicktime namelijk niet decomprimeren.

Bijdrager
    mvdenberg

@ iJoost: tja, de hifi-norm…. Laat ik die in dit geval dan de ongeconprimeerde audio files noemen (wav, apple losless, aif).
    Zo’n airport stekker heb ik niet. Maar als ik ga verhuizen (duurt nog wel even) zou ik graag een muziekoplossing willen zodat ik in mijn helehuis dezelfde muziek kan horen. Vandaar mijn vragen en intresse in dit draadje. :)

Martiniman: volgens mij werkt die stekker alleen met iTunes. DTS wordt gebruikt bij dvd’s. Dus met dvd speler. Ik weet niet of dvd speler met die stekker om kan gaan, omdat dit buiten iTunes omgaat.

Bijdrager
    Mendoza

wat me enigszins verbaast is dat het volgens sommigen geen zin heeft muziek in het lossless-formaat in iTunes te zetten, als je toch altijd via airtunes afspeelt. is dit echt zo? ik heb namelijk de indruk dat het wel beter klinkt . . . (nu weet ik ook dat je oren je voor de gek kunnen houden).

Bijdrager
    Dbakker
    ”iJoost”
    ”mvdenberg”

Heb ik het dan goed dat je het verschil tussen een Apple losless bestand en een mp3 bestand dan niet hoort, via airtunes?

Dat klopt. Via AirTunes is daar geen verschil in en kun je dus ook geen verschil horen.

Hooguit zou het zo kunnen zijn dat de verliezen als gevolg van de conversie mp3 naar AAC groter of kleiner zijn dan die van losless naar AAC en dat je dat kunt horen. Maar dat geloof ik nauwelijks gezien de beperkingen in kwaliteit van het eind-product.

Wat er naar de AirPoirt Express verzonden wordt is in elk geval AAC.

Hmmmm… ik lees in de specs van de airport express op bladzijde 9 (pdf-je onder ‘meer informatie’ toch echt iets anders:
    http://www.apple.com/nl/airportexpress/specs.html

How does AirPort Express play music?
    iTunes automatically detects whether there is an AirPort Express Base Station with
    AirTunes on the wireless network and lets you select it to play your music.When you
    click Play in iTunes, AirTunes encodes and encrypts the music using the Apple Lossless
    Encoder, which ensures that the music is CD quality before it is sent over the wireless
    network. AirPort Express receives the music, decrypts and decodes it, and fills its buffer
    with music.The buffer will help ensure that you won’t have unwanted skipping, delays,
    or artifacts during playback. Once the buffer is filled, AirPort Express sends the music
    through the audio port to the stereo.

Maar misschien is dat inmiddels verouderde informatie en is Apple overgestapt op AAC.
    Mocht mijn oudere systeem toch gebruik maken van LossLess, dan vraag ik me nog steeds af of we met de Airport Express gewoon goud in handen hebben. ’t Is immers nog steeds digitaal en kan daarmee in theorie foutvrij verzonden worden.

Voor de beeldvorming:
    ’t Zou toch te gek zijn wanneer ik door een verkeert bitje door m’n airport express ineens onbedoelt een miljoen euro overboek op m’n vrouw’s rekening terwijl ik haar slechts één euro verschuldigd ben.:wink:

Groet
    Douwe-Jan

Bijdrager
    Mendoza

daar staat inderdaad ‘apple lossless’. houden mijn oren me toch niet voor de gek . . . :D

Bijdrager
    iJoost

Ik zag het inderdaad staan. En ik kon ook niet meer terugvinden waar ik die AAC gelezen had. Maar ik heb het gelezen, dat soort dingen verzin ik niet. Misschien is het veranderd in de versies van de AirTunes software? Ik weet het niet. Anyway. Hoogste tijd voor een experimentje en een kleine berekening. Momentje…

OK

Een Apple Lossless bestand dus 60% (volgens de Wikipedia) van 2 kanalen van 44,1 KiloHertz a 16 bit. Dat is 847 Kilobit/sec. Als ik dat stream via AirTunes zie ik, even kijken… gemiddeld 110 KiloByte/sec voorbijkomen. Maakt 880 Kilobit/sec. Damn. Ik ben helemaal overtuigd.

Wel goed die jongens bij Apple.:-)

Bijdrager
    computer space

Dit is ook raar:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93870
    Een tip van apple hoe je DTS over AE kunt afspelen. Wel maf dat het in iTunes gaat. Daar kun je toch geen DVD mee afspelen? of wel?

Bijdrager
    iJoost

Oh, en 110 KiloByte/sec aan verkeer merk je nauwelijks op een Airport-netwerk. Dus zeker geschikt voor HiFi moet ik dan stemmen. ;-P

Bijdrager
    Dbakker

iJoost,

Je maakte net een berekening voor de onderbouwing van de stelling of HiFi wel via WiFi signaal mogelijk is. Zou je die eens kunnen posten? Lijkt me een prima onderbouwing en afronding van deze poll.

Verder een algemene vraag:
    Kunnen bits en bytes wel 100% foutloos worden overgezonden of is daar ook nog discussie over mogelijk.
    Meestal zijn er foutcorrecties, controle bits etc. maar in hoeverre vangen die alle fouten af? Zijn dan ook werkelijk alle de ether ingeslingerde bits exact gelijk aan de opgevangen bits:?

alvast bedankt
    Douwe-Jan

Bijdrager
    computer space

Bits komen wel degelijk 100% aan. Een film kan wel een keer een bit missen, maar bij de meeste andere documenten is een verkeerde bit toch al snel vervelend. De foutcorrectiebits zorgen echter voor een eenvoudige mogelijkheid te zien of de rest van het pakket deugt of niet.

Bijdrager
    mvdenberg

Kijk! Dus toch goede kwaliteit door de lucht! bedankt Joost dat je het hebt nagerekend. :)

Bijdrager
    Mendoza

wat jullie door een berekening bevestigd wilden zien hoorde ik al jaren . . . . :D
    ik heb weleens een CD speler en iTunes hetzelfde nummer laten spelen en dan met mijn versterker steeds van kanaal wisselen om het verschil te horen. er was verschil. de CD speler klonk beter, maar het verschil was klein. iTunes met airtunes heeft een prima kwaliteit.

Bijdrager
    iJoost
    ”Dbakker”

iJoost,

Je maakte net een berekening voor de onderbouwing van de stelling of HiFi wel via WiFi signaal mogelijk is. Zou je die eens kunnen posten?

Nou ehm… Gewoon vermenigvuldigen hoor.;-)

Het staat er eigenlijk al 0,6 x 44100 x 2 x 16…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.