8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Ansems

WiFi netwerk goed instellen

Beste OMT’ers,

Ik woon nog bij mijn ouders in een redelijk uit gerekte bungalow dus hoeft het Wifi signaal niet naar zolder of andere verdieping.
    Binnen kort word er glasvezel aangelegd en nu had ik het idee om eens naar ons wifi netwerk te gaan kijken of dat ik hier al enkele verbeteringen aan kan doen. want nu hebben we een download snelheid van 2mbit per seconde dus als het netwerk slecht is word dat nu nog niet opgemerkt maar als er glasvezel komt wil ik hier natuurlijk wel goed gebruik van kunnen maken.

Dit is de opstelling zoals het nu is.
    Rode stippen in het gebouw zijn 2x airport express (nieuw model)
    Rode stip buiten het gebouw is een oude airport express
    al deze airports zijn voorzien van internet met kabel
    de groene stip is de KPN Experia box die in de meterkast staat

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed beschreven heb wat het geval nu is en dat ik met jullie tips me kan voorbereiden op het genot van glasvezel en niet youtube op 480p maximaal te bekijken op een iMac 5k:roll:

Bijdrager
    fred44nl

hoe zijn de AE’s aangesloten op de KPN Ex.box ??
    met een kabel, of draadloos ??
    en hoe heb je die AE’s ingesteld ??

Bijdrager
    Ansems

Al de AE’s zijn aangesloten met een kabel.
    En ook zenden al de AE’s en de KPN Experia box uit met het zelfde WiFi netwerk welke de zelfde naam heeft en het zelfde WW

Bijdrager
    fred44nl

als de AE’s met een kabel zijn aangesloten, dan moeten ze ingesteld zijn met “Maak nieuw netwerk aan” èn brugmodus.
    is dat ook zo ??
    sluit es een laptop met een utp-kabel aan op de Ex.box en op de AE’s
    welke download snelheden haal je dan ??
    op deze manier moet je ongeveer de max. download snelheid van het huidige abonnement halen.

Bijdrager
    Ansems

Ja zou staan ze allemaal ingesteld maar er is niet iets van dat er andere kanalen ingesteld moeten zijn zodat ze niet door elkaar heen gaan ”roepen”?
    als ik via kabel op de router en AE’s aansluit dan kom ik (ongeveer) op de zelfde snelheid uit.
    zou het dan kunnen zijn dat ze al goed staan en ik straks met glasvezel gewoon een goed netwerk krijg? of zijn er toch nog dingen die ik kan tweaken?

Bijdrager
    fred44nl

met een programma als iStumbler kun je zien hoe het met de kanalen is.
    als de AE’s op automatisch staan, dan behoren ze zelf de beste kanalen uit te zoeken.

https://www.istumbler.net

Inactief
    Anoniem

Zijn er glazen wanden of brandmelders aanwezig in ’t huis? Kan behoorlijk van invloed zijn.

Bijdrager
    fixar

Zo op het eerste gezicht ziet het er redelijk logisch uit. Een en ander is ook afhankelijk van het gebruikte materiaal van de wanden. Met een programma als NetSpot (eenvoudige versie is gratis, ik gebruik de betaalde uitgebreide versie) kun je de wifi zenders en de verdeling van het signaal in kaart brengen. Je kunt een plattegrond van het gebouw als basis gebruiken en op allerlei plekken een meting doen en zo de dekking en de hiaten daarin in kaart brengen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.