16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    bassbug

WiFi PDA en Mac

Met gevaar dat er ERGENS in een bestaande thread een keer is behandeld stel ik toch een nieuwe vraag omdat ik hiermee hoop dat het ook door nieuwe mensen gereageerd kan worden.

Je hebt tegenwoordig ook PDA’s met WiFi mogelijkheden. Aangezien we tegenwoordig bijna overal in de stad (er zijn verschillende threads hierover) wel een gratis (al dan niet zo bedoeld) te gebruiken WiFi point kunnen vinden, lijkt het me wel handig om een PDA te hebben waarmee je zo het internet op kan. Zij het om te mailen of even snel iets opzoeken op internet of gewoon lekker op de bank de tijd te doden door lekker te surfen.

Er zijn volgens mij twee merken die PDA’s met WiFi mogelijkheden bieden:

Palm (Tungsten C) en HP (iPaq 4510 & 5500).

Je hebt voor- en nadelen van beide systemen (PalmOS en PocketPC). Kwa snelheid zijn ze volgens mij goed vergelijkbaar. Ze hebben beiden een 400 MHZ Xscale CPU)

Wat is kwa gebruik beter en hoe bruikbaar zijn de synchronisatie mogelijkheden met OS X?

Ben benieuwd! :D

Bijdrager
    jeroenimo

Pocket pc heeft niet de reputatie dat het nou lekker samenwerkt met mac…. dus lijkt me de palm de beste optie..
    Ik heb geen ervaring met beide maar dat is wat mijn idee daar over is..

Bijdrager
    Powerrrr….

Ik heb wel een beetje ervaring met de Sony TH-55.
    Deze heeft alle opties die er op het ogenblik gebruikt worden; Wifi, bluetooth, IR, USB, memorystick.
    Op Wifi gebied werkt de PDA best goed, maar het bereik is natuurlijk wat minder (het is immers ook een heel klein antennetje).
    Hier in de regio Groningen heb ik al diverse surfs gemaakt op netwerken van mensen die hun netwerk niet goed beveiligd hadden.
    Eigenlijk kan je bijna alles wat je ook op een pc kan, behalve dan dat hier ook standaard een camera in zit waarmee je streams kan onvangen, maar ook uitzenden.

Conclusie: Het werkt !

Software is een andere verhaal.

Bijdrager
    Powerrrr….

Ik heb wel een beetje ervaring met de Sony TH-55.
    Deze heeft alle opties die er op het ogenblik gebruikt worden; Wifi, bluetooth, IR, USB, memorystick.
    Op Wifi gebied werkt de PDA best goed, maar het bereik is natuurlijk wat minder (het is immers ook een heel klein antennetje).
    Hier in de regio Groningen heb ik al diverse surfs gemaakt op netwerken van mensen die hun netwerk niet goed beveiligd hadden.
    Eigenlijk kan je bijna alles wat je ook op een pc kan, behalve dan dat hier (Sony TH-55) ook standaard een camera in zit waarmee je streams kan ontvangen, maar ook uitzenden.

Conclusie: Het werkt !

Software is een andere verhaal.

Bijdrager
    bassbug

Software een ander verhaal? Vertel daar eens meer over? Tis toch Palm OS?

Heb net ff snel gekeken wat het voor een PDA is. Het ziet er aardig uit. Volgens mij is het zowat vergelijkbaar met de Palm Tungsten C?

Wat doe je er mee? Wat werkt goed, wat minder?

Bijdrager
    Powerrrr….

Wat betreft de software:
    Voordat je bepaalde software via je mac op je Palm PDA krijgt ben je alle een paar puzzels verder.
    Er is nog niet zoveel bekend over PDA’s want bijna niemand gebruikt meer dan de standaard software. In de meeste winkels hoef je wat betreft tips en truuks niet veel te verwachten. Afgezien van dat; er is ook blijkbaar geen echte standaard in de software, je kan b.v. niet altijd software van de Palm T – C op je Sony zetten en andersom.
    Mocht je een Palm of Sony nemen dan kan het programma “Missing Sync” van pas komen.
    Voor het wifi printen kan je “PrintBoy” gebruiken.

Succes

Bijdrager
    bassbug

Hmm… Dat zijn rare toestanden zeg…

Ik heb nog een oude Palm V. Ik uploadde Palm programma’s via PalmDesktop. Er is geloof ik geen standaard Mac ondersteuning bij de nieuwe Palms?

En dat Palm T-C prgs niet werken bij de Sony is gewoon merkwaardig. Het zijn toch Palm OS machines?! :x

Het idee om met een Palm in je binnenzak een doelmatige PC in zakformaat te hebben voor je werk (of gewoon als gadget voor mijn part) is dan zo min of meer om zeep. Zo wordt PDA niet meer dan een spele-dingetje… :?

Zijn er verder niemand meer die ervaring heeft met PDA’s met wi-fi functies?

Bijdrager
    SharkyMark

Ik heb een paar dagen geleden ook een Sony Clie PEG-TH55 gekocht en kan tot nu toe nog alle programma’s draaien die ik er op heb gezet (ik ben nog steeds bezig met ontdekken). Ik gebruik Bluetooth om de bestanden van mijn Powerbook over te zetten op mijn TH55. Helaas werkt dit weer net niet voor mp3 bestanden.

