4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Hydrarchos

Wifi-problemen met Airport Extreme 4th gen

Hallo allen,

Ik heb al een tijdje wat problemen met mijn wifi-verbinding achter mijn Airport Extreme  (4e generatie), die op zijn beurt weer achter een Ziggo-modem hangt, dat als router werkt. Het is geen gigantisch probleem, maar wel knap irritant af en toe.

Om de zoveel tijd verlies ik de wifi-verbinding; het 5 GHz-netwerk lijkt hier gevoeliger voor te zijn dan de 2.4 GHz-band, en als ik heen en weer schakel tussen beide heb ik de verbinding ook meteen weer terug. Meestal zie ik het doordat het Dropbox-ikoontje grijs wordt; het wifi-ikoon in de menubalk blijft een sterke verbinding aangeven. Websites laden vervolgens niet meer, maar raar genoeg lijkt het alsof sommige sites die een streaming-verbinding hadden, die wel gewoon houden.

Hebben jullie enig idee hoe dit probleem aan te pakken?

Bijdrager
    GoeieDag

Dus de APextr staat in de brugmodus?

Op 5 GHz is dat een bekend verschijnsel: zodra je iets te ver van het apparaat bent, verliest ie zijn data-overdracht, terwijl de verbinding nog wel (bijna) vol aangeeft. Inherent aan die techniek, ga ik vanuit.

Bijdrager
    T-sec

Ik heb mijn Ziggo modem op “bridge” gezet omdat de 5Ghz en 2.4Ghz Wifi signalen hieruit interfereren met mijn Apple Time Capsule en Airport Extreme Wifi signalen. Sinds dien heb ik geen last meer van haperende Wifi verbindingen.

Configuratie: [ Ziggo modem in Brigde ] – [ ATC Wifi/Router ] – [ AE ] + [ Switch ]

Zo eens in de paar maanden heb ik ineens weer een haperende Wifi verbinding, dan blijkt Ziggo via een ‘stille update’ de 2.4Ghz radio in het modem weer aangezet te hebben. Waarschijnlijk om de “Ziggo Hotspot” dienst actief te houden.

Op dat moment log ik in op het Ziggo modem en zet de 2.4Ghz radio weer uit, om enkele maanden later dit wederom te moeten doen. Het is niet anders.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  T-sec.

Bijdrager
    Hydrarchos

<p class=”cite”>GoeieDag op 5 april 2018 om 09:45</p>
    Dus de APextr staat in de brugmodus?

Op 5 GHz is dat een bekend verschijnsel: zodra je iets te ver van het apparaat bent, verliest ie zijn data-overdracht, terwijl de verbinding nog wel (bijna) vol aangeeft. Inherent aan die techniek, ga ik vanuit.

Ja, hij staat als brug. Maar ik zit zo’n beetje naast dat ding, dus daar zou het eigenlijk niet aan mogen liggen.

Ik zal @T-Secs suggestie nog eens proberen, ook omdat ik geen zin heb weer een burgermansfortuin uit te geven aan een nieuwe routert.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.