18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Wifi-kaart voor G5 Dual 2,7 ghz

Deze Mac heeft geen airport. Heeft iemand een suggestie om draadloos netwerk te bekomen? We hebben al een Airport Express basisstation. Is airport in een oude Mac laten inbouwen duur of kun je beter een PCI-kaart aanschaffen. De Mac heeft wel PCI-X sloten maar die zijn vermoedelijk backwards compatible met PCI.
    Heeft iemand een goede suggestie om een snelle draadloze verbinding te bekomen?

TIA

Bijdrager
    diotav

Een Airport laten inbouwen is zover ik weet geen optie meer. Alle Airport Extreme kaartjes zijn namelijk EOL (End of Life). Speur eens op TweedehandsMac of Marktplaats voor een AE-kaart met in het achterhoofd dat de nieuwprijs lag op € 55.

Bijdrager
    Pieterr

Gebruik de AirPort Express als Wireless Ethernet Bridge (in brugmodus dus). Dan pik je het draadloze signaal op, en stuur je via een ethernetkabel naar je Mac.
    Als het nu je enige AirPort is, zul je er dan wel eentje bij moeten kopen (mag ook een AirPort Extreme zijn :P )

Bijdrager
    iDephazer

als je leopard draait gewoon een sitecom usb wifi stick gebruiken, kost weinig en is goeie oplossing

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    Bijdrager
    bartje
    ”iDephazer”

als je leopard draait gewoon een sitecom usb wifi stick gebruiken, kost weinig en is goeie oplossing

Mijn ervaring is dat die bar slecht werken (onder Tiger dan wel. Al lijkt mij dat niet de oorzaak).

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

In die USB oplossingen heb ik ook geen vertrouwen. Een vriend van mij had dit aan zijn iMac en de internetverbinding was ook onstabiel.

Bijdrager
    iDephazer

onder tiger was het drama, maar NIET onder leopard, dan werkt het gewoon prima!!

Bijdrager
    mark-a-mac

Hier G5 2.0 dual met Tiger en Sitecom 302. Draadloze netwerkverbinding valt uit na sluimerstand. Ik moet telkens de stick uit de usb-poort trekken en weer inpluggen. ALS het werkt, werkt het prima.

Bijdrager
    passenger

G5 is alleen uit te breiden met een speciaal Airport/Bluetooth-kitje van Apple zelf, wordt lastig. Verder heeft deze machine PCIe-uitbreidingssleuven, dus lijk eens bij D-Link, volledig Mac-compatible.

Bijdrager
    Pieterr

Nadeel is dat zo’n DWA-556 al bijna even duur is als een AirPort Express. De AirPort Express kun je later ook nog inzetten voor andere doeleinden.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”passenger”

G5 is alleen uit te breiden met een speciaal Airport/Bluetooth-kitje van Apple zelf, wordt lastig. Verder heeft deze machine PCIe-uitbreidingssleuven, dus lijk eens bij D-Link, volledig Mac-compatible.

Een Dual G5 2,7 heeft PCI-X sleuven, niet PCI-Express zodat die DWA-556 niet compatibel is.

Bijdrager
    palahala

Zie ook wat opmerkingen over de oude AirPort Express (G) en ProxySTA.

Bijdrager
    Pieterr

@palahala: Heb jij problemen gehad om een oude (G) AirPort Express te gebruiken als Wireless Ethernet Bridge? Uit dit artikel begrijp ik dat het wel zou moeten kunnen. Ik heb zelf de nieuwe (N) AirPort Express waar het in ieder geval wel mee werkt.

Bijdrager
    palahala

Inderdaad, het is me niet gelukt tussen een Speedtouch modem/Wifi base station en een oude AirPort Express.

Allerlei Apple artikelen suggereren dat het mogelijk is, maar daar wordt uitsluitend Apple hardware gebruikt…

Uiteindelijk heb ik mezelf maar tevreden gesteld met die zin uit de FAQ, Can AirPort Express wirelessly extend (“repeat” or “rebroadcast”) the network of a third-party access point? No. But it can wirelessly extend the range of a WDS network that is being hosted by an AirPort Extreme Base Station or another AirPort Express. En ben er sindsdien maar vanuit gegaan dat dit ook geldt voor alle andere trucjes die Apple beschrijft, zoals op vraag 5 uit de AirPort Express frequently asked questions (FAQ):

5. Question: Since AirPort Express only has one Ethernet port, does it act as a LAN port, WAN port, or both?

Answer: Depending on how you have it set up, the Ethernet port can function as a LAN port (defined as either simple bridging or sharing your Internet connection via network address translation) or a WAN port (connecting to your broadband Internet service provider or upstream router). However, it never acts as both simultaneously in the way that the original AirPort Base Station (Graphite) can. When the AirPort Express is using network address translation, the Ethernet port acts as a WAN port. When it is set up as a WDS remote station, it can act as a LAN port. Assuming that your Internet service provider only gives you one IP address (the most common scenario for homes), this means that AirPort Express can only accommodate wired clients when acting as a WDS remote base station or bridge. Therefore, if you need to support wired clients and only want to get one base station (or router, as it’s the routing capacity of AirPort Express that is relevant here), you should get the AirPort Extreme Base Station instead.

Iemand schrijft in dat artikel dat jij noemt bijvoorbeeld ook:

”heliodesign”

Netgear does not support Apple’s WDS protocol. You can use an Airport Express to extend a wireless network by joining the Netgear router, but it will not join as a WDS remote station and thus disables the ethernet port on the Express. Wireless connections is all it will support.

Ik weet niet of het waar is, maar ik verspreid tegenwoordig maar de term ProxySTA om mensen te helpen.:-)

Bijdrager
    Pieterr

Dus als de TS een Apple AirPort Extreme (of Express) aanschaft om zijn draadloze netwerk op te zetten (als vervanging van z’n oude AirPort Express) dan kan hij zijn oude AirPort Express gebruiken als Wireless Ethernet Bridge naar z’n Mac.

Bijdrager
    palahala

Ja, dat lijkt me de juiste conclusie.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.