24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    anoniem

Wifi-probleem met Ziggo-modem en Macbooks troubleshooten

Hallo allen,

Ik zit enorm te klooien met de wifi-verbinding op de Macbooks van mijn vrouw (MBA 2014 OSX10.10) en mezelf (MBPr OSX10.11). We hebben een Ziggo-modem (Ubee EVW321b) dat zowel een 2.4GHz- als een 5GHz-netwerk in de lucht houdt. Het signaal van de verbinding is prima, maar om de zoveel tijd stopt de internetverbinding (het wifi-signaal blijft sterk) en houdt er langere tijd (> 30 seconden) mee op. Het wisselen van het 2.4GHz-netwerk naar 5GHz of vice versa zorg weer voor een werkende verbinding, maar irritant is het wel.

Ter verduidelijking: bekabeld doet het probleem zich niet voor, en noch onze iPad, noch de telefoons (1 iPhone 4 en een Lumia 735) hebben er last van. Bovendien doet het euvel zich niet voor bij de geheel ‘schone’ MBPr die mij vrouw van d’r werk heeft.

Iemand enig idee waar we de oplossing kunnen zoeken? Ik wil indien half mogelijk voorkomen om (vlak voor een deadline bovendien) mijn hele machine weer opnieuw te moeten optuigen.

Bijdrager
    Furbz

BomC!

Ik heb hetzelfde probleem. Alhoewel ’t nu wat minder vaak tot bijna niet meer gebeurt!
    Dit heb ik gedaan:

1. Ga naar systeemvoorkeuren ->netwerk
    2. Klik bij WIFI op geavanceerd
    3. Bij WIFI heb ik alle voorkeursnetwerken weggeklikt (met – knop obviously;) )
    4. Toen Wifi uitgeschakeld en opnieuw verbinding gemaakt (met wachtwoord invoeren etc.) met mijn WIFI-kanaal.
    5. Ik weet niet of ik gereboot heb.

Wellicht helpt t!
    Succes ermee

Furbz

Bijdrager
    amvd65

herken dit ook en alhoewel ook via Ziggo modem contact maak heb ik altijd gedacht dat het een OSX WiFi gebrek was.

Bij mij kan WiFi zo maar blokkeren terwijl Wifi symbool volledige ontvangst aangeeft. Door via WiFi icoon boven in scherm WifI even aan en uit te zetten werkt het weer (een tijdje).

Waarom denken jullie dat er een relatie met Ziggo modem is?

Bijdrager
    anoniem

@amvd65: omdat het elders nergens voorkomt (tot nu toe, dan), alleen als ik thuis achter het Ziggo-netwerk zit. Het feit dat de iPad er geen last van heeft geeft me nog wel wat hoop dat het op te lossen is.

Bijdrager
    struup

Had dit probleem ook, ik heb het volgende gedaan en daarna geen last meer.
    Een apart 5 GHz netwerk aangemaakt dat kan op het modem door de naam van het 5 Ghz te veranderen door er b.v. 5G achter te zetten
    je kunt dezelfde inlog codes blijven gebruiken.
    Door zoveel mogelijk app. op het 5 GHz netwerk aan te sluiten dus ook de MB krijg je minder ruis op het 2,4GHz netwerk.
    Het heeft bij mij veel problemen met de verbinding verholpen.
    Succes groet Struup

Bijdrager
    anoniem

@struup. Ook al aan gedacht. Probleem is dat alles bij ons kan draaien op 5G, maar niet de iPhone 4 van mijn vrouw. En ze is echt (ECHT) aan het apparaat gehecht…

Bijdrager
    struup

Dat is toch geen probleem de twee netwerken kunnen naast elkaar blijven draaien dus die ene I Phone kan gewoon van het 2,4 netwerk gebruik blijven maken.
    Struup

Bijdrager
    struup

Ik heb hier een smart tv en een printer die gewoon op het 2,4 netwerk draaien en de rest I Pad’s en MB werken op het 5GHz netwerk.
    Alles werkt nu perfect.
    Struup

Bijdrager
    anoniem

@struup: ah, juist. Nu snap ik wat je bedoelt. Punt is: dat doen we al. En het probleem doet zich zowel op het 2.4G als het 5G-netwerk voor. Ook al gespeeld met kanalen, maakt ook weinig verschil.