De WiFi werkt fantastisch (ik gebruik een Airport Extreme basisstation) en de internet browser heeft verschillende opties om de grootte van de pagina te kunnen weergeven. Je kan kiezen voor het originele formaat waardoor je moet scrollen, aangepast aan het scherm waardoor alles wel erg klein wordt en nog een optie die alle blokken in een webpagina onder elkaar zet.

Het battery leven van deze PDA is ook erg goed. Ik heb gisteren ongeveer anderhalf uur zitten internetten (met achtergrond verlichting aan) en de battery zakte maar 20%.

Als je voor deze PDA gaat moet je wel snel een beslissing nemen omdat hij bijna niet meer leverbaar is.

Bijdrager
    bassbug

Waar heb je het voor gekocht? Gewoon benieuwd wat de motivatie is voor mensen om zo’n apparaat te kopen.

Ik wil het als vervanger voor mijn oude Palm V gebruiken: agenda, adressen, rekenmachine, mail en met de wi-fi mogelijkheden nu ook surfen.

Bijdrager
    SharkyMark

Ik heb hem gekocht zodat ik lekker in mijn bed kan liggen en toch nog kan internetten en mijn mail bekijken. Een 17″ Powerbook is even iets te groot en ik heb alleen maar mail en internet nodig.

Het feit dat hij ook mp3’s kan afspelen vind ik ook wel lekker. Ik heb er een 512MB Memory Stick in zitten zodat ik er een paar albums op kan zetten.

Het adressenboek, agenda en dat soort dingen gebruik ik niet echt.

Bijdrager
    bassbug

Dus puur als mini internet client? :P

En waarom heb je de Sony gekozen ipv bijv. Palm of een PocketPC?

Bijdrager
    SharkyMark

Ik heb veel apparatuur van Sony en die gebruiken ook Memory Sticks. Ik had geen zin om weer te gaan investeren in andere geheugen kaarten.

In alle reviews kwam de levensduur van de batterij van de Sony er als beste uit (wat voor mij een belangrijk punt is). De Sony was ook de enige die WiFi en Bluetooth had. Ook vond ik het design van de Sony er het beste uit zien. De meeste PDA zijn zilver maar, deze is uitgevoerd in donker grijs (tegen zwart aan).

De reden waarom ik geen PocketPC heb gekocht is omdat ik na OS X niet echt meer zit te wachten op iets van Microsoft.

Bijdrager
    bassbug
    ”SharkyMark”

In alle reviews kwam de levensduur van de batterij van de Sony er als beste uit (wat voor mij een belangrijk punt is). De Sony was ook de enige die WiFi en Bluetooth had. Ook vond ik het design van de Sony er het beste uit zien. De meeste PDA zijn zilver maar, deze is uitgevoerd in donker grijs (tegen zwart aan).

Ik geloof dat de Palm ook zoiets van 4-6 uur kon wi-fi’en. Is de Sony zoveel beter dan?
    Ik begrijp ook niet waarom de Tungsten C niet ook bluetooth heeft….

Bijdrager
    SharkyMark

Ik heb nu zo een 3 uur geinternet en de battery geeft op dit moment nog 56% aan. Dit zou dus betekenen dat je ook ongeveer 6 uur op een battery zou kunnen internetten. Wat dat betreft is hij dus hetzelfde als de Palm. Wat voor mij de doorsalg gaf was het design en Bluetooth.

Ik denk dat het uitkiezen van een PDA iets persoonlijks is. Iedereen gebruikt hem op zijn eigen manier.

Bijdrager
    robertkat

Ik heb altijd voor een palm gekozen omdat deze gesynchroniseerd kon worden met een Apple. Maar sinds kort heb ik gekozen voor een iPaq h4350. Dit omdat deze zowel wifi als blauwe tand heeft. Thuis interneten op wifi en op straat met een gprs verbinding via mijn telefoon.

Voor de synchronisatie kan je missing sync of pocketmac gebruiken en dat werkt net zo goed als een palm synchronisatie.

voordeel van de iPaq vindt ik de outlook software die je met pocket mac kan synchroniseren. Deze client werkt gewoon beter als de programma’s voor de palm. Daarbij zit er ook een goede ondersteuning voor office documenten op. Samen met de vele accessoires die je kan kopen denk ik dat iPaq een beter product is dan Palm.

Bijdrager
    KingOfBongo
    ”robertkat”

voordeel van de iPaq vindt ik de outlook software die je met pocket mac kan synchroniseren. Deze client werkt gewoon beter als de programma’s voor de palm. Daarbij zit er ook een goede ondersteuning voor office documenten op. Samen met de vele accessoires die je kan kopen denk ik dat iPaq een beter product is dan Palm.

Hier dezelfde ervaring – ik sync sinds een paar weken m’n PocketPc (een iPaq 4150) via PocketMac over bluetooth met m’n Mac. Enige nadeel vind ik is dat je beperkt bent in wat je synchroniseert – zo kan je maar 1 kalender uit iCal synchroniseren (terwijl ik er graag een stuk of 5 verschillende gebruik om wat overzicht te behouden), maar daar valt uiteindelijk wel mee te leven (en misschien dat een update van PocketMac dat euvel wel uit de wereld helpt) …

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.