19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    bummenawt

WIFI problemen nieuwe Macbook pro

Beste,

Sinds mijn nieuwe Macbook pro heb ik voortdurend problemen met wifi. Voorheen had ik een Dell laptop en ging de wifi prima op mijn zolderkamer (router staat beneden in de gang). Het vreemde is dat op het eerste gezicht lijkt alsof ik wel maximaal verbonden ben met de router. Alle streepjes van de wifi zijn gevuld in de taakbalk. Voorheen was ik bij Windows gewend dat niet alle streepjes gevuld waren op het moment dat de verbinding niet optimaal was. Werkt dit bij Apple hetzelfde of is het hier alles of niets?

Ik heb nu een Fritzbox 7360 en overweeg serieus om een Apple extreme airport aan te schaffen want wordt hier helemaal gek van… Is het waarschijnlijk dat de Airport van Apple een beter bereik heeft dan mijn huidige Fritzbox?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Fritzbox 7360 WiFi is verouderd en langzaam…, maximaal 802.11n (300Mbps)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Klik eens met option ingedrukt op het AirPort-icoon in de menubalk. Wat staat er onder RSSI? Hoe hoger de RSSI (dus dichter bij 0), hoe beter. Bij -80 begint de verbinding heel instabiel te worden. Wellicht heb je geen nieuwe router nodig, maar gewoon een extender.

Bijdrager
    bummenawt

Beneden in de kamer:

RSSI: -63
    Ruis: -95
    Tx-snelheid: 78 Mbps

Direct naast de router:

RSSI: -33
    Tx-snelheid: 78 Mbps

Boven op zolder:

RSSI: -78
    Tx-snelheid: 26 Mbps

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Op zolder zit je dus op 17 dB SNR ( (-78) – (-95) = SNR). Dat is erg laag, 15 is eigenlijk het minimum voor een stabiele verbinding (uit eigen ervaring gesproken). Ik zou voor twee tientjes een wi-fi extender halen. Grote kans dat de problemen dan weg zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    TheBigZ

Of voor €100 een 802.11ac router. Heb je meteen in je hele huis de beste Wifi snelheid.
    http://tweakers.net/pricewatch/395200/tp-link-archer-c8.html
    http://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/ranking/AC1750/rev8/6

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dat zou wel wat future-proofing zijn, maar als niet alle apparaten in huis AC-compatible zijn valt het hele netwerk alsnog terug op N. Of misschien nog wel erger, G.:mrgreen: Als dat gebeurt heb je helemaal niets aan het grotere bereik van AC. Tenzij dat ding twee netwerken tegelijk kan uitzenden natuurlijk.

Bijdrager
    TheBigZ
    Waffle op 10 april 2015

Tenzij dat ding twee netwerken tegelijk kan uitzenden natuurlijk.

http://www.tplink.com/en/products/details/cat-9_Archer-C8.html

Bijdrager
    bummenawt

Bedankt voor de reacties. Met wifi extenders heb ik persoonlijk geen goede ervaring. Dus zou dan liever voor een acces point gaan die ik bedraad aansluit op de router. Echter uit frustratie heb ik gisteravond de Apple airport extreme gekocht. Zeker niet de goedkoopste optie maar lees er toch hele goede verhalen over qua bereik en snelheid. Ik ga hem vanmiddag proberen. Bevalt het niet kan ik hem altijd nog binnen 14 dagen terugsturen.:-)

Ik ben alleen nog even aan het uitzoeken wat verstandiger is qua setup. De huidige Fritzbox wordt namelijk ook als dect station gebruikt voor de telefoons. De Fritzbox vervangen met de Airport Extreme is dus geen optie. Dus of Fritzbox instellen als bridge of beiden naast elkaar laten werken?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Sluit de Airport dan bedraad aan op de Fritzbox, en maak met de Airport een nieuw netwerk. Alle apparaten die AC aan boord hebben kunnen dan op de Airport, en de rest op de Fritzbox. Dan kan je lekker gebruik maken van de snelheid van een AC-netwerk.

Echter kan je ook de dual-network modus op de Airport aanzetten hiervoor en de WLAN-functie van de Fritzbox volledig uitschakelen. Je telefoons zullen dan als het goed is blijven werken.