Bijdrager
    johndoe

Zelfde probleem hier. Van alles geprobeerd, zelfs ‘overgestapt’ van Ziggo naar UPC (met nieuwe hardware, van Ubee nu naar Cisco) maar probleem blijft zich voordoen. Ik volg dit draadje met interesse.

Bijdrager
    KR1275

Bekend probleem met Ziggo Ubee modems. Ik herken het. Volgens Ziggo zou het komen doordat het signaal door andere signalen wordt gestoord. Ik heb nu ongeveer 5 cm onder de modem een TP-Link Wifi-power-plug (via WPA) staan en dat scheelt enorm. De Mac mini is verbonden met een andere homeplug met een supersnel en perfect signaal.
    De TP Link wifi is veel beter dan de Ubee wifi, maar nog niet volmaakt. Dus de stelling van Ziggo ‘verstoord signaal’ zal helaas wel een beetje kloppen.

Bijdrager
    websania

Dit probleem heb ik ruim een jaar geleden toen ik van XS4All (ADSL) naar de kabel overstapte.

In aanvang had ik een Ubee modem en met enige regelmaat viel internet weg, terwijl de wifi verbinding gewoon in stand bleef. Het verbreken van de wifi verbinding en weer herstellen, herstelde ook de internetverbinding weer, maar dit was soms meerder keren per dag nodig. Ik de kinderen, toen nog klein en nog maar net met een iPad in de weer, klaagden over stilstaande filmpjes.
    Dus in eerste instantie de fora rondgestruind en allerlei oplossingen die daar aangedragen werden geprobeerd….zonder resultaat. Althans, soms ging het dan een paar dagen goed….wat ook weer een kwestie van “de wens is de vader van de gedachte” is geweest. Dus ook contact gezocht met de helpdesk. Die begonnen al vrij snel over dat ik last moest hebben van al mijn buren met hun wifi…..ik woon in een eengezinswoning dus zoveel buren die met hun wifi mijn woning doordringen zijn er niet. Het zetten van het modem op andere kanalen verbeterde wel de kwaliteit van het wifi signaal, maar hielp niet tegen het incidenteel uitvallen van de internet verbinding. Overigens ook bij mij was het probleem weg op het moment dat ik mijn iMac met een kabel verbond.

Uiteindelijk na een hoop gedreig (met opzeggen) en het onderwerp ter sprake brengen op het Kassa-forum, waardoor ik de interesse van de het web-team van Ziggo had gekregen, kreeg ik een Cisco modem. Ook hier datzelfde probleem, met dat verschil dat de internet verbinding vanzelf weer terugkwam na een aantal seconden, maar helaas storend genoeg om weer voor een hele berg ergernis te zorgen. Overigens was de opmerking van Ziggo dat zij wifi niet ondersteunen…. De Cisco hoef je ook niet iedere maand een keer uit en weer aan te zetten om maar even een zijstraat te noemen.

Nu dan de oplossing: ik heb in aanvang een aparte wifi-router aan het Cisco modem gehangen, welke ik later vervangen heb door een Airport Extreme. Die router staat in brugmodus en zend z’n eigen wifi signaal dus uit, is met een kabel verbonden met de Cisco, dus nu valt internet niet meer weg, is het signaal ook nog een keer sterker en heb ik laatst voor de bovenetages nog een extra Airprt Espress toegevoegd. Deze oplossing werd in eerste instantie ook al een keer door een helpdeskmedewerker van Ziggo aangedragen, maar daar was ik het niet mee eens; ik betaal per slot van rekening voor een compleet pakket, waar een wifi-modem deel van uit maakt en dan verwacht ik ook dat ik daar zelf niet nog eens een router voor moet gaan kopen. Een kennis met datzelfde probleem heeft nog 50 euro compensatie bij Ziggo weten los te peuteren.

