9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Sylvester

Wifi roaming : slechte overgang van punt naar punt

Tja, hoe moet je zo’n topic noemen? Ik heb ook al veel gezocht naar gelijkaardige problemen, maar het is niet simpel om de zoekfulnctie correct voor dit probleem in te geven.

Even schetsen : ik heb hier een netwerk met Telenet modem/router met ingebouwde wifi. Daarnaast heb ik nog een 3-tal airports in het netwerk.
    Deze AP’s staan samen met de wifi van de modem geschakeld in ‘roaming’.
    Dus de SSID en wachtwoord op alle toestellen hetzelfde.
    Alle wifi van de AP’s en de wifi van de modem werken perfect.

Het probleem : hij schakelt niet altijd automatisch over van het éne wifi punt naar het andere, wat eigenlijk de bedoeling is.
    Als ik bijvoorbeeld van de zolder (waar de modem staat) naar de living ga, blijft mijn nieuwe Macbook Pro koppig verbinding houden met de wifi van op zolder.
    Ik zie dat de verbinding héél zwak is, en toch schakelt hij niet vanzelf over naar de wifi in de living. Ik zit zelfs vlak naast die wifi.
    Als ik dan de wifi op de MBP een paar keren de wifi uit en aan zet, neemt hij plots wél de kortst bij zijnde wifi.
    Het heeft niks met de modem te maken want van de éne naar de andere Airport loopt het soms ook mis.

Heeft iemand enig idee waar hier de knoop zit? Kan ik hieraan iets verbeteren?

Alvast dank.

Bijdrager
    Leander

Vermoedelijk ligt het probleem bij je Telenet modemrouter, wat geen Apple device is.
    Je zou dat kunnen testen door één AirPort Express als router te configureren en aan het Telenet modem te hangen waarbij je dan de routerfunctie van Telenet uitzet.
    Hier in huis werkt 1 time capsule met 3 AE’s probleemloos. iPhones, iPads en MBP’s pakken signaal op van dichtstbijzijnde AirPort device.
    En bijvoorbeeld ook de door mij gewijzigde instellingen van de tijdsgebonden toegang op enkel de TC wordt door de 3 AE’s automatisch overgenomen.

Bijdrager
    macpro

Je kunt het eenvoudiger testen.
    Schakel alleen het WiFi gedeelte in de Telenet router uit.
    Dan zijn alleen de Airports verantwoordelijk voor het draadloze signaal.

Maar… ik heb laatst op kantoor een vergelijkbare situatie gehad. Eén Airport stond op het eerste gezicht helemaal goed geconfigureerd, maar toch wilde geen enkel apparaat ermee verbinden. Ik heb toen de SSID van die Airport gewijzigd om te kijken of ik er dan wel op zou komen. Dat lukte vanaf dat moment wel. Daarna de SSID weer teruggezet naar de originele SSID die ook gebruikt wordt door de andere Airports. En sindsdien doet deze Airport weer vrolijk mee.
    Dus… het kan zinvol zijn om de configuratie van de Airports eens opnieuw in te stellen, ook al lijkt die goed te zijn.

Bijdrager
    Sylvester

Eigenlijk heb ik al die dingen al eens geprobeerd. Ook alles geherconfigureerd om zeker te zijn dat ik me nergens vergist heb met namen of iets anders.

Waarom zou er een probleem zijn met die modem van Telenet? Die gedraagt zich toch ook maar als standaard wifi?
    Ik heb dat voorbeeld gekozen omdat deze op zolder staat (verste punt).
    Maar ik heb het probleem evenzeer (zoals ik reeds zei) als ik van de ene airport naar de andere ga. Hij heeft dus het wifi signaal van één airport, en dan verplaats ik me in de buurt van een andere airport. Dan komt die Telenet modem er niet eens tussen.
    Ter info : alle airports zijn met een gewone 1GB-switch met elkaar verbonden.

Bijdrager
    Sylvester

Andere ervaring :
    ik ben een paar dagen geleden op een plaats geweest waar men géén Apple netwerk-producten gebruikte. De wifi bestond uit 3 punten : de wifi van de modem en 2 x Asus RT-N66U routers als access point , alles in roaming geschakeld (DHCP uit)
    Hier had ik met mijn Macbook Pro hetzelfde probleem : Hij was geconnecteerd met het signaal van de Asus op zolder omdat ik daar een tijdje had gezeten. Ik verplaatste me naar beneden (nog één verdieping ertussen), en ik had een bar slechte wifi ontvangst terwijl ik naast de anders Asus zat. Hij hield halsstarrig vol op die van de zolder.

Ik heb zeker een half uur gewacht, maar hij bleef verbonden met die van de zolder.
    Dan heb ik een paar keren de wifi op de MBP uitgeschakeld en terug ingeschakeld, en daarna nam hij die van de benedenverdieping.

Volgens mij moeten we het ergens anders zoeken, eventueel in het systeem van de MBP ???

Bijdrager
    macpro

Zoals je het beschrijft zou het inderdaad aan de MBP kunnen liggen.
    Heb je ook al eens met andere apparaten geprobeerd? Een iPhone of iPad of …?
    En wat is daar dan de ervaring mee?

Bijdrager
    Sylvester

Ik ga het eens wat nader bekijken met een iPad en iPhone, en nog eens wat testen doen met de MBP.
    Helaas heb ik alleen nog maar een recente rMPB. De oude MBP is verkocht.

Bijdrager
    maren24

Precies mijn probleem, is hier ooit nog iets uitgekomen?

Bijdrager
    Sylvester

Euh, dit is al lang geleden, en helaas ben ik vergeten om hier de oplossing te plaatsen.
    Volgens mij was de oplossing heel simpel.
    Als je wifi roaming wil doen moet je op een aantal dingen letten :
    Je moet alle AP’s en andere wifi dingen zo instellen :
    – SSID naam moet identiek zijn op allen
    – zelfde paswoord
    – én niet te vergeten : op allen dezelfde authenticatie methode kiezen , bv WPA2 personal.
    – en nog iets: alle wifi kanalen moeten verschillend zijn en moeten elkaar zo weinig mogelijk (liefst niet) overlappen.

Op deze manier moet het lukken

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.