Kijk bij het installeren van de Airport ook goed naar de netwerken om je heen. Kijk bijvoorbeeld naar welke kanalen al erg druk zijn, en welke frequentie voor jou het beste zou zijn (2.4 of 5GHz). Stel ook zo nodig een andere multicast rate in.

Bijdrager
    bummenawt

Ik denk dat de laatste optie die je aandraagt het handigst is. De vraag is of ik dan de fritzbox nog anders moet configureren. Als op beide de DSN actief is zorgt dat denk ik voor problemen?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Gewoon de Airport in de brugmodus zetten.

Bijdrager
    osx

Wat je sowieso kunt doen is de Fritzbox optimaal instellen, als dat nog niet is gebeurd,
    Kies een vast vrij kanaal, die geen overlap heeft met buren of niet stoorbronnen bv. Dit kun je ook mooi in de Fritzbox bekijken.
    Schakel B/G modus uit. Alleen N/AC band gebruiken.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik zou het zo doen:

modem ==== Airport Extreme ==== Fritzbox —— telefoons
    …………… ||…………… ||
    …………… ||…………… ||
    …………… ||…………… ||
    …………… AC/N 5GHz B/G 2.4Ghz

Let maar niet op de puntjes.

Als je echt geen G-apparaten meer in huis hebt (een oude telefoon, set-top box… dat soort dingen) zou ik op de Fritzbox wireless helemaal uitzetten en alleen met N/AC verder gaan. Lieft op 5GHz, daar is het namelijk nog niet super druk. De Airport kan dan als DHCP- en NAT-server dienen waarvan de Fritzbox een client is.

Bijdrager
    TheBigZ

@waffle: Die FritzBox is een combi modem/router, dus wat jij schetst gaat niet.
    http://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7360/
    Je kunt inderdaad gewoon de AirPort Extreme achter de FritzBox zetten, in brugmodus, zoals jij al eerder aangaf.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    bummenawt

Ik heb de AE inmiddels ontvangen en aangesloten aan de LAN 2 poort van de Fritzbox. Gewoon de wizard doorlopen en internetten met de AE werkt. Ook boven op zolder. Bijzonder is alleen dat de waardes er niet beter op zijn geworden:

Op zolder:

RSSI: -80 dBm
    Ruis: – 95 dBm

Echter het werkt nu wel beter dan de wifi van de Fritzbox.

Het is overigens denk ik wel mogelijk wat @waffle zegt. Voor de Fritzbox hangt nog een Genexis glasvezel modem. AE direct op de Genexis aansluiten moet kunnen denk ik (ik kan namelijk internetten door een UTP kabel vanuit die Genexis aan een laptop aan te sluiten).

Staat 5 Ghz standaard aan in de AE? En hoe zet ik alleen N/AC aan op de AE?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kijk even in Airport Utility naar het tabje Draadloos (Wireless) > Draadloze Opties (Wireless Options). Daar vind je radio opties en kan je voor AC/N 5GHz kiezen.

Bijdrager
    bummenawt

Ik heb gelezen dat de 5 GHz standaard aanstaat en onder dezelfde SSID wordt uitgezonden. Een Macbook bepaalt vervolgens zelf of hij gebruik wil maken van de 2,4 GHz 5 GHz afhankelijk van de sterkte van beide signalen. De optie waar jij het over hebt in Airport Utility geeft de mogelijkheid om de 5 GHz frequentie onder een andere SSID uit te zenden.

Overigens werkt onderstaande setup niet want ik kwam erachter dat de Fritzbox geen optie heeft om in brugmodus te zetten. Ik heb de AE en de Fritzbox weer omgedraaid. Heb overigens wel gevoelsmatig het idee dat onderstaande optie wel sneller zou werken omdat de AE direct op het modem is aangesloten.

modem ==== Airport Extreme ==== Fritzbox —— telefoons
    …………… ||…………… ||
    …………… ||…………… ||
    …………… ||…………… ||
    …………… AC/N 5GHz B/G 2.4Ghz

Bijdrager
    TheBigZ
    bummenawt op 11 april 2015

Heb overigens wel gevoelsmatig het idee dat onderstaande optie wel sneller zou werken omdat de AE direct op het modem is aangesloten.

Dat zou niet uit moeten maken. De bottleneck zit niet in de ethernetkabels tussen de diverse routers.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.