Mijn schoonouders hebben hetzelfde probleem gehad en dat is ook op dezelfde manier opgelost. Onze plaatselijke computerwinkel heeft al menige wifi-router verkocht aan Ziggo klanten.

Bijdrager
    anoniem

@websania (en anderen): dank voor de hulp. Ergens is het wel een opluchting dat dit euvel vaker voorkomt. In de telefoon naar Ziggo dan maar.

Bijdrager
    JJmac

Mogelijke oplossing van het Net, laat Ziggo de WiFi uitschakelen, pak dan een externe router.

Bijdrager
    websania

Op zich is het niet nodig om Ziggo je wifi te laten uitschakelen. Je kunt in het modem ook het uitzenden van het wifi signaal uitvzetten. Dan hou je het recht op het gebruik van de wifi hotspots. Als je Ziggo de wifi laat uitzetten ben je dat ook kwijt. Maar bovenal: je hebt er verder geen last van als het aan blijft. Het enige wat je nog zou kunnen overwegen is het uit laten zetten van de routerfunctie van het Ziggo modem, zodat je wifi-router dit kan gaan doen. Maar ook dat heb ik niet gedaan en het probleem van de wegvallende wifi is opgelost.

Nogmaals voor de minder oplettende lezer: het gaat hier om wegvallen van de internet verbinding en niet om het wegvallen van de wifi-verbinding. Dat laatste is feitelijk prima in orde!

Bijdrager
    Tov

heb ook al een tijd lang problemen met Ziggo internet (Ubee modem) in combinatie met een Timecapsule die ik gebruik voor het opzetten van het wifi-netwerk.
    Probleem is niet dat internetverbinding tijdens gebruik wegvalt, maar wel dat iedere keer als ik een OSX apparaat (macbook, mac mini) uit de sluiterstand haal, het hekel lang duurt voor er internetverbinding is. iOs apparaten (iPone, iPad) hebben hier geen last van.
    De symptomen zijn op te lossen door wifi uit en weer aan te zetten, of via de netwerkinstellingen de DHCP-lease te vernieuwen.
    Een structurele oplossing heb ik nog niet gevonden.
    Mijn Timecapsule staat ook in brugmodus, wat (volgens mijn beperkte kennis) betekent dat de ziggo modem de ip-adressen uitdeelt (fungeert als router), en de Timecapsule alleen dienst doet voor het wifi-netwerk. Wifi heb ik op de ziggo modem uitgeschakeld (evenals wifi-hotspot).

Ik gebruik al heel lang Ziggo in combinatie met een basisstation van Apple. Nooit problemen gehad, tot ongeveer een jaar geleden. Dacht altijd dat het aan OsX lag, maar twijfel daar nu aan.

Wat ik nu wil proberen is om de Timecapsule als router in te zetten (DHCP in plaats van Bridge-modus), en eens kijken wat dat oplevert.
    Ik maak daar een aparte post voor aan in dit subforum.

p.s. op de zing-community zie je veel meldingen van vergelijkbare problemen, maar nooit exact hetzelfde als mijn situatie helaas…

Bijdrager
    websania

@tov En ook de Ubee modem èn TC eens opnieuw opgestart neem ik aan? Al gepoogd om een ander modem van Ziggo te krijgen (hoe lang heb je de Ubee al?) ?
    Kijk eens of je een wifi router van iemand anders kan lenen en of je daar dan dezelfde ervaringen mee hebt.

Bijdrager
    Tov

@ websania: allebei herstart heb ik meerdere keren gedaan. Ziggo heeft zelf een reset op afstand gedaan van de ziggo modem. Bood helaas geen oplossing.

Ubee modem is van een wat ouder type, maar werkt volgens mij nog goed. Ik haal keurig mijn abonnementssnelheid (120 mbit). Als ik de ziggo modem alleen als modem (bridge-modus) wil gaan gebruiken, en router-functie en wifi netwerk via de Timecapsule, dan zou dat toch geen problemen moeten geven?

Andere router proberen zou misschien goed zijn maar heb ik nog niet bovenaan de lijst staat. Timecapsule is niet lang gelden (voor een kapitaal) aangeschaft en is van het laatste type. Zou mij toch verbazen als deze de problemen veroorzaakt richting Apple MacBooks. Maar als niks anders werkt ga ik dit zeker proberen hoor.

Bijdrager
    anoniem

Mijn Ubee-modem is vers uit de verpakking. Daarvoor had ik een ander model (weet niet meer welk model, maar in elk geval geen Cisco) maar dat gaf hetzelfde probleem, zij het minder vaak. Toen hing er ook een TPLink router achter, maar dat hielp niet echt. Zal eens kijken hoe het met de Airport Express gaat.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  anoniem.

Bijdrager
    websania

Ik heb nog een aantal instellingen van het modem aangepast, zoals de WPA beveiliging van AES naar TKIP+AES te zetten en de wifi vast te zetten op 802.11n, maar dat bracht destijds bij mij geen echte oplossing.

@tov: een andere router proberen sluit wel je Airport als mogelijk probleem uit; argument om dan een ander modem aan Ziggo te vragen, zeker als dat geen “jonkie” meer is. Ga dan wel voor de Cisko; monteur van Ziggo vertelde mij dat dat de beste modems zijn.

@BomC: Bij mij was het Ubee modem ook hagelnieuw; vanaf dag 1 was het probleem er. Het aansluiten van de wifi-router zou het probleem moeten verhelpen, maar wellicht moet je ook eens kijken of je niet teveel last hebt van verstoringen door je buren. Bij mij was ook een Tele-2 modem van de buren een behoorlijke stoorzender en door te kijken met inSSider kun je zien welke kanalen je buren op zitten en kun je de eigen wifi-router op minder gebruikte kanalen zetten.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  websania.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  websania. Reden: toevoeging

Bijdrager
    Tov

@ websania: ik heb inmiddels een hele andere set-up: ziggo modem in brug-modus laten zetten, Timecapsule ingesteld als router (DHCP+NAT), en DNS servers gewijzigd. Gaat tot nu toe goed. Als dat zo blijft dan ben ik heel tevreden (zie ook andere post op dit sub-forum).

Bijdrager
    websania

@tov: Das heel mooi! Ik zou wel even afwachten. Sommige van de oplossing die ik had, zoals die in mijn vorige post betreffende het wijzigen van instellingen leken eerst ook te werken, maar na een aantal dagen gebeurde het dan toch weer een keer. Dan hielp op zich het resetten van het Ziggo modem wel, maar ik vond dat geen oplossing om iedere dag bij thuiskomst te beginnen met het resetten van een modem om internet bereikbaar te houden.
    Het handige van deze opzet is dat je nu eventueel ook een gastennetwerk kan aanmaken op je TC. Dan kun je je bezoek daar laten inloggen en zelf hou je je netwerk veilig met WPA(2)-versleuteling èn beperking door alleen bekende MAC-adressen toe te laten.

Bijdrager
    anoniem

Nog niet bij Ziggo geweest, omdat onze ‘cleane’ Macbook het probleem dus niet heeft en ik niet hard kan maken dat het niet aan mijn eigen configuratie ligt. Maar zin om die helemaal uit elkaar te pulken heb ik ook niet, dus mijn oplossing is nu om toch maar gewoon een Airport Extreme erachter de zetten en de uBee in brugmodus te gooien (of niet, maakt eigenlijk weinig uit en zo heb ik voor gasten ook een netwerk).

Bijdrager
    websania

Die discussie kreeg ik ook. Het zou aan Apple liggen, etc. Het komt gewoon neer op dat de enige oplossing een aparte wifi-router is.